دسته‌بندی نشده

خرابی انژکتور سوخت و دلایل آن

خرابی انژکتور سوخت

انژکتور سوخت، یک دستگاه اندازه گیری سوخت است که قطرات سوخت را با الگویی خاص به منیفولد ورودی موتور یا مستقیماً به داخل محفظه احتراق می پاشد و دارای یک شیر برقی و یک سوپاپ داخلی است. خرابی انژکتور سوخت باعث ایجاد مشکل در عملکرد خودرو می شود.

عملکرد یا ضربان شیر برقی توسط ماژول کنترل پیشرانه ( PCM ) کنترل می شود که در زمان روشن شدن، شیر برقی را کنترل می کند تا نسبت هوا به سوخت را بهینه نگه دارد.

انژکتور سوخت یکی از مهم ترین قطعات در اتومبیل است و در صورتی که آن را از سیستم حذف کنید، خودرو روشن نخواهد شد.

در این مقاله، علائم خرابی انژکتور سوخت را بررسی می کنیم.

خرابی انژکتور سوخت

علائم خرابی انژکتور سوخت

برخی از علائم خرابی انژکتور سوخت عبارتند از:

عملکرد ضعیف موتور

عملکرد ضعیف موتور دلایل زیادی دارد و نقص در سیستم تزریق سوخت، از جمله انژکتور‌های سوخت ممکن است دلیل آن باشد.

لرزش موتور

خرابی انژکتور سوخت باعث می شود سیلندر مربوطه آتش نگیرد و در حین رانندگی، موتور هر چرخه احتراق را بدون سوخت به پایان برساند که به لرزش موتور منجر می شود.

خاموش شدن موتور

درصورتیکه به دلیل گرفتگی انژکتور، سوخت کافی به داخل موتور پاشیده نشود، ممکن است حتی با فشار پدال گاز، موتور خاموش شود.

نشت سوخت

نشت سوخت یکی از دلایل خرابی انژکتور سوخت است. درصورتیکه در اطراف اتومبیل بوی سوخت به مشام برسد، احتمال نشتی از انژکتور سوخت را باید در نظر گرفت. انژکتور سوخت نباید هیچ نشتی خارجی داشته باشد و هنگام خاموش بودن خودرو، نباید سوخت به منیفولد ورودی نشت کند. درصورتیکه مشکوک به نشتی از انژکتور هستید، به دلیل خطر آتش سوزی، اتومبیل را روشن نکنید.

روشن شدن چراغ چک موتور

چراغ چک موتور را بررسی کنید. برخی از خرابی های پاشش سوخت، به عنوان مثال، یک شیر برقی معیوب ممکن است باعث روشن شدن چراغ چک موتور شود.

آلودگی انژکتور

همه انژکتور‌های سوخت دارای رسوباتی هستند که ممکن است موجب عدم تعادل در عملکرد انژکتور‌ها از سیلندر به سیلندر شوند. هنگامی که موتور جدا شده است یا در حال نصب موتور جدید هستید، زمان مناسبی برای انجام سرویس انژکتور‌ها به عنوان یک مجموعه است.

مهم ترین دلایل خرابی انژکتور سوخت

  • کاهش قدرت و عملکرد موتور
  • افزایش مصرف سوخت
  • افزایش قابل توجه دود و انتشار گازهای گلخانه ای
  • کارکرد بد موتور به ویژه در هنگام شتاب گیری

همه انژکتور‌ها دارای سبد‌های فیلتر داخلی کوچکی هستند. مراکز خدمات خودرو، هر انژکتور را به صورت اولتراسونیک تمیز می کند و این فیلتر‌ها را با هزینه نسبتاً کم جایگزین می کنند.

با انجام سرویس های دوره ای، خرابی انژکتور سوخت تشخیص داده می شود. انژکتور‌های سوخت باید در سرویس های دوره ای بازدید می شوند که پس از خارج شدن از خودرو با تجهیزات مربوطه، تعمیر و تمیزکاری یا به طور کامل با انژکتور‌های جدید جایگزین می شوند و پس از جایگزینی و نصب نیاز به تست دقیق و تخصصی دارند تا عملکرد صحیح داشته باشند و نشتی سوخت نداشته باشند.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *