فرمان های هیدرولیک که به فرمان های غیردستی شناخته می شوند، آسایش زیادی در رانندگی برای ما به ارمغان می آورند، امروزه به جای فرمان های دستی قدیمی استفاده می شوند و با کمک پمپ هیدرولیک و تعدادی از تجهیزات دیگر با دخالت فشار روغن هیدرولیک داخل این پمپ، چرخش و کار با فرمان را برای راننده راحت تر کرده اند.
البته در صورت خرابی فرمان هیدرولیک که معمولاً ناشی از عدم دقت در سرویس و نگهداری آنها است، مشکلات زیادی نیز به همراه دارند و اغلب در اثر کارکرد بدون روغن یا سطح پایین روغن ایجاد می شود، درصورتیکه روغن به میزان کافی بین قطعاتی که درون پمپ هیدرولیک روی هم با فشار زیاد در حال حرکت هستند، وجود نداشته باشد، باعث فرسودگی سریع آنها می شود.
ساییدگی قطعات درون پمپ هیدرولیک باعث میشود روغن هیدرولیکی درون پمپ از بین این قطعات به بیرون درز کند و فشار لازم برای کمک به چرخش فرمان را ایجاد نکند. پمپ های هیدرولیک یکی از انواع پمپ های پره ای محسوب می شوند. پمپ های پره ای یکی از قوی ترین انواع پمپ ها هستند.
خرابی پمپ هیدرولیک
خرابی پمپ هیدرولیک معمولاً با بلندشدن صدای جیغ مانند آن همراه است که در نتیجه، فرمان نیز سفت می شود، این صدا هنگام رسیدن چرخ ها به انتهای چرخش آنها از پمپ به گوش می رسد و گاهی این صدا در زمان چرخش فرمان بلند می شود، در وضعیت خرابی این پمپ، فرمان نیز به کندی عمل می کند یا نیاز به گاز دادن به موتور است تا فشار بیشتری درون این پمپ ایجاد شود که موجب فرار روغن از پمپ میشود.
تشخیص عیب و رفع عیب فرمان هیدرولیک
دقت کنید وجود نشتی روغن هیدرولیک را بررسی کنید که اغلب از محل اتصال شلنگ ها به جعبه فرمان و پمپ هیدرولیک است. سطح روغن هیدرولیک را نیز بررسی کنید و درصورتیکه زیاد یا کم است، تنظیم کنید.
درصورتیکه فرمان سفت شده است، اما با کمی گاز چرخش آن راحت میشود، خرابی ناشی از اورینگ های پمپ هیدرولیک است که دیگر قابلیت نگه داشتن روغن را ندارند و لازم است اورینگ ها را تعویض کنید. همچنین، صاف شدن لبه گرد اورینگ ها یا ایجاد ترک روی آنها نیز نشانه های خراب بودن آنها محسوب می شود. لبه های اورینگ ها را می توانید با کمی سنباده آغشته به گازوئیل یا نفت و استفاده از یک سطح شیشه ای از بین برد.
درصورتیکه روغن پمپ هیدرولیک بالاتر از سطح تعادل است و از درب محفظه بیرون می ریزد، نشان دهنده خرابی اورینگ ها است، ضمن اینکه پله شدن لبه های اورینگ ها را نیز بررسی کنید.
درصورتیکه پمپ هیدرولیک توان کافی برای چرخش فرمان را نداشته باشد فرمان سفت می شود که نشان دهنده خرابی پمپ است و ممکن است با تعمیر، مشکل برطرف شود یا نیاز به تعویض داشته باشد.
موارد فوق جزء معمول ترین دلایل خرابی پمپ هیدرولیک است، البته ممکن است عیوبی مانند خرابی شیر جعبه فرمان، آلودگی مجاری و کانال های روغن، خرابی جعبه فرمان و … نیز وجود داشته باشند.