واشر سرسیلندر بین بلوک موتور ( که قطعاتی مانند میل لنگ و پیستون ها در آن قرار دارند ) و سرسیلندر ( که قطعاتی مانند سوپاپ ها و میل سوپاپ ها در آن قرار دارند )، نصب می شود. در اغلب موتورهای مدرن و امروزی از واشر سرسیلندرهای فولادی چند لایه (MLS) و در موتورهای قدیمی تر، واشر سرسیلندرهایی از جنس کامپوزیت آزبست و گرافیتی استفاده می شوند، البته در برخی موتورها ممکن است واشر سرسیلندرهای مسی استفاده شوند.
وظیفه واشر سرسیلندر
واشر سرسیلندر سه وظیفه اصلی بر عهده دارد :
1- آب بندی سیلندر
واشر سرسیلندر که بین سرسیلندر و بلوک موتور نصب شده، این فشار سیلندر را به منظور داشتن بهینه ترین حالت کارکرد سیلندر حفظ می کند. واشر سرسیلندرهای فولادی و کامپوزیتی معمولاً یک رینگ ویژه آب بندی دارند که دقیقاً به همین منظور ساخته شده، در عین حال، واشر سرسیلندرهای مسی برای نصب چنین رینگی به زحمت بیشتری نیاز دارند.
2- هدایت مایعات
برای هدایت مایع خنک کننده موتور و روغن موتور در داخل بلوک موتور و سرسیلندر مورد نیاز است. مایع خنک کننده در سرسیلندر وظیفه تنظیم دمای سوپاپ و شمع ها بر عهده دارد و روغن موتور برای بسیاری از قطعات مانند قطعات تایمینگ سوپاپ، روان کاری بسیاری از قطعات و تامین فشار هیدرولیک مورد نیاز است.
3- حفظ و نگهداری مایعات
مسیرهای مخصوص گردش مایع خنک کننده و روغن موتور ممکن است فقط چند میلیمتر با هم فاصله داشته باشند، یکی از وظایف واشر سرسیلندر، جلوگیری از ترکیب این دو با هم است. همچنین، واشر سرسیلندر از نزدیک شدن گازهای احتراق به مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور و برعکس، نزدیک شدن مایع خنک کننده و روغن موتور به گازهای احتراق جلوگیری می کند.
دلایل بد کار کردن سیلندر
با خراب شدن رینگ اطراف سیلندر، با توجه به اینکه سیلندر نمی تواند فشار کافی را ایجاد کند، واشر سرسیلندر به درستی کار نمی کند و درصورتیکه دو سیلندر مجاور چنین مشکلی داشته باشند، معمولاً واشر سرسیلندر بین رینگ های دو سیلندر مجاور، به دو صورت نشتی دارد.
1- نشت آب و روغن
در این وضعیت، موتور، آب و روغن کم می کند که آب و روغن از شکاف موجود بین بلوک موتور و سرسیلندر خارج می شوند.
2- نشتی داخلی
از دلایل سوختن واشر سرسیلندر، نشتی از داخل موتور است که تشخیص آن، کار دشواری است و ممکن است با یکی از نشانه های زیر همراه باشد :
- درصورتیکه روغن موتور وارد مسیرهای مایع خنک کننده شود، روی درب رادیاتور یا در مخزن آب رادیاتور، مایعی غلیظ به رنگ قهوه ای روشن دیده می شود.
- درصورتیکه مایع خنک کننده وارد مسیرهای روغن موتور شود، روی کاورهای سوپاپ یا زیر درب موتور، مایعی به رنگ قهوه ای روشن و کثیف دیده می شود.
- درصورتیکه گازهای سیلندر وارد سیستم خنک کننده شوند، در آب رادیاتور حباب ایجاد می شود که باعث داغ کردن موتور می شود.
- با ورود مایع خنک کننده به داخل سیلندر، دود سفید رنگ در خروجی اگزوز دیده می شود که هنگام استارت زدن یا روشن شدن اتومبیل بیشتر مشاهده می شود.