خرابی پیستون نشانه ها و علائم بسیاری دارد و البته تشخیص آن بهتر است توسط مکانیک حرفه ای انجام شود.
پیستون ها معمولاً از جنس چدن یا آلومینیم ساخته می شوند و در خودروهای سواری به دلیل سبکی و انتقال حرارت بهتر از پیستون های آلومینیمی استفاده می شود که به دو روش ریخته گری یا آهنگری ساخته می شوند و البته نوع ریخته گری برای موتورهای سبک و نوع آهنگری برای موتورهای سنگین و پرقدرت بکار می روند.
به طور کلی، پیستون در موتورهای احتراق داخلی بکار میرود که شامل موتورهای بنزینی، دیزلی و گازخور هستند، این موتورها دارای سیلندرهای استوانه ای هستند و پیستون در داخل سیلندر حرکت میکند تا با فشرده کردن مخلوط سوخت و هوا و انفجار ناشی از آن، نیروی مکانیکی مورد نیاز برای حرکت اتومبیل ایجاد شود. در موتورهای الکتریکی، پیستون استفاده نمی شود، زیرا در این نوع موتورها انرژی الکتریکی به روتور انتقال داده میشود و روتور با قرار گرفتن در میدان مغناطیسی به حرکت در می آید.
پیستون با حرکت خطی رفت و برگشتی درون موتور به تراکم مخلوط سوخت و هوا برای فرآیند احتراق منجر می شود. حرکت رفت و برگشتی پیستون به شاتون و از طریق شاتون به میل لنگ منتقل می شود تا نیروی چرخشی یا دورانی ایجاد شود.
با ترکیب سوخت و هوا احتراق ایجاد می شود و انفجار ناشی از آن، نیروی مکانیکی در پیستون ایجاد می کند که این نیروی مکانیکی، پیستون را به داخل سیلندر فشرده می کند و انرژی ایجاد شده از این فشار از طریق سیستم کرنک شافت به چرخ های خودرو منتقل می شود. در ادامه، پیستون به داخل سیلندر برمی گردد که با ترکیب سوخت و هوا و فشرده شدن آن، چرخه فوق تکرار می شود.
نشانه های خرابی پیستون
علائم زیر ممکن است نشان دهنده خرابی پیستون باشند، اما برای تشخیص دقیق تر مشکل، بهتر است به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.
صدای بلند :
معمولاً صدای بلند و ناهموار ناشی از سیستم ترموستات یا مکانیزم روغن کاری نشانه خرابی پیستون است.
کاهش قدرت موتور :
پیستون آسیب دیده باعث کاهش توان خودرو و افزایش میزان مصرف سوخت می شود.
کاهش فشار روغن :
درصورتیکه فشار روغن در موتور کاهش یابد، ممکن است پیستون خراب شده باشد و این مشکل معمولاً موجب کاهش عملکرد موتور و افزایش دمای آن می شود.
کاهش راندمان و کارایی موتور :
هنگامی که موتور کارایی خود را از دست دهد و راندمان آن کاهش یابد، ممکن است پیستون آسیب دیده باشد.
افزایش مصرف روغن موتور :
افزایش مصرف روغن موتور یکی از نشانه های خرابی پیستون محسوب می شود.
افزایش دود خارج شده از اگزوز :
اگر بخار سیاه یا خاکستری از دود خروجی خودرو شما بیشتر از حد معمول باشد، این میتواند نشانه خرابی پیستون باشد.
لرزش موتور :
درصورتیکه موتور اتومبیل هنگام کار لرزش داشته باشد، ممکن است پیستون آسیب دیده باشد.
دلایل خرابی پیستون
برخی از دلایل خرابی پیستون عبارتند از:
خرابی رینگ های پیستون :
با ضعیف یا سائیده شدن رینگ های پیستون و نشت روغن، فشار در داخل سیلندر افزایش می یابد که به خرابی پیستون منجر می شود.
ساییدگی سیلندر و پیستون :
ساییدگی سطوح داخلی سیلندر و پیستون نیز باعث افزایش فشار و حرارت داخل سیلندر و آسیب دیدن پیستون می شود.
نفوذ ذرات خارجی در سیستم سوخت و هوا :
نفوذ ذرات خارجی مانند گرد و غبار، شن و ماسه، زباله و آلودگی ها در سیستم سوخت و هوا موجب خرابی پیستون می شود.
افزایش دمای موتور :
حرارت بیش از حد و افزایش دمای موتور می تواند باعث آسیب دیدن پیستون شود.
استفاده از سوخت نامناسب :
استفاده از سوخت با کیفیت پایین به ایجاد کربن در داخل موتور، افزایش فشار در سیلندر و آسیب به پیستون منجر می شود.
ذوب شدگی پیستون :
پیستون ممکن است به دلایل مختلف از جمله زمان بندی اشتباه تزریق سوخت، درزبندی ناقص بین سیلندر و پیستون، خرابی نازل های تزریق و … ذوب شود و کارایی خود را از دست دهد.
ترک خوردن پیستون :
ریخته گری نادرست پیستون، تزریق بیش از اندازه یا کمتر از مقدار مورد نیاز و تنظیم نبودن فشار وارد شده بر پیستون منجر به ترک خوردگی پیستون می شود.
عدم رعایت مراحل تعمیر و نگهداری :
تعمیر و نگهداری صحیح موتور اتومبیل و اجزای تشکیل دهنده آن از اهمیت فراوانی برخوردار است. عدم تعمیرات به موقع اتومبیل از جمله عدم تعویض به موقع روغن موتور و عدم تعویض به موقع فیلترهای هوا و روغن می تواند باعث خرابی پیستون شود.
برای تشخیص دقیق دلیل خرابی پیستون ماشین، بهتر است به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.