دسته‌بندی نشده

سیستم تعلیق خودرو، اجزاء و وظایف آن

سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو، ایجاد کننده ارتباط بین خودرو و مسیر حرکت و جاده است و با حفظ تعادل از طریق فنرها، کمک فنر ها و سایر اجزا، راحتی و آرامش را ایجاد می کند و در واقع، نقش بسیار مهمی در ایجاد پایداری و تعادل و جلوگیری از واژگونی اتومبیل دارد.

این سیستم با ساختار بسیار پیچیده و قطعات ارتجاعی خود، ضربه های ناشی از پستی ها و بلندی های مسیر حرکت را جذب و از انتقال آنها به بدنه و اتاق خودرو جلوگیری می کند و با حفظ ارتباط تایرها با مسیر حرکت، در هدایت صحیح و حفظ تعادل و راحتی نقش بسزایی دارد.

استفاده از طراحی مناسب و پیشرفته در سیستم تعلیق و عملکرد صحیح آن، از استهلاک قطعات خودرو جلوگیری می کند و باعث افزایش طول عمر آنها می شود. این سیستم در واقع باعث می‌شود نوسانات حاصل از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به جِرم معلق که شامل اتاق، شاسی، متعلقات و سرنشینان وارد نشود.

چه تفاوتی بین سیستم تعلیق و سیستم جلوبندی وجود دارد؟ سیستم جلوبندی فقط به بخش جلو و زیرین اتومبیل مربوط می شود، در حالی که سیستم تعلیق، هم به جلو و هم به عقب خودرو مربوط است.

سیستم تعلیق خودرو

اجزاء سیستم تعلیق خودرو و انواع آن

فنرها، کمک فنرها، بوش، طبق، استرات ( Strut )، سیبک، میل تعادل یا میل موج گیر، اجزای تشکیل دهنده این سیستم هستند که بسته به نوع آن در خودروهای مختلف، اشکال مختلفی دارند. در برخی از دیدگاه ها، لاستیک ها یا تایرها نیز یکی از اجزای این سیستم هستند که به دلیل تماس با سطح زمین، به عنوان عامل مهم در انتقال قدرت محسوب می شوند.

سیستم تعلیق در اتومبیل از چند جهت قابل دسته بندی است. به طور مثال می تواند بر اساس محل قرار گرفتن آن بر روی محورهای عقب یا محورهای جلو دسته بندی کرد یا از جهت نوع حرکت، به دو نوع ثابت و محرک و از جهت استقلال اجزای آن، به دو نوع وابسته و مستقل تقسیم می شوند. در سیستم تعلیق وابسته، علاوه بر سیستم تعلیق که مربوط به اجزای مکانیکی و فنی سیستم های تعلیق هستند، از اجزای کمکی دیگری نیز استفاده می شود تا نوسانات وارد شده کمتر به اتاق خودرو منتقل شوند. در سیستم تعلیق مستقل تمام اجزای این سیستم به صورت یکپارچه و بدون وابستگی به سیستم دیگری عمل می کنند.

یک سیستم تعلیق خوب علاوه بر اینکه راحتی و آرامش را برای سرنشینان به همراه می آورد به پایداری خودرو در مسیر حرکت و در چسبندگی و تعادل آن نیز نقش مهمی دارد. خودروهایی که از تعادل و چسبندگی فوق العاده ای برخوردارند، دارای سیستم تعلیق پیشرفته و ایده آل هستند.

وظایف سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو به طور کلی دو وظیفه مهم بر عهده دارد، یکی کیفیت سواری دادن به سرنشینان و دیگری قابلیت هدایت و کنترل خودرو. وظایف اصلی این سیستم عبارتند از :

  • تحمل وزن خودرو
  • جذب ضربات وارده و تبدیل آن ها به ارتعاش
  • حفظ هندسه سیستم فرمان و موقعیت چرخ ها
  • افزایش قابلیت فرمان پذیری خودرو
  • افزایش میزان پایداری خودرو

سیستم تعلیق خودرو علاوه بر اینکه باید تمام وزن خودرو را تحمل کند باید ضربه هایی را که در دست انداز ها  و ناهمواری ها به خودرو وارد می شود را جذب کند تا مانع از انتقال آن به بدنه خودرو شود و باید طوری طراحی شود که در شرایط مختلف، تماس لاستیک ها را با سطح جاده حفظ کند و البته در هدایت خودرو، شتاب گیری و ترمز هم نقش ویژه ای ایفا می کند. لازم به ذکر است، در صورت عدم وجود سیستم های تعلیق، تمام قطعات خودرو به دلیل شدت ضربات وارده در مسیر حرکت، به سرعت از بین می روند و عمر خودرو کوتاه می شود.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *