برق خودرو

رله ماشین چیست؟

ممکن است که شما نیز تا به حال نام رله ماشین را شنیده باشید اما آیا به‌ طور کامل می دانید که این قطعه چه وظیفه ای بر عهده دارد. تولیدکنندگان خودرو به منظور کاهش میزان سیم کشی برق در ماشین و علاوه ‌بر آن برای اینکه امکان فعال‌سازی خودکار یک مدار الکتریکی وجود داشته باشد، از سوییچ و یا رله استفاده می کنند.

رله از سیستم های الکتریکی که در خودرو وجود دارند محافظت می کند و زمانی که ولتاژ و جریان از میزان استاندارد افزایش یابد، آسیب و ضررهای زیادی به سیستم الکتریکی ماشین وارد می شود. ما در این مطلب قصد داریم تا به سوال رله ماشین چیست پاسخ کاملی بدهیم و شما را با این قطعه مهم بیش از پیش آشنا کنیم.

چگونه باید از سالم بودن همه رله‌های ماشین خود مطمئن شوید؟

رله این امکان را فراهم می آورد تا میزان جریان کمی برای مدیریت لوازم جانبی در وسیله نقلیه شما منتقل گردد. رله خودرو از نیاز به سیم کشی بیشتر و کلیدهای سنگین‌تر برای فعال سازی این وسایل الکتریکی پیشگیری می‌کند. اغلب رله ها، به شکل دستگاه های مربع مشکی کوچک هستند.

به‌ طور معمول یک رله ممکن است برای حرکت کردن سوئیچ به صورتی استفاده شود که با حرکت آن، مدار قطع  یا وصل گردد. اکثر مکانیک‌ها این موضوع مهم را می‌دانند و اولین تست خود در بررسی یک خودرو قرار می‌دهند.

رله دوتایی یا رله دوبل خودرو چیست؟

کاربرد رله دوتایی یا رله دوبل به طور معمول در خودروهای انژکتوری دیده می شود و یک قطعه بسیار مهم برای تقسیم برق در ماشین های انژکتوری است. رله دوتایی، ولتاژ موردنیاز را به تغذیه‌ ای سی یو موتور ماشین ECU ارسال می کند.

اگر می خواهیم بدانید که اجزای تشکیل‌دهنده این نوع رله خودرو چیست؟ باید بدانید که رله دوتایی خودرو از دو رله تشکیل شده است که به یکدیگر متصل شده اند. یکی از این دو رله با نام رله اصلی شناخته می‌شود و به رله دیگر نیز رله پمپ بنزین و یا رله دوم می گویند.

این دو رله از یک کنتاکت و یک سیم پیچ با هسته مغناطیسی ساخته شده اند. همچنین توجه داشته باشید که رله دوبل ۱۵ عدد پایه دارد که برق بخش های الکتریکی زیر را فراهم می کند.

  • سنسورهای خودرو
  • سیستم جرقه زنی
  • سنسورهای خودرو
  • پمپ بنزین خودرو

زمانی که راننده سوئیچ را باز می کند، برق ۱۲ ولت برق به رله می‌ آید. با ورود برق به درون دو رله دوتایی، این دو رله به یکدیگر می چسبند. زمانی که این دو رله به یکدیگر می چسبند، برق ۱۲ ولتی به قطعات الکتریکی خودرو انتقال داده می شود. پس از این فرایند، قطعات الکتریکی خودرو آماده استفاده توسط راننده خودرو هستند.

رله اصلی خودرو

همان گونه که پیش تر در مورد این موضوع صحبت کردیم، یکی از رله های دوتایی، رله اصلی و یا اول است که از این رله برق مثبت برای حفظ حافظه موقت ‌ای سی یو می آید و رله دوم نیز رله پمپ بنزین یا قدرت است. در سیستم‌های والئو و ساژم رله سمت چپ به عنوان رله اول مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

از این طرف در سیستم زیمنس از رله سمت راست به عنوان رله اول استفاده می شود. هر دو این رله ها توسط ای سی یوی ماشین (ECU) مدیریت می شوند. با از کار افتادن این قطعه خودرو خاموش می شود و برای تشخیص آن باید به یک متخصص مراجعه کنید.

مزیت رله در خودرو

هر قطعه مزایای خاصی دارد که در یک خودرو به کار گرفته می شود. در موارد زیر می توانید مشاهده کنید که مزیت رله ماشین چیست یا چرا اصلا وجود آن در خودرو مهم است.

  • رله های ماشین معمولا برای سوئیچ کردن مدار جریان بالا توسط مدار جریان کم مورد استفاده قرار می گیرند.
  • استفاده از رله به شما این اجازه را می دهد تا بتوانید روی یک سوئیچ چندین مدار داشته باشید و تنها با یک ورودی چندین عملکرد مختلف را انجام دهید.
  • مکانیسم قفل درب یک نمونه رله است که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید با فشردن تنها یک دکمه، درب ها را به طور همزمان باز کنید.
  • یکی از علت های استفاده از رله در ماشین این است که در هزینه و زمان صرفه جویی می کند. بدون حضور رله در ماشین، شما باید از مدارهای الکتریکی که جریان بالا دارند، استفاده کنید. اما این مدارها ممکن است هزینه بالایی داشته باشند. قطعات جریان پایین مانند رله ها قیمت چندان زیادی ندارند.

علائم خرابی رله

خوب است بدانید که اگر عیب و نقصی برای رله در خودرو به وجود آید، می توانید سیستم های الکتریکی مختلف را نیز مختل کند. با توجه به اینکه هر کدام از لوازم الکتریکی در خودرو شما در جایی در طول خط به رله وصل شده است، معمولا با بروز مشکل برای رله، امکان دارد که هرکدام از سیستم های الکتریکی از کار بیفتند.

این سیستم های الکتریکی مواردی مانند شیشه های برقی، قفل درها، پمپ بنزین، تهویه مطبوع و… را شامل می شود.

توجه داشته باشید که خرابی رله می تواند روی هر یک از بخش های خودرو شما تأثیر بگذارد. البته در نظر داشته باشید ممکن است خرابی رله در اثر یک موضوع بسیار ساده مانند کثیف شدن یا شل شدن آن به وجود آمده باشد که شما با انجام راهکارهای ساده و راحت می توانید این مشکل‌ها را برطرف کنید.

اگر رله خودرو شما خراب شود، ممکن است که برخی از علائم و نشانه های مختلف را مشاهده کنید. در موارد زیر می توانید مطلع شوید که علائم خرابی رله ماشین چیست.

توقف ناگهانی

اگر رله جرقه زنی در ماشین شما دچار مشکل شود، خودروی شما به طور ناگهانی متوقف خواهد شد. این اتفاق به این علت رخ می دهد که با خرابی رله، جرقه نیز قطع می شود و رله نیز قادر نخواهد بود که جریان الکتریکی را از این بیشتر به به شمع ها خودروی شما انتقال دهد؛ در نتیجه ماشین شما دیگر توانایی حفظ احتراق موردنیاز برای حرکت را نخواهد داشت.

چراغ‌های کم نور

ممکن است رله ای که وظیفه کنترل چراغ های جلوی را بر عهده دارد، آسیب ببیند یا به طور کلی از کار بیفتد. این موجب می شود تا چراغ‌های جلو خودرو شما کم نورتر شوند و یا اینکه اصلا کار نکنند. بروز این مشکل می تواند به دلیل بارگذاری بیش از حد رله و یا قطع شدن اتصال آن باشد.

همین اتفاق نیز می تواند برای صفحه نمایش خودرو شما و یا چراغ های کابین داخلی خودرو بیفتد؛ بنابراین اگر متوجه شدید که چراغ های خودرو شما کم نور شده اند یا اینکه اصلا کار نمی‌کنند، باید حتما به سراغ رله خودرو بروید.

خرابی بالابر شیشه

اگر شیشه پنجره‌های خودرو شما پایین نمی آیند و یا فقط تا حدودی پایین می آیند و گیر می کنند. یا اینکه برعکس، فقط تا یک حد بالا می روند و در اواسط گیر می کنند یا زمانی که دکمه بالابر خودرو را فشار می دهید و این دکمه ها اصلا قادر به کار کردن نیستند، این ها نشانه هایی هستند که بیانگر خرابی رله ای است که با پنجره‌های برقی شما کار می کند.

عدم تهویه مطبوع

اگر دکمهAC خود را روشن کردید و متوجه که هوای سرد از داخل آن بیرون نمی آید و یا اینکه هیچ گونه هوایی از آن خارج نمی شود، ممکن است که رله و یا کنترل سیستم تهویه مطبوع ماشین شما کلا از کار افتاده باشد.

جمع‌ بندی

در پاسخ به این سوال که رله ماشین چیست باید بیان کنیم که رله خودرو در واقع یک سوئیچ کنترل شده الکترومکانیکی و یا دیجیتال محسوب می شود و طراحی آن به دلیل ولتاژهای DC در سیستم های نگهداری مسافران صورت گرفته است.

هر یک از انواع رله ها می توانند سطوح قدرت در فضاهای سخت مدیریت کنند. به معنای واقعی، رله ها کلیدهای برقی هستند که با استفاده از الکترومغناطیس فعالیت دارند تا بتوانند محرک های الکتریکی کوچک را تبدیل جریان های بزرگ کنند. این تبدیل در صورتی انجام می‌شود که یک جریان الکتریکی، آهنرباهای الکتریکی را جهت تغییر و یا شکل دادن مدارهای جریان روشن کند.

برای خرید قطعات مختلف خودرو می‌توانید از خدمات فروشگاه های آنلاین کمک بگیرید. ما در سایت شناسا در تلاش هستیم تا باکیفیت‌ترین قطعه های خودرو را به هموطنان عرضه کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید سایت ما را بررسی کنید و در صورت نیاز از مشاورین کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *