جلوبندی و تعلیق

دیسک و صفحه کلاچ و عملکرد آنها

دیسک و صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ از مهم ترین لوازم یدکی پرمصرف اتومبیل ها محسوب می شوند که نقشی اساسی در حرکت آنها دارند.

کلاچ قطعه ای مکانیکی بین موتور و گیربکس یا جعبه دنده و رابطی بین جعبه دنده و موتور است که در ابتدا توان موتور را به جعبه دنده و سپس به چرخ ها منتقل می کند. به عبارت دیگر، کلاچ نیروی چرخشی پیشرانه را به سمت چرخ ها و گیربکس انتقال می دهد، با فشار دادن کلاچ، این قطعه درگیر و موتور از گیربکس جدا می شود و جریان این نیروی چرخشی متوقف خواهد شد. با آزاد شدن کلاچ، موتور به گیربکس متصل می شود، نیروی حرکتی به چرخ ها انتقال می یابد و اتومبیل به حرکت در می آید.

سیستم کلاچ خودرو به بخش جلو یا همان موتور خودرو متصل است و با رابطی به نام پدال کلاچ که در کنار پدال های گاز و ترمز واقع شده است، بین موتور و جعبه دنده قرار دارد. سیستم کلاچ از یک صفحه، دیسک و بلبرینگ تشکیل شده است که به صفحه فلایویل متصل شده اند و برای انتقال نیرو به چرخ دنده و در نهایت، حرکت خودرو بسیار مهم است.

در نهایت، وظیفه کلاچ انتقال نیرو از سمت میل گاردان به میل متحرک و قطع این نیرو از آن است که راننده برای افزایش یا کاهش سرعت، با تغییر دنده ها و فشردن کلاچ این نیرو را به چرخ دنده ها منتقل می کند.

دیسک و صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ یکی از پر مصرف ترین قطعات بکار رفته در سیستم کلاچ خودرو و از اصلی ترین لوازم یدکی مصرفی در اتومبیل های دنده ای محسوب می شوند که فقط در خودرو های دنده ای بکار می روند و به همراه ورقه هایی به یک صفحه فولادی پرچ شده اند و این صفحه فولادی به کمک فنر پیچشی، حرکت دورانی را منتقل می کند.

دیسک کلاچ به صورت حلقوی و در درون پوسته کلاچ توسط چندین خار، فنر کلاچ و زبانه ثابت شده است. این قطعه قابلیت حرکت طولی دارد و با فشرده سازی فنر کلاچ می تواند از صفحه کلاچ جدا شود و بخشی از سیستم گیربکس خودرو محسوب می شود که وظیفه آن، انتقال نیرو  است.

صفحه کلاچ به صورت دایره ای و متشکل از یک صفحه، بلبرینگ و دیسک است که هر دو طرف آن به دلیل وجود لنت هایی که سطح صفحه را پوشانده اند، ضریب اصطکاک بالایی دارد. صفحه کلاچ همواره در تماس با دیسک کلاچ است و با فشار دیسک کلاچ با فلایویل نیز تماس دارد.

یک توپی هزار خاری در درون صفحه کلاچ قرار دارد که کاربرد اصلی آن، درگیری با شفت ورودی جعبه دنده است و باعث می شود فلایویل، شفت صفحه کلاچ را به گردش درآورد.

جنس دیسک و صفحه کلاچ در برخی اتومبیل های مسابقه ای که سرعت بالایی دارند از تیتانیوم است و در خودرو های معمولی از آلومینیوم و آهن است. قطعات داخلی دیسک و صفحه کلاچ از جنس فولاد ساخته می شوند تا در برابر ضربه و حرارت، مقاومت بالایی داشته باشد.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *