دسته‌بندی نشده

فیلترهای خودرو و زمان تعویض آنها

فیلترهای خودرو در بخش های مختلفی نصب و استفاده می شوند. فیلترها که لوازم مصرفی خودرو محسوب می شوند، دارای منافذ و حفره هایی هستند که نقش صافی دارند و ناخالصی ها و آلودگی های موجود را به خود جذب و از ورود آلودگی ها و ناخالصی ها به درون اتومبیل و برخی قطعات از جمله موتور و گیربکس جلوگیری می کنند.

به طور کلی، در اتومبیل های با گیربکس دستی، ۴ فیلتر و در اتومبیل های با گیربکس اتوماتیک، ۵ فیلتر وجود دارند، فیلترهای هوا، کابین، روغن و بنزین در هر دو نوع اتومبیل مشترک هستند و در اتومبیل های اتوماتیک، فیلتر گیربکس نیز به عنوان فیلتر پنجم وجود دارد.

انواع فیلترهای خودرو

فیلترها عمر محدودی دارند و پس از مدتی یا پس از طی مسافت های مشخص، کارایی خود را از دست می دهند و باید تعویض شوند. در ادامه مقاله، انواع فیلترها و زمان تعویض آنها را توضیح می دهیم.

فیلتر کابین

فیلتر کابین، قبل از مجرای هوای ورودی به درون کابین قرار می گیرد و گرد و خاک و ناخالصی ها را به خود جذب می کند، از طرف دیگر، مانع از ورود انواع آلاینده ها مانند گرد و خاک یا مواد آلوده کننده بزرگ تر مانند برگ درختان و آشغال های بزرگ تر به درون سیستم تهویه خودرو می شود. فیلتر کابین قبل از اینکه هوای بیرون اتومبیل وارد سیستم تهویه شود، آن را تصفیه و از ورود آلودگی ها به درون کابین جلوگیری می کند.

بنابراین، تعویض به موقع فیلتر کابین می تواند هوای تازه تری را وارد کابین کند، عمر سیستم تهویه را افزایش دهد و هوای فضای درون کابین را نیز تمیزتر نگه دارد. بهتر است در هر سرویس دوره ای میزان سالم بودن فیلتر کابین بررسی و در صورت لزوم تعویض شود.

فیلتر هوا

فیلتر هوا قبل از ورود هوا به دریچه گاز قرار می گیرد و گرد و خاک و ذرات ریز موجود در هوا را به خود جذب می کند و مانع از آسیب رساندن آنها به موتور می شود. در صورت عدم وجود فیلتر هوا، گرد و خاک و ذرات ریز موجود در هوا وارد موتور می شوند و روی دیواره سیلندر و در نهایت، به موتور آسیب می زنند. ساختار فیلتر هوا مانند فیلتر کابین است، اما منافذ فیلتر هوا ریزتر هستند و از ورود ذرات بسیار ریز هم جلوگیری می کنند.

 

از این رو، تعویض به موقع فیلتر هوا باعث افزایش عمر موتور می شود. بهتر است فیلتر هوا را در هر سرویس دوره ای یا هر 5000 کیلومتر تعویض کرد. البته برخی فیلترهای هوا نیاز به تعویض ندارند و فقط باید آنها را با مواد مخصوص شست و شو داد.

فیلتر روغن

فیلتر روغن آلودگی هایی که در اثر کارکرد موتور بوجود می آیند را به خود جذب می کند و مانع از ورود دوباره آنها به مدار روغن کاری می شود. فیلتر روغن گرد و خاک عبور کرده از فیلتر بنزین و هوا که وارد موتور می شود و ذرات ریز فلزی که در حین عملکرد موتور از موتور جدا و به روغن وارد می شوند را به خود جذب می کند. فیلتر روغن در بازه های زمانی کوتاه تر نسبت به فیلتر کابین یا فیلتر هوا آلوده می شود و نیاز به تعویض دارد.

بنابراین، تعویض به موقع فیلتر روغن منجر به افزایش بازدهی موتور، کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر موتور می شود. بهتر است در کارکردهای زیر 5000 کیلومتر یا حتی زیر 5000 کیلومتر یا با هر بار تعویض روغن، فیلتر روغن نیز تعویض شود.

فیلتر بنزین یا فیلتر سوخت

فیلتر بنزین یا فیلتر سوخت وظیفه جلوگیری از ورود آلودگی ها به مسیر سوخت رسانی خودرو را بر عهده دارد. اتومبیل های دیزلی نیز مانند اتومبیل های بنزینی به فیلتر سوخت مجهز هستند. درصورتیکه فیلتر سوخت آلوده باشد، پمپ بنزین یا پمپ سوخت بیشتر تحت فشار قرار می گیرد که در اثر این افزایش فشار، بخشی از آلودگی های انباشته شده وارد انژکتورها و مسیر سوخت رسانی می شوند و عملکرد آنها را تضعیف می کنند که به کاهش شتاب اتومبیل منجر می شود.

بنابراین، تعویض به موقع فیلتر سوخت موجب افزایش طول عمر قطعات سیستم سوخت رسانی از جمله انژکتورها می شود و از کاهش شتاب خودرو جلوگیری می کند. به زمان دقیق تعویض فیلتر سوخت در دفترچه راهنمای خودرو اشاره شده است.

فیلتر گیربکس اتوماتیک

روغن بکار رفته در گیربکس های اتومبیل های اتوماتیک توسط فیلتری مخصوص و مجزا تصفیه می شود. به طور کلی، بهتر است هر 50000 یا 60000 کیلومتر، فیلتر گیربکس اتوماتیک تعویض شود، برای اطلاع از زمان دقیق تعویض آن، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *