جلوبندی و تعلیق

تنظیم فرمان و انواع فرمان خودرو

تنظیم فرمان و انواع فرمان

تنظیم فرمان و انواع فرمان خودرو موضوع این مقاله است. فرمان خودرو  قطعه ای است که با هدایت چرخ های جلو و چرخاندن آنها به سمت چپ یا راست، به عنوان کنترل کننده اصلی خودرو باید هم برای خودرو و هم راننده به گونه ای راحت باشد که رانندگی با کمترین خطر را برای راننده تضمین کند.

فرمان خودرو شامل غربیلک، جعبه فرمان، میل یا ستون خرطومی پیتمن، میله درگ، شغال دست و سگ دست است.

انواع فرمان خودرو

به طور کلی، سیستم فرمان خودرو به دو دسته فرمان های دستی و غیردستی تقسیم می شوند.

در سیستم فرمان دستی برای چرخاندن چرخ هاا از فشار نیروی دست راننده استفاده می شود و نیرویی که از طرف راننده به فرمان وارد می‌شود، اتومبیل را هدایت می کند که در طولانی مدت و مسافت های طولانی دست راننده خسته می شود و امکان هدایت خودرو وجود ندارد.

فرمان پیکان از نوع دستی است. درحالیکه تقریباً تمام کشورها به سمت حذف فرمان دستی و خودران کردن خودروها حرکت می کنند، در کشور ما هنوز هم اتومبیل هایی مجهز به فرمان دستی در حال تردد‌ هستند.

نوع دوم فرمان های غیر دستی شامل فرمان های هیدرولیک، الکتروهیدرولیکی و برقی هستند و توسط آنها، هدایت خودرو برای راننده بسیار راحت ‌تر است. در این نوع فرمان ها از یک سری قطعات مضاعف از جمله روغن و دیگر تجهیزات استفاده می شود تا چرخش فرمان نسبت به‌ مدل های دستی راحت تر باشد و فرمان پذیری چرخ ها نیز افزایش یابد.

میزان فرمان

تنظیم فرمان و انواع فرمان

محور چرخ های جلو ( محل قرارگیری فرمان ) از زوایای مشخصی نسبت به اجزای جلوبندی خودرو برخوردار است و میزان فرمان به فاصله داخلی بین قسمت جلو و عقب چرخ های اتومبیل گفته می شود.

موارد زیر باعث عدم تنظیم فرمان می شوند :

– آسیب در جلوبندی

– سبک رانندگی

– تصادف

– دست اندازها و سطوح ناهموار مسیر

دلایل اهیمت تنظیم فرمان

  • جلوگیری از واژگون شدن خودرو
  • پیشگیری از استهلاک و ساییده شدن لاستیک ها
  • فرمان پذیری و کنترل اتومبیل در سرعت های‌ بالا
  • کاهش مصرف سوخت
  • جلوگیری از استهلاک سیستم تعلیق خودرو و جعبه فرمان

چه زمانی به میزان فرمان نیاز است؟

یکی از ساده ترین روش های تشخیص اینکه اتومبیل به میزان فرمان نیاز دارد، توجه به نحوه قرارگیری غربیلک فرمان است. غربیلک فرمان باید در مسیر‌های صاف و هموار تراز باشد. بنابراین، با مشاهده عدم تراز بودن غربیلک فرمان باید نسبت به تنظیم فرمان اقدام کنید. بهتر است اتومبیل به صورت سالیانه تنظیم فرمان شود. البته در شرایطی مانند تصادف، رانندگی در مسیرهای ناهموار، افتادن اتومبیل در چاله یا برخورد با جدول های کنار خیابان، خودرو نیاز به تنظیم فرمان دارد.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *