جلوبندی و تعلیق

خرابی دیسک و صفحه کلاچ و علائم آن

خرابی دیسک و صفحه کلاچ

خرابی دیسک و صفحه کلاچ یکی از متداول ترین مشکلاتی است که ممکن است برای رانندگان خودروها پیش آمده باشد. دیسک و صفحه کلاچ از مهمترین قطعات و لوازم یدکی خودرو محسوب می شوند. در این مقاله، علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ را بررسی می کنیم.

خرابی دیسک و صفحه کلاچ معمولاً با اصطلاح تمام شدن صفحه کلاچ شناخته می شود، البته در مواردی هم سوختن صفحه کلاچ باعث بروز خرابی در این قطعه می شود.

دیسک و صفحه کلاچ به طور دائم در معرض فشار و سایدگی قرار دارند که به مرور زمان، موجب کاهش ضخامت آنها می شود و انتقال قدرت را به صورت ضعیف تر انجام می دهند. رانندگی با صفحه کلاچ سوخته یا تمام شده، باعث ساییدگی بیشتر  و تماس آن با صفحه فلایویل می شود که در نهایت، علاوه بر کاهش قدرت موتور به آسیب رساندن به اجزای موتور می انجامد.

 

خرابی دیسک و صفحه کلاچ

مهم ترین علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ :

  • گاز هرز خوردن خودرو
  • عدم کشش در سربالایی ها
  • لق بودن کلاچ در هنگام گرفتن پدال کلاچ
  • لیز خوردن کلاچ
  • شنیدن صدای جیر جیر کلاچ
  • وجود ایراد در هنگام تعویض دنده
  • تاب برداشتن دیسک و صفحه

بوی سوختن دیسک و صفحه کلاچ یکی دیگر از علائم خرابی این دو قطعه است. دیسک و صفحه کلاچ از مواد مقاومی ساخته می شوند که در اثر اصطکاک دچار مشکل چندانی نخواهند شد، اما بعد از استفاده طولانی مدت، به مرور زمان قدرت خود را از دست می دهند و مستهلک می شوند، به طوریکه هنگام اصطکاک، بوهای نامطبوعی ایجاد می کنند که با تعویض قطعه مورد نظر، مشکل رفع می شود.

تشخیص عیب در دیسک و صفحه کلاچ

تشخیص عیب در دیسک و صفحه کلاچ با استفاده از برخی روش های ساده امکان پذیر است که در ادامه، این روش ها را در قالب آزمون بررسی می کنیم.

1) آزمون اول

اتومبیل را در وضعیت متوقف در دنده 1 بگذارید و کلاچ را رها کنید. درصورتیکه دیسک و صفحه کلاچ اتومبیل تمام شده باشد، اتاق خودرو به لرزش در می آید، در غیراینصورت، اتومبیل بلافاصله خاموش می شود.

2) آزمون دوم

اتومبیل را در وضعیت متوقف در دنده 2 بگذارید و کلاچ را رها کنید. درصورتیکه دیسک و صفحه کلاچ تمام شده باشد، اتومبیل شروع به حرکت خواهد کرد، در غیراینصورت، خاموش می شود.

3) آزمون سوم

از کار افتادن خودرو و عدم توانایی آن برای حرکت با دنده سبک در سر بالایی ها نشانگر تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ است.

4) آزمون چهارم

گاز خوردن بیش از حد خودرو در حالت توقف، نشانه از کار افتادن دیسک و صفحه کلاچ است.

ساده ترین روش جهت عیب یابی دیسک و صفحه کلاچ، جا نرفتن دنده 1 و دنده عقب و همچنین، ایجاد سر و صداهای عجیب در این دنده ها است.

روش قطعی و دقیق عیب یابی دیسک و صفحه کلاچ این است که اتومبیلی که با سرعتی حدود 30 تا 40 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است، ناگهان با تعویض دنده به دنده 4، پدال گاز را تا آخر فشار دهید، درصورت سالم بودن دیسک و صفحه، اتومبیل با فشار اعمال شده، شتاب نمی گیرد و درصورت معیوب بودن طی چند ثانیه با حالت پرش مانند، شتاب خواهد گرفت.

چگونه عمر دیسک و صفحه را افزایش دهیم؟

برای افزایش عمر دیسک و صفحه خودرو، تعدادی اقدام قابل انجام وجود دارد. رعایت نکات مناسب در رانندگی می‌تواند به طور قابل توجهی عمر دیسک و صفحه را افزایش دهد. به عنوان مثال، استفاده از ترمز موتور و ترمز موتوری برای کاهش فشار بر روی دیسک و صفحه در هنگام توقف و ترمز زدن، تعویض به موقع و منظم روغن ترمز، و عدم دادن شوک های شدید به سیستم ترمز می‌تواند کمک کند. در نهایت اجرای موارد باعث می شود تا دیسک و صفحه ترمز به مدت زمان بیشتری به عملکرد عالی خود ادامه دهند و نیاز به تعویض کمتر داشته باشید.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *