دسته‌بندی نشده

پلوس خودرو و وظیفه آن

پلوس خودرو

پلوس خودرو یکی از قطعات انتقال دهنده نیروی محرکه موتور محسوب می شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا با پلوس، اجزای تشکیل دهنده و عملکرد آن آشنا شویم.

قطعات متعددی در اتومبیل وظیفه انتقال قدرت یا نیروی محرکه را بعهده دارند. نیروی تولیدشده توسط موتور پس از طی مسیر خود از کلاچ، گیربکس و میل گاردان به دیفرانسیل و از طریق دیفرانسیل به چرخ های خودرو منتقل می شود. پلوس خودرو، انتقال دهنده اصلی نیروی محرکه به چرخ‌ ها محسوب می شود که از یک طرف به دیفرانسیل و از طرف دیگر به چرخ ها متصل است.

در واقع، پلوس میله ای است که بین دیفرانسیل و چرخ‌ ها قرار گرفته است و در ضمن اتصال این دو، انتقال نیروی چرخشی دیفرانسیل به چرخ‌ ها را نیز انجام می دهد. پلوس در دو طرف دیفرانسیل و برای برقراری ارتباط با هر چرخ به صورت جداگانه نصب می شود و در محل اتصال به چرخ ها، به منظور جلوگیری از شکستگی هنگام دور زدن اتومبیل، شکلی مفصل گونه و متحرک دارد. اتصال پلوس به دیفرانسیل توسط یک هزار خار دنده‌ ای انجام می شود.

تفاوت پلوس در خودروهای دیفرانسیل جلو با دیفرانسیل عقب

در خودروهای دیفرانسیل عقب یا محور محرک عقب، انتقال نیرو موتور به چرخ ها بدین صورت است که نیرو از گیربکس به میل گاردان و از طریق آن به دیفرانسیل و سپس توسط پلوس ها که رابط دیفرانسیل و چرخ ها هستند، به چرخ ها منتقل می شود. در خودروهای دیفرانسیل جلو یا محور محرک جلو، نیروی دیفرانسیل درون جعبه دنده قرار می گیرد و به همین دلیل، گیربکس این نوع اتومبیل ها معمولاً بزرگ تر از گیربکس خودروهای دیفرانسیل عقب است.

در خودروهای دیفرانسیل عقب، دیفرانسیل در یک پوسته‌ و سیستم جدا روی اکسل عقب اتومبیل نصب می‌شود. در خودروهای دیفرانسیل جلو، نیرو در مسیر انتقال به طور مستقیم از گیربکس به دیفرانسیل منتقل و از دیفرانسیل که درون جعبه دنده قرار دارد به پلوس‌ ها ارسال می شود و توسط آنها به چرخ ها می ‌رسد. بنابراین، در خودروهای دیفرانسیل جلو هدررفت نیرو کاهش می یابد و نیز انتقال قدرت با سرعت بیشتری انجام می‌شود و از طرف دیگر، گاردان نیز از اتومبیل حذف می شود و وزن آن کاهش می یابد.

اجزای تشکیل دهنده پلوس خودرو

پلوس خودرو

پلوس خودرو، خود از اجزای کوچک تری تشکیل می شود که در ضمن اتصال دیفرانسیل به چرخ‌ها، انتقال قدرت به آنها را نیز انجام می‌دهد. اجزای تشکیل دهنده پلوس خودرو باید به گونه ای عمل کنند که نیروی چرخشی دریافت شده از دیفرانسیل را با کمترین انرژی هدررفته به چرخ ها منتقل کنند.

سرپلوس

نقش اصلی سرپلوس، انتقال آخرین مرحله انتقال نیرو است که به منظور چرخش پیچشی پلوس بکار می رود. این قطعه از یک طرف با سه شاخه درگیر با گیربکس در ارتباط است و از طرف دیگر، پلوس را به چرخ ها متصل می‌کند. در واقع، سرپلوس بخش متحرک انتهای پلوس و محل اتصال آن به چرخ ها است.

مشعلی

مشعلی پلوس دربرگیرنده سه شاخه‌ داخلی پلوس خودرو است که آن را به دیفرانسیل و گیربکس متصل می‌کند. سه شاخه‌ داخلی پلوس، خود داخل گیربکس یا جعبه دنده قرار دارد.

گردگیر

گردگیر پلوس قطعه ای لاستیکی و مخروطی است که مانع از ورود گرد و خاک به سرپلوس می شود. از آنجا که پلوس خودرو در قسمتی قرار دارد که احتمال نفوذ گرد و خاک و آلودگی به داخل آن بسیار زیاد است و وجود گرد و خاک در عملکرد صحیح پلوس تاثیر منفی دارد، باید با بررسی های دوره ای اتومبیل، در سلامت و عملکرد صحیح این قطعه اطمینان حاصل شود تا از خرابی احتمالی سرپلوس جلوگیری شود.

سه ‌شاخه

سه شاخه پلوس با چرخ ها و مشعلی درگیر است و درون سرپلوس قرار دارد و به حرکت طولی پلوس در کنار تکمیل حرکت چرخشی سرپلوس کمک می کند. این قطعه در صورت خرابی در اتومبیل در حال حرکت ایجاد لرزش می‌کند. ایجاد امکان حرکت طولی پلوس توسط سه ‌شاخه باعث ساده تر شدن حرکت اتومبیل از دست اندازها و ناهمواری ها می شود.

میل پلوس

میل پلوس که به شفت نیز شناخته می شود بین دو طرف پلوس قرار دارد و انعطاف لازم را در این قطعه ایجاد می‌کند. جنس میل پلوس با توجه به نیرو و فشار زیادی که به آن تحمیل می شود، از آلیاژهای محکم است.

بنابراین، مشعلی پلوس در سمتی از پلوس خودرو که به جعبه دنده ( گیربکس ) و دیفرانسیل متصل است و سرپلوس، گردگیر و سه شاخه در دو طرف پلوس قرار می گیرند. اتصال پلوس به دیفرانسیل معمولاً از طریق یک هزارخار دنده‌ای صورت می گیرد.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *