دسته‌بندی نشده

دلایل کم شدن آب در رادیاتور خودرو

کاهش آب رادیاتور

در این مقاله، اهمیت وجود آب در رادیاتور اتومبیل و دلایل اصلی کم شدن آب در آن را بررسی می کنیم.

رادیاتور خودرو نقش سیستم خنک کننده موتور را دارد، بنابراین وجود آب در حجم مناسب در آن و بررسی دوره ای و منظم به منظور مطمئن شدن از سطح مناسب آب و کنترل درجه حرارت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

آب نقش بسیار مهمی در درجه حرارت موتور خودرو و کنترل دمای آن دارد. دمای موتور در هنگام کارکردن به حدود 500 درجه سانتیگراد می رسد، با بالا رفتن دمای موتور، آسیب های بسیار جدی به موتور وارد می شود که تعمیر آن هزینه های هنگفتی دربردارد. بنابراین، مایع رادیاتور عنصر بسیار مهمی از موتور اتومبیل است که هرگز نباید مقدار آن کم شود.

 

توصیه می شود که مالکان خودرو مراقب آمپر آب در صفحه نمایش کیلومتر و افزایش درجه حرارت موتور باشند که کوتاهی در این زمینه، صدمات جدی به موتور خودرو وارد می کند.

به طور کلی، رادیاتور ماشین باید همواره با مایع خنک کننده ( کولانت یا ترکیب آب مقطر و ضد یخ ) پر شود و سطح آن تقریباً ثابت بماند و تغییر نکند. در واقع، آب داخل رادیاتور شامل مایع خنک کننده است که هر چند روز یک بار باید مقدار مایع خنک کننده رادیاتور را بررسی کنید تا مطمئن شوید خودرو آب کم نمی کند و در صورت کم کردن آب، در حداقل زمان ممکن به تعمیرگاه مراجعه کنید.

 Reasons for Decreasing Water of Radiator

دلایل کم شدن آب رادیاتور چیست؟

دلایل زیر باعث کم شدن آب رادیاتور می شوند :

نشتی از اتصالات و شلنگ ها

یکی از متداول ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور، نشتی از اتصالات و شلنگ ها است که با پوسیدگی یا فرسوده شدن شلنگ های آب یا از دست دادن خاصیت بست های نگهدارنده، نشتی ایجاد می شود و با پیدا کردن محل نشتی و تعویض شلنگ یا بست ها مشکل برطرف می شود.

خرابی درب رادیاتور

خرابی درب رادیاتور، عامل دیگر کم شدن آب رادیاتور است که در این صورت، آب از آن محل نشت می کند یا بخار می شود و با کم شدن سطح مایع خنک کننده در رادیاتور، دمای موتور بالا می رود.

خوردگی یا نیم سوزشدن واشر سرسیلندر

یکی از مهم ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور، خوردگی یا نیم سوزشدن واشر سرسیلندر است. درصورتیکه عمر اتومبیل زیاد باشد و به جای استفاده از ترکیب آب مقطر و ضد یخ یا کولانت از آب معمولی در رادیاتور استفاده کنید، احتمال خوردگی واشر سرسیلندر به دلیل وجود املاح موجود در آب وجود دارد.

خرابی پمپ آب ( واتر پمپ )

از بین رفتن آب بندی یا خرابی واتر پمپ نیز یکی از دلایل نشتی آب در رادیاتور است که در این صورت، واتر پمپ به طور کامل تعویض می شود.

کم شدن آب رادیاتور چه پیامدهایی به همراه دارد؟

با کم شدن آب داخل رادیاتور، این مایع جوش می آورد که عموماً به سوختن واشر سرسیلندر یا گیرپاژ کردن موتور منجر می شود.

در صورتیکه واشر سرسیلندر بسوزد ( که به واشر زدن خودرو نیز شناخته می شود ) باید سرسیلندر پس از بازشدن، تراشکاری و دوباره نصب شود.

رینگ پیستون های موتور با گیرپاژ کردن موتور در اثر درجه حرارت بیش از حد منبسط می شود و به طور کامل به دیواره سیلندر می چسبد که باعث توقف کامل اتومبیل و خاموش شدن موتور می شود.

در این مقاله تلاش کردیم دلایل عمده کم شدن آب رادیاتور اتومبیل را بررسی کنیم و بر اهمیت وجود آب در سیستم خنک کننده موتور تاکید کنیم. بنابراین، همواره سطح آب رادیاتور را به طور منظم بررسی و از عدم وجود خرابی در بخش های مختلف خودرو که منجر به کاهش آب رادیاتور می شوند، مطمئن شوید تا از تعمیر موتور یا سرسیلندر و هزینه ها و دردسرهای فراوان جلوگیری کنید.

کم شدن آب رادیاتور تا چه اندازه طبیعی می باشد؟

آب داخل رادیاتور ماشین به دلیل خنک‌ کنندگی موتور ماشین به دور قطعات می‌چرخد در نتیجه طبیعی است که هنگام گردش به دور موتور، آب داغ شده و کمی تبخیر گردد. اگر آب رادیاتور در طول یک ماه نصف شود، مشکلی ندارد. البته بهتر است فاصله‌های اضافه کردن آب را به یک ماه نرسانید و در مدت زمان‌های کوتاه‌تری آن را چک کنید. هنگامی که آب در طول یک هفته، یا حتی چند روز به نصف برسد، مشکل کم شدن آب رادیاتور باید جدی گرفته شود و به دنبال رفع مشکل باشید.
امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *