دسته‌بندی نشده

نگهداری موتور خودرو و طول عمر بیشتر آن

نگهداری موتور خودرو

نگهداری موتور خودرو و رعایت نکات اصولی و صحیح آن، برای داشتن خودرویی سالم، با کم ترین استهلاک و جلوگیری از هزینه های بالا ضروری است؛ نکاتی که بررسی و رعایت آنها با هزینه های پایین می توانند از خسارت های گزاف به اتومبیل جلوگیری کنند.

نگهداری موتور خودرو

نکات نگهداری موتور خودرو

از نکات مهم نگهداری موتور خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تعویض به موقع فیلتر هوا، فیلتر روغن و فیلتر سوخت

تعویض فیلتر هوا بستگی به شرایط آب و هوایی دارد. در شهرهایی که آلودگی هوا یا گرد و غبار بیشتر است، باید فیلتر هوا زودتر از دیگر شهرهایی که شرایط عادی دارند، تعویض شود. فیلتر هوا و فیلتر روغن معمولاً در هر 5000 کیلومتر کارکرد تعویض می شود. تعویض فیلتر سوخت یا فیلتر بنزین هم با آلوده شدن آن به دلیل رسوبات سوخت به طور معمول هر ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض می شود.

تعویض به موقع شمع خودرو

شمع خودرو به تدریج با تحمل گرما و حرارت ناشی از جریان الکتریسیته دچار آسیب می شود و سرب اندود شدن نوک فلزی شمع در تولید جرقه ایجاد اختلال می کند که با فشار آمدن به موتور موجب افزایش مصرف سوخت می شود. شمع خودرو تقریباً هر 20 یا 30 هزار کیلومتر تعویض می شود. تعویض به موقع شمع خودرو یکی از راهکارهای نگهداری موتور خودرو است.

تعویض به موقع تسمه تایم

تسمه تایم معمولاً به ازای هر 60 هزار کیلومتر کارکرد تعویض می شود و البته در برخی اتومبیل ها که به جای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده می شود تا 150 هزار کیلومتر نیازی به تعویض ندارند.

تعویض به موقع روغن موتور

روغن موتور را در مسافت های توصیه شده که برای هر خودرو بسته به مدل و میزان کارکرد آن توسط مکانیک یا کارشناس خودرو تعیین می شود تعویض کنید. تعویض به موقع روغن موتور نیز از نکات اصلی نگهداری موتور خودرو محسوب می شود.

خودداری از باز کردن کابل باتری در هنگام روشن بودن اتومبیل

در هنگام روشن بودن اتومبیل از باز کردن کابل باتری خودداری کنید، با توجه به اینکه هنگام روشن بودن اتومبیل، جریان الکتریسیته در مدارهای الکتریکی قطعات الکتریکی برقرار است، قطع ناگهانی برق باعث ایجاد نوسان در برق خودرو و آسیب دیدن قطعات الکتریکی می شود.

روشن کردن کولر خودرو به طور منظم

در فواصل زمانی هر ماه یک بار ( حتی در فصول پاییز و زمستان ) کولر خودرو را به مدت چند دقیقه روشن کنید تا گاز کولر با روغن مخصوص آن مخلوط نشود، این کار از فاسد شدن گاز و روغن نیز جلوگیری می کند.

توقف اتومبیل در هنگام روشن شدن چراغ استاپ

روشن شدن چراغ استاپ به معنی داغ شدن بیش از حد موتور خودرو است که برای اعلام خطر است و در این وضعیت، اتومبیل را متوقف کنید. دلیل اصلی داغ شدن بیش از حد موتور باید توسط کارشناس یا مکانیک خودرو مشخص شود. توجه به علائم و نشانه هایی که بیانگر وضعیت خودرو هستند مانند چراغ استاپ از نکات مهم نگهداری موتور خودرو است.

توقف اتومبیل در هنگام روشن شدن چراغ چک

روشن شدن چراغ چک به معنی وجود مشکل فنی است. با روشن شدن چراغ چک، خودرو را خاموش و بست باتری را موقتاً جدا و سپس، متصل کنید. درصورتیکه چراغ چک خاموش نشد، به کارشناس یا نمایندگی مراجعه کنید. توجه به چراغ چک خودرو از نکات مهم نگهداری موتور خودرو محسوب می شود.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *