دسته‌بندی نشده

انواع سنسور خودرو

موضوع مهمی که باید هر راننده و تعمیرکاری از آن اطلاع داشته باشد، انواع سنسور خودرو است. در یک دستگاه اتومبیل سنسورهای گوناگونی وجود دارند که هر کدام کاربردهای متفاوتی داشته و بدون وجود آن ها نمی توان عملکرد درستی را برای دستگاه به وجود آورد.

در واقع بهره گیری از یک سنسور کمک می کند تا امنیت اتومبیل بیشتر شده و بتوانید راحت تر به کمک آن رانندگی کنید. جهت آشنایی با انواع این قطعات به مطلب خوبی سر زده اید. می خواهیم در ادامه این مطلب آموزشی از تیم شناسا، پراهمیت ترین سنسورهای خودرو را با هم بررسی کنیم. کاربردهای هر یک را نیز برای شما بررسی خواهیم کرد.

به نقل از ackodrive.com

Functions of automotive car sensor

Automotive car sensors are essential components of modern cars as they provide crucial information to the vehicle’s control systems. These sensors measure and monitor various aspects of the car’s performance, including speed, temperature, pressure, and other critical parameters.

عملکرد سنسور ماشین خودرو

سنسورهای خودرو از اجزای ضروری خودروهای مدرن هستند زیرا اطلاعات مهمی را برای سیستم های کنترل خودرو فراهم می کنند. این سنسورها جنبه های مختلف عملکرد خودرو از جمله سرعت، دما، فشار و سایر پارامترهای حیاتی را اندازه گیری و نظارت می کنند.

چه سنسورهایی در یک خودرو یافت می شوند؟

سوالی که در ذهن بسیاری از کاربران به وجود آمده این است که چه سنسورهایی در یک ماشین پیدا می شوند؟ باید گفت که حسگرهای گوناگونی در یک دستگاه اتومبیل وجود دارند که کاربرد هر یک متفاوت است. از مهم ترین آن ها باید به این موارد اشاره کنیم. توجه داشته باشید که می توانید همه این قطعات را از فروشگاه اینترنتی شناسا خریداری کنید.

سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP

یکی از مهم ترین سنسورهایی که باید در میان انواع سنسور خودرو به آن اشاره کنیم، سنسور فشار داخل یا مانیفولد است. این سنسور بسیاری کاربردی بوده و با نام MAP نیز شناخته می شود. در واقع باید این محصول را یکی از پراهمیت ترین انواع سنسور های خودور دانست.

موتورهای انژکتوری از آن استفاده کرده و فشار هوایی که داخل موتور وجود دارند را اندازه گیری می کنند. سپس این قطعه فشار اندازه گیری شده را به ECU ارسال کرده و اطلاعات گوناگونی را بررسی خواهند کرد.

سنسور دور موتور یا RPM

به دنبال این هستید که با انواع سنسور خودرو آشنا شوید؟ باید بدانید که سنسور RPM یا همان دور موتور یکی از پراهمیت ترین این موارد به شمار می آید. یک حسگر دور موتور وظیفه این را دارد که که میزان چرخش میل لنگ را اندازه گیری کند.

به همین دلیل به آن سنسور دور میل لنگ نیز گفته می شود. در واقع اهمیت این محصول از میان سنسور های خودرو به اندازه ای بالا است که اگر خراب شود ماشین حتی با استارت خوردن نیز روشن نخواهد شد.

سنسور دریچه گاز یا TPS

مورد دیگری که باید برای آشنایی با انواع سنسور خودرو به شما معرفی کنیم، سنسور دریچه گاز یا TPS نام دارد. این قطعه مکمل قطعه MAP بوده و به کامپیوتر اتومبیل موقعیت و وضعیت درچه گاز موتور را گزارش می کند. این سنسور تنها در موتورهایی استفاده می شود که دارای دریچه گاز مکانیکی هستند.

این یعنی اگر اتومبیل شما از دریچه گاز برقی بهره می برد، این قطعه دیگر در آن وجود نخواهد داشت. کاربرد اصلی که برای این محصول وجود دارد کنترل وضعیت پاشش سوخت، کمک به شتاب گیری بهتر و کنترل هوای ورودی است. با خراب شدن این قطعه اگر تا انتها نیز پدال گاز را بفشارید، موتور شتاب نخواهد گرفت.

سنسور دمای آب یا خنک کننده موتور یا CTS

اگر بخواهیم یکی دیگر از قطعات اصلی و مهمی که در میان انواع سنسور های خودرو وجود دارد را به شما معرفی کنیم، باید به سنسور دمای آب یا خنک کننده موتور نیز اشاره داشته باشیم. این قطعه را با نام CTS نیز شناخته و عملکرد آن مشخص است.

در واقع این قطعه قادر است دمای لحظه ای آب یا همان مایع خنک کننده ای که برای موتور وجود دارد را گزارش دهد. این محصول کمک می کند تا ECU غلظت سوخت را تنظیم کرده و بسته به دما یک سوخت مناسب انتقال دهد.

سنسور دمای هوای ورودی یا ATS

اگر با انواع سنسور خودرو آشنایی اولیه داشته باشید قطعا نام ATS را شنیده اید. این قطعه همان سنسور دمای هوای ورودی بوده و در اتومبیل هایی استفاده می شود که سنسور MAP در آن ها وجود ندارد. در واقع این قطعه کاربرد مهمی دارد.

زمانی که هوا سرد باشد موتور قادر نیست به راحتی استارت خورده و عملکرد خود را آغاز کند. به همین دلیل ECU از سنسور دمای هوای ورودی استفاده کرده و زمانی که دمای هوا مناسب نباشد، با کمک قطعاتی خاص هوا را کمی گرم تر می کند. اینگونه ماشین راحت تر استارت خواهد خورد.

سنسور اکسیژن

بعید است که نام سنسور اکسیژن را نشنیده باشید. این قطعه از مهم ترین انواع سنسور خودرو بوده و وظیفه آن اندازه گیری میزان اکسیژنی است که در موتور وجود دارد. همانطور که می دانید یک موتور برای حرکت دادن میل لنگ خود نیازمند احتراق و فشار آوردن به سیلندرها است.

پراهمیت ترین عامل برای احتراق نیز اکسیژن است. اگر این سنسور به مشکل بخورد قطعا احتراق نیز به صورت ناقص انجام شده و ECU قادر به روان کردن عملکرد موتور نخواهد داشت. پس اگر موتور به درستی کار نکرده و ریپ میزند، باید این قطعه را مورد ارزیابی قرار دهید.

 

سنسور استپر موتور

یکی از قطعات فوق العاده مهمی که در عملکرد موتور تاثیر داشته و میان انواع سنسور خودرو قرار گرفته است، سنسور استپر نام دارد. استپر قطعه ای است که دور موتور اتومبیل در حالت ثابت را در یک دور پایین نگه می دارد.

در واقع زمانی که پدال گاز را رها کرده و ماشین نیز حرکت نمی کند، این اسپتر است که دور موتور را کاهش می دهد. اگر سنسور استپر خراب شده باشد، اتومبیل پس از رها کردن پدال گاز خاموش شده یا دور موتور به صورت نامنظم و بی دلیل کاهش و افزایش پیدا می کند.

سنسور سطح بنزین

برای این که بتوانیم به راحتی عملکرد اتومبیل را تنظیم کنیم، نیازمند استفاده از سنسور سطح بنزین هستیم. این قطعه یکی از پراهمیت ترین انواع سنسور خودرو بوده و به عنوان یکی از قدیمی ترین سنسورهای یک ماشین نیز شناخته می شود.

در واقع این محصول یک نوع از پتانسیومتر بوده در وسایل نقلیه کاربراتوری نیز به کار می رود. وظیفه این قطعه این است که پس از اتصال به شناور بنزین، میزان سطح آن را اندازه گیری کرده و سپس در پشت آمپر به راننده نمایش دهد. خرابی این سنسور میزان اشتباهی از بنزین را به شما نشان خواهد داد.

سنسور فشار روغن

اما آخرین قطعه ای که می خواهیم در این مطلب آموزشی به عنوان یکی از انواع سنسور خودرو به شما معرفی کنیم، سنسور فشار روغن نام دارد. این محصول وظیفه سنجش فشار روغن موتور را برعهده داشته و سالم بودن آن از اهمیت بالایی نیز برخودار خواهد بود.

در واقع زمانی که فشار روغن موتور کاهش پیدا می کند، عملکرد موتور انژکتوری یا کاربراتوری دچار مشکل خواهد شد. این قطعه درون کارتل روغن قرار گرفته و با استفاده از فنری مخصوص میزان فشار روغن را اندازه می گیرد. سپس به ECU ارسال کرده و با کم شدن فشار روغن چراغ آن را روشن می کند.

جمع بندی

برای این که یک اتومبیل عملکرد درستی داشته باشد، باید انواع سنسور خودرو در آن به درستی کار کنند. سنسورهای یک اتومبیل در واقع قطعاتی مهم و اساسی هستند که معیارهای گوناگون را اندازه گرفته و به ECU ارسال می کنند.

به طور مثال سنسور اکسیژن میزان هوای ورودی و اکسیژن ورودی را اندازه گیری کرده و سعی در تنظیم کردن احتراق ها می کند. ما در فروشگاه شناسا انواع مدل های این قطعات را با بهترین کیفیت و قیمت مقرون به صرفه به شما ارائه می کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *