دسته‌بندی نشده

جلوبندی خودرو و اجزای آن

جلوبندی خودرو

جلوبندی خودرو بخش جلو و زیرین اتومبیل است که باعث ایجاد تعادل و انتقال احساس راحتی در داخل اتاق برای سرنشینان می شود که از این نظر، نقش بسیار مهمی دارد. سیستم جلوبندی مربوط به محور حرکتی جلو می شود و کنترل اتومبیل در پیچ ها، دست انداز ها و جاده های ناهموار و نیز خنثی کردن ضربه های وارد شده به اتاق خودرو و سرنشینان را به عهده دارد.

سیستم جلوبندی خودرو از قطعات محافظتی یکپارچه که هر کدام از آنها کاربرد مخصوص به خود را دارند و برای تعلیق و کنترل اتومبیل در جاده های ناهموار بکار برده می شوند، تشکیل شده است. بسیاری از قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق، مشترک و علائم خرابی مشترک دارند و هماهنگی و کارکرد صحیح آنها، نقش کلیدی در ایجاد تعادل و آرامش اتاق خودرو دارد.

اجزای سیستم جلوبندی خودرو

اجزای جلوبندی اتومبیل ها بسته به نوع طراحی آنها، با هم متفاوت هستند؛ به عنوان مثال، انواع مختلفی از فنر ها و کمک فنرها، سیستم چرخ ها و فرمان ها وجود دارند. امروزه، برای ایجاد آرامش و راحتی در داخل اتومبیل، از قطعات بسیار پیشرفته ای در سیستم تعلیق و جلوبندی اتومبیل ها استفاده می شود.

جلوبندی خودرو

سیستم فرمان

از اجزای اصلی جلوبندی و از فرمان، چرخ دنده، غربیلک فرمان، جعبه، میل فرمان و سایر اتصالات تشکیل شده است. سیستم فرمان خودرو با هدف کنترل حرکت اتومبیل، وظیفه هدایت آن را بر عهده دارد.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق شامل اتاق، شاسی و متعلقات آن مانند فنر و کمک فنر است که دو وظیفه مهم دارد : (1) کاهش ارتعاشات و نوسانات مسیر حرکت به منظور جلوگیری از وارد شدن ضربه به اتاق و سرنشینان و (2) کنترل هدایت خودرو و برخورد مناسب سطح لاستیک ها و جاده در جهت وارد شدن کمترین فشار به خودرو.

رام

رام از جنس فلز و از دو طرف به شاسی ها وصل شده و متصل کننده بخش های دیگر جلوبندی اتومبیل به اتاق آن است.

فنر

فنرها با داشتن خاصیت کشسانی و ارتجاعی با وارد شدن نیرو و حذف آن، به وضعیت اولیه برمی گردند. و فنرها به دلیل ارتعاش پذیری زیاد، قابلیت خنثی کردن ضربات را دارند و بیشترین ضربات وارد شده به اتومبیل به فنرها منتقل می شود.

فنرهای استفاده شده در سیستم جلوبندی خودرو شامل فنرهای مکانیکی، فنرهای هوایی یا پنوماتیک و فنرهای روغنی یا هیدرولیک هستند که به ترتیب به شکل جامد، گاز و مایع می توانند وزن اتاق اتومبیل را تحمل و میزان فشار و ارتعاشات وارد شده به اتومبیل را در مسیر حرکت کم کنند.

انواع فنرهای بکار برده شده در سیستم جلوبندی، فنرهای لول، تخت و پیچشی هستند.

کمک فنر

کمک فنر قطعه ای مکانیکی است که نزدیک به هر چرخ نصب و یک طرف آن به اتاق یا شاسی اتومبیل و طرف دیگر آن به جزء متحرک سیستم تعلیق مانند طبق یا پوسته اکسل وصل می شود.

کمک فنر بار اتومبیل را تحمل نمی کند، بلکه با کنترل حرکات متناوب، ضربات وارد شده به اتاق و سرنشنیان اتومبیل را خنثی می کند و به دلیل خاصیت کشسانی و ارتجاعی بیشتر نسبت به فنر، نقش اساسی در خنثی کردن نوسانات و ضربات کوچک مسیر حرکت دارد و بسته به کارکرد و محل نصب آن در سیستم جلوبندی خودرو به انواع مختلف روغنی یا هیدرولیکی، گازی یا بادی، اهرمی، تلسکوپی و هیدرواستاتیکی تقسیم می شود.

سیبک فرمان

سیبک فرمان به شکل کروی و از جنس فلز ساخته می شود و سیبک درون محفظه ای فولادی با روکش پلاستیکی قرار می گیرد. سیبک فرمان از یک طرف به طبق های خودرو و از طرف دیگر به متعلقات چرخ وصل شده است و چرخش فرمان به هر سمت، آن هم به همان سمت می چرخد و وظیفه هدایت اتومبیل را بر عهده دارد.

سیبک مفصلی یا قرقری فرمان

این قطعه که به بازویی فرمان نیز شناخته می شود، جعبه فرمان را به سیبک فرمان وصل می کند و با انتقال نیروی کششی جعبه فرمان به سیبک فرمان باعث انسجام و یکپارچگی جعبه فرمان می شود.

طبق یا سینی

طبق یل سینی، قطعه ای فلزی و در واقع، بازویی است که سیستم تعلیق را به شاسی اتومبیل وصل می کند و از یک طرف توسط بوش به شاسی متصل است و برای اتصال به چرخ خودرو از اتصال کاسه و گوی استفاده می شود. وظیفه طبق یا سینی، تنظیم زاویه چرخ ها است.

میل تعادل یا میله موج گیر

از این قطعه برای حفظ تعادل در اتومبیل استفاده می شود که با اتصال دو سر فنرهای چپ و راست به یکدیگر، نیروی وارد شده به چرخ ها را بین آنها تقسیم و از خم و متمایل شدن اتومبیل به یک سمت یا چپ شدن آن در پیچ ها جلوگیری می کند.

میل تعادل یا میله موج گیر بین دو طبق یا سینی پایین نصب می شود و نوسانات کوچک موجود در مسیر حرکت در پیچ ها و ناهمواری ها را با مقاومت و استحکام بالا خنثی می کند.

سگ دست

سگ دست، اصلی ترین قطعه جلوبندی خودرو محسوب می شود که قطعه ای لولا شکل است. دیسک های ترمز، کالیبر ترمز، فرمان، کمک فنر، توپی چرخ و اتصالات چرخ ها به سگ دست متصل می شود.

این قطعه به منظور چرخش چرخ ها روی محور فرمان روی میل سگ دست می چرخد و وظیفه نگهداری چرخ ها را بر عهده دارد.

شغال دست

وظیفه شغال دست، انتقال نیرو به سگ دست است. سیبک فرمان به شغال دست متصل است و میل فرمان و میل کمک توسط پیچ ها از شغال دست به سگ دست متصل شده اند.

اکسل

اکسل، محور مرکزی چرخ یا دنده در سیستم جلوبندی خودرو است که به منظور چرخش آزادانه چرخ یا دنده از آن استفاده می شود. اکسل به کمک یک یاتاقان یا بوش در موقعیت خود داخل چرخ یا دنده ثابت می ماند.

بوش

بوش به عنوان عایق بین اجزای اتومبیل قرار می گیرد تا از وارد شدن ضربه به شاسی و بدنه آن جلوگیری کند.

دسته موتور

دسته موتور که به موتور اتومبیل متصل است مانع از وارد شدن ضربات به موتور و در نتیجه، عدم لرزش و انسجام حرکت خودرو می شود. همچنین، دسته موتور در موتور های احتراق داخلی در هنگام احتراق سوخت، لرزش ها یا ارتعاشات بوجود آمده را مهار می کند.

توپی سرکمک

توپی سر کمک به بخش فوقانی کمک فنر وصل و برای خنثی کردن ضربات وارد شده از طرف کمک فنر در ناهمواری ها استفاده می شود.

گردگیر

گردگیر از وارد شدن ضربات به سایر قطعات جلوبندی از جمله سیبک و کمک فنر جلوگیری می کند.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *