سیستم کلاچ

پمپ کلاچ و علائم خرابی آن در خودرو

در این مقاله، پمپ کلاچ، وظیفه و علائم خرابی آن را بررسی می کنیم.

کلاچ یکی از قطعات اصلی خودروها محسوب می شود که به سیلندر کلاچ متصل است. سیلندر کلاچ روغن روان کننده برای حرکت قطعات را تامین می کند. پمپ کلاچ به سیلندر کلاچ متصل است و مایع هیدرولیکی برای حرکت کلاچ به سمت بالا یا پایین و برای حرکت قطعات را فراهم می کند، این پمپ با حرکت به سمت عقب و جلو، مایع هیدرولیکی را به سمت مخزن متصل به خود هدایت می کند که این مایع با عبور از دریچه ها به سمت سیلندر حرکت می کند.

اتومبیل هایی که گیربکس دستی دارند و اتومبیل هایی که به صورت هیدرولیک کار می کنند، هر دو از پمپ کلاچ استفاده می کنند.

فروشندگان با سابقه محصول پمپ کلاچ در فروشگاه شناسا

 

فروشگاه خوانساری
آدرس: تهران، خیابان امیرکبیر-کوچه اشراقی-پاساژ علی-طبقه 4-پ 62
تلفن : 33911345-021
همراه : 09371808002
جهت مشاهده محصولات این فروشگاه کلیک کنید

 

سیلندر اصلی کلاچ چیست؟

در خودروهای دستی، پدال کلاچ به سیلندر اصلی کلاچ متصل می شود که حرکت مکانیکی پدال کلاچ را به فشار هیدرولیک تبدیل می کند. این کار کلاچ را برای تعویض دنده آسان تر می کند. در قسمت عقب موتور، درست پشت داشبورد یا روی دیوار آتش در سمت راننده ماشین قرار دارد.

این اساساً یک پمپ است که سیال هیدرولیک را به سیلندر بسته می فرستد، که به نوبه خود به دوشاخ کلاچ فشار می آورد تا کلاچ را از جعبه دنده جدا کند. هنگامی که کلاچ جدا می شود، به شما امکان می دهد دنده را تغییر دهید.

بدون فشار تولید شده توسط سیلندر اصلی، نیروی کافی برای این اتفاق وجود ندارد و در آن زمان است که با مشکل مواجه می شوید.

در خودروهایی که گیربکس دستی دارند از روغن ترمز و در خودروهای با گیربکس اتوماتیک ( خودکار ) از روغن یا مایع هیدرولیکی برای انتقال حرکت از کلاچ به سایر قطعات استفاده می شود. با تعویض دنده، میله متصل به کلاچ، روغن ترمز یا مایع هیدرولیکی را به سمت مخزن سیلندر هدایت می کند که در نتیجه با جداشدن صفحات کلاچ، امکان چرخش موتور فراهم می شود.

 

کارکرد کلاچ، سیلندر کلاچ و پمپ کلاچ مرتبط با هم هستند و اختلال در کارکرد هر یک یا خرابی هر کدام بر عملکرد قطعات دیگر تاثیر می گذارد. درصورتیکه سیلندر کلاچ دچار مشکل شود، مشکل به پدال کلاچ و نحوه تعویض دنده منتقل می شود که رایج ترین ایراد، نشتی مایع هیدرولیکی است که باعث اختلال حرکت آن در بخش های مختلف می شود.

نشانه ها یا موارد اشکال در پمپ کلاچ یا سیلندر کلاچ :

برخی از نشانه های اشکال در پمپ کلاچ عبارتند از:

کاهش سطح مایع هیدرولیکی یا آلوده شدن آن

کم شدن سطح مایع هیدرولیکی یا آلودگی آن در مخزن، نشان دهنده خرابی، فرسودگی یا آسیب دیدن پمپ کلاچ یا سیلندر کلاچ یا اتصالات و قسمت های آب بندی شده آنها است که باعث نشت مایع هیدرولیکی و کاهش سطح آن می شود.

تعویض دنده به سختی انجام می شود

با خرابی یا اشکال در پمپ کلاچ یا سیلندر کلاچ که منجر به تداخل در جابجایی مایع هیدرولیکی می شود، تعویض دنده به سختی انجام می شود و ممکن است موجب شود گیربکس ها از دنده های خود خارج شوند.

سخت شدن یا فرو نرفتن پدال کلاچ

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های خرابی پمپ کلاچ، سفت شدن غیرعادی پدال کلاچ یا عدم بازگشت آن به حالت اولیه بعد از فشرده شدن است. در برخی موارد، ممکن است پدال اصلاً پایین نرود یا بعد از پایین رفتن، بالا نیاید. این مشکل معمولاً به دلیل نشت روغن یا هوا گرفتن داخل مدار هیدرولیکی است.

نشتی از مخزن مایع هیدرولیکی

هر نوع نشتی از مخزن مایع هیدرولیکی نشان می دهد سیلندر کلاچ یا پمپ کلاچ خراب شده است. روغن های نشتی از کنار چرخ های خودرو نیز همین دلیل را دارند. هر نوع نشت روغن از داخل خودرو به مخزن مایع هیدرولیکی مربوط است. در این وضعیت، درصورتیکه اتومبیل را روشن کنید موتور خودرو با سر و صدا کار می کند و در هنگام رانندگی با تعویض دنده صدای غیر معمول می شنوید که به معنی نشتی مایع هیدرولیکی از سیلندر کلاچ است.

نشت روغن از اطراف پمپ یا سیلندر کلاچ

اگر زیر خودرو، اطراف گیربکس یا پشت پدال کلاچ، آثار روغن مشاهده کردید، باید سریعاً پمپ و سیلندر بررسی شوند. نشت روغن به‌مرور زمان باعث کاهش فشار سیستم و از کار افتادن کامل کلاچ خواهد شد.

نرم شدن بیش از حد پدال کلاچ

پدال کلاچی که بیش از حد نرم شده یا بدون مقاومت تا انتها پایین می‌رود، معمولاً به دلیل هوا گرفتن در سیستم یا خرابی واشرهای داخلی پمپ است. این نشانه معمولاً با عدم عملکرد صحیح کلاچ همراه است و نیاز به بررسی فوری دارد.

علت خالی شدن کلاچ زیر پا چیست؟

خالی شدن کلاچ زیر پا معمولاً نشانه وجود مشکل در سیستم هیدرولیک یا مکانیکی کلاچ است. رایج‌ترین دلایل این مشکل شامل نشتی روغن در سیلندر اصلی یا سیلندر فرمان کلاچ، هوا گرفتن مدار هیدرولیک، خراب شدن دیسک و صفحه کلاچ، یا پارگی سیم کلاچ (در مدل‌های سیمی) می‌شود.

در این حالت هنگام فشردن پدال کلاچ، احساس می‌کنید کلاچ بدون مقاومت یا بسیار نرم عمل می‌کند و دنده‌ها به سختی جا می‌روند. در صورت مشاهده این وضعیت، بهتر است سریعاً به تعمیرکار مراجعه کنید، چون ادامه رانندگی ممکن است آسیب‌های جدی‌تری به جعبه‌دنده یا سایر بخش‌های سیستم انتقال نیرو وارد کند.

3.4/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *