دسته‌بندی نشده

علائم و دلایل خرابی دینام خودرو

علائم خرابی دینام خودرو

دینام یا ژنراتور خودرو، تولیدکننده برق خودرو است و وظیفه شارژ باتری را بر عهده دارد، در صورت خرابی دینام، باتری در مدت کوتاهی تخلیه خواهد شد. دینام از جمله لوازم یدکی مصرفی خودرو محسوب می شود و قطعه ای استوانه ای با بدنه آلومینیومی در کنار موتور و در زیر پمپ هیدرولیک قرار دارد که توسط یک تسمه شیاری در مدار چرخش موتور قرار می ‌گیرد، این تسمه همواره باید در فواصل زمانی منظم بازدید شود تا از فرسودگی یا پاره شدن ناگهانی آن و در نتیجه، خالی شدن شارژ باتری جلوگیری شود.

خرابی یا سوختن دینام از رایج ترین مشکلات برقی خودرو محسوب می شود. با خراب شدن دینام پس از مدت زمان کوتاهی خودرو از حرکت خواهد ایستاد، زیرا جریان الکتریکی به قسمت های مختلف موتور نخواهد رسید.

خرابی دینام اغلب مربوط به سوختن استاتور، روتور یا دیود یا وجود پارگی در تسمه دینام می شود.

همچنین، در فصول گرم سال که استفاده از کولر اتومبیل متداول است یا هنگامی که وسایل برقی اتومبیل با حداکثر ظرفیت خود کار می کنند باعث بالا رفتن درجه حرارت موتور و مصرف ذخیره برق باتری می شود که دینام باید این کمبود برق را جبران کند و ممکن است به دلیل پایین آمدن دور موتور، دینام دیگر توان شارژ مداوم باتری را نداشته باشد که باعث فشار بیشتری بر دینام و در نهایت، سوختن آن می شود.

دلایل خرابی دینام خودرو

مهم ترین دلایل خرابی دینام خودرو عبارتند از :

1- تمام شدن زغال دینام که با تعویض زغال ها مشکل برطرف می شود.

2- سوختن سیم پیچ های داخلی دینام که ممکن است با تعویض آنها مشکل برطرف شود.

3- خرابی آفتامات یا رگلاتور دینام که وظیفه تنظیم برق دینام را برعهده دارد.

علائم خرابی دینام خودرو

علائم خرابی دینام

نشانه های خرابی دینام در موارد زیر خلاصه می شوند :

  1. روشن شدن چراغ هشدار دینام یا چراغ هشدار باتری که معمولاً با یک علامت باتری و عبارت “ALT” یا “GEN” در پنل نشانگر اتومبیل همراه است ( خاموش بودن چراغ دینام به معنی کارکرد صحیح و روشن شدن آن به معنی عدم تولید نیروی الکتریکی در دینام است ).
  2. چراغ های کم نور یا نوسان داشتن ( کم و زیاد شدن ) نور چراغ ها.
  3. تخلیه باتری که با صدای تلق تلق هنگام چرخاندن سوییچ در هنگام روشن شدن اتومبیل همراه است.
  4. کابل ها یا اتصالات قطع یا شل شده دینام یا خرابی، فرسودگی، شل یا سفت بودن تسمه دینام از علائم دیگر است که حتی درصورتیکه دینام عملکرد درستی داشته باشد اتصالات، جریان الکتریکی تولید شده را منتقل نمی کنند. البته گاهی اوقات با وجود مشکل در اتصالات، دینام برق بیشتری تولید می کند که باعث می شود چراغ ها پرنورتر شوند، در این وضعیت، بوی سیم یا لاستیک سوخته نیز احساس می شود که نتیجه اصطکاک فولی و تسمه منجر به داغ شدن تسمه و دینام و تولید ولتاژ بالاتر و در نهایت، آسیب به سایر قطعات اتومبیل می شود.
  5. شنیده شدن صدای جیرجیر که منشاء آن، تراز نبودن فولی دینام با تسمه یا فرسودگی بوش‌ ها و یاتاقان ها است.
امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *