موضوع این مقاله درباره میل لنگ، وظیفه، اجزای تشکیل دهنده و نشانه های خرابی آن است.
میل لنگ جزء لوازم یدکی موتور اتومبیل و قطعه ای فلزی از جنس فولاد است که با روکشی از نیکل پوشانده شده است، از این قطعه در موتور خودروها و برخی از کشتی ها استفاده می شود.
نقش اصلی میل لنگ، تبدیل حرکت خطی پیستون به حرکت دورانی است. در واقع، میل لنگ توسط یاتاقان روی بلوک سیلندر قرار می گیرد و دارای نقاطی با اتصالهای ثابت و متحرک است. میل لنگ های ثابت به دلیل بسته شدن روی یاتاقان های ثابت، حرکت چرخشی و میل لنگ های متحرک به دلیل اتصال به شاتون ها حرکت دورانی دارند.
قطعه ای به نام گژن پین، امکان اتصال بین شاتون و پیستون را فراهم می کند و با حرکت دورانی شاتون، حرکت رفت و برگشتی پیستون به حرکت دورانی تبدیل می شود.
اجزای میل لنگ
اجزای به هم پیوسته میل لنگ در کنار یکدیگر منجر به حرکت پیستون می شوند :
محورهای ثابت
میل لنگ دارای دو بخش ثابت و متحرک است. بخش ثابت با اتصال به یاتاقان های ثابت بر روی بلوک موتور محکم می شود.
لنگ های متحرک
بخش متحرک میل لنگ با اتصال به شاتون، حرکت دورانی دارد و با اتصال شاتون به پیستون از طریق گژن پین، حرکت پیستون به حرکت دورانی تبدیل می شود.
وزنه های تعادل
این وزنه ها با جلوگیری از ارتعاش وظیفه تعادل میل لنگ را برعهده دارند.
مجاری روغن کاری
مسیرهای روغن کاری به منظور حرکت بهتر و روان تر میل لنگ در نظر گرفته شده است.
بوش
بوش محل قرارگیری شفت گیربکس است ( وظیفه شفت، انتقال نیروی چرخشی موتور به سایر قطعات است )
فلنچ
سوراخ هایی در انتهای میل لنگ برای اتصال به فلایول است.
شیار روغن برگردان
شیارهایی تعبیه شده برای انتقال روغن به سمت موتور هستند.
پولی و قاب روغن برگردان
مانع از خارج شدن روغن و بیرون رفتن آن می شود.
نشانه های خرابی میل لنگ
- بریدن میل لنگ
- ایجاد هر گونه خمیدگی یا تاب روی میل لنگ
- ایجاد هر گونه ترک بر روی نقاط اتکا یا انگشتی ها
- وجود مشکل در لنگ های ثابت و متحرک یا سوختن آنها