روغن ریزی خودرو یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر وسیله نقلیه رخ دهد. در این مقاله، دلایل نشتی روغن در خودرو را بررسی می کنیم.
با روشن شدن موتور، روغن به منظور روانکاری قطعات توسط پمپ روغن با فشار زیادی در کانال های رفت روغن تزریق می شود و در برگشت نیز توسط کانال های برگشت با فشار کمتری به کارتل باز می گردد. وجود سرعت و فشار بالا در تزریق روغن موجب می شود روغن همواره به دنبال یک حفره برای نشت بگردد. کوچک ترین سوراخ یا عدم آب بندی می تواند باعث نشت روغن شود.
برخی از دلایل روغن ریزی خودرو
روغن ریزی خودرو ممکن است از قسمت های مختلف مانند لوله های منتقل کننده روغن، واشرها و مخازن روغن باشد که دلایل آن را در ادامه بررسی می کنیم :
نشت روغن از موتور
دلیل روغن ریزی موتور می تواند به سادگی شل بودن یک پیچ تا پیچیدگی ترک خوردن بدنه موتور باشد. روغن موتور، رنگ قهوه ای با غلظت متوسط دارد، بوی خاصی ندارد و بسیار لغزنده است. مسیر چرب شدگی حاصل از نشت را بر روی بدنه موتور از پایین به بالا دنبال کنید، ممکن است منشاء نشت روغن از بخش های متفاوت مانند پیچ کارتل، واشر کارتل، سنسور یا حسگر فشار روغن ( شمع روغن )، فیلتر روغن، واشر سر سیلندر، پمپ بنزین، کاسه نمد طرفین میل لنگ، کاسه نمد میل سوپاپ، کاسه نمد دلکو ، واشر درب سوپاپ و درب محفظه روغن باشد.
نشت روغن از بخش هیدرولیک
روغن هیدرولیک معمولاً قرمز رنگ است، غلظت کمتر از روغن موتور و خواص تمیزکنندگی دارد که توسط پمپ روغن هیدرولیک تزریق می شود. تمام مسیر روغن هیدرولیک از اتصالات فلزی و لاستیکی تشکیل شده است که مستعد نشت هستند و مسیر روغن ریزی از پایین به بالا بررسی می شود. معمول ترین نشتی در بخش هیدرولیک مربوط به فشنگی کنترل فشار روغن، مغذی چرخان پمپ روغن هیدرولیک، لوله های تزریق فشار روغن و کاسه نمدهای سر جک هیدرولیکی است.
نشت روغن از بخش ترمز
روغن ترمز ممکن است درچند رنگ متفاوت در بازار موجود باشد که غلظت بسیار کم، خاصیت تمیزکنندگی زنگ آهن و لغزندگی کم دارد. در سیستم ترمز هر خودرو از روغن ترمز به منظور انتقال نیرو استفاده می شود و وجود کوچک ترین حفره در کل سیستم ترمز موجب تخلیه روغن و از کار افتادن سیستم ترمز می شود که بسیار خطرناک است.
نشانه روغن ریزی در سیستم ترمز، پایین رفتن سطح روغن یا ایجاد رد روغن در داخل رینگ لاستیک است که برای تشخیص دقیق علت باید چرخ مربوطه باز و بررسی شود. درصورتیکه سطح روغن بدون رد آن در چرخ ها پایین رفت، نشتی روغن مربوط به دیگر اجزای سیستم ترمز است.
لوازم لاستیکی موجود در چرخ ها، پیچ های متصل کننده لوله های منتقل کننده روغن به سیلندر اصلی روغن و خرابی یا پوسیدگی لوله های انتقال روغن، رایج ترین دلایل نشتی در سیستم ترمز محسوب می شوند.
نشت روغن از گیربکس
با توجه به اینکه روغن موتور و روغن گیربکس از نظر ساختاری و کیفیت تقریباً یکسان هستند و روغن گیربکس فقط اندکی غلظت بیشتر دارد، تشخیص نشت روغن از بخش موتور و بخش گیربکس دشوار است. مسیر نشت روغن را از پایین به بالا بررسی می کنیم. متداول ترین دلایل نشت روغن گیربکس عبارتند از : پیچ تخلیه گیربکس، سنسورها یا حسگرهای دور موتور و دنده عقب، کاسه نمد سرپلوس، کاسه نمد سرشفت کلاچ، واشر درب گیربکس، واشر ساعت گیربکس اتوماتیک، شیرهای برقی کنترل جریان روغن گیربکس اتوماتیک و شکستگی پوسته گیربکس.
تشخیص منشاء نشت روغن از اهمیت بسیاری برخوردار است. نحوه برطرف کردن مشکل روغن ریزی و منشاء آن، بسته به نوع آن می تواند متفاوت باشد و البته در برخی اوقات نیز قابل چشم پوشی است، اما در هر حال، نشت روغن از اتومبیل را باید به طور جدی پیگیری کنید.