دسته‌بندی نشده

تنظیم فرمان و اهمیت آن

تنظیم فرمان

موضوع این مقاله درباره میزان فرمان، تنظیم فرمان، اهمیت آن و موارد و نشانه هایی که اتومبیل به این تنظیم نیاز دارد، است.

فرمان خودرو، به عنوان لوازم یدکی کنترل کننده اصلی حرکت خودرو باید هم برای اتومبیل و هم راننده، چنان راحت باشد که رانندگی با کمترین خطر را برای راننده تضمین کند. فرمان خودرو چرخ های جلو را هدایت می کند و آنها را به سمت چپ یا راست می چرخاند.

فرمان اتومبیل بخشی از سیستم فرمان محسوب می شود. سیستم فرمان شامل فرمان، جعبه فرمان، غربیلک، میل یا ستون خرطومی پیتمن، میله درگ، شغال دست، سگ دست و چرخ ها ( تایرها ) است.

میزان فرمان

محور چرخ های جلو که محل قرارگیری فرمان است، زوایای مشخصی نسبت به اجزای جلوبندی خودرو دارد. میزان فرمان، فاصله داخلی بین قسمت جلو و عقب چرخ های اتومبیل است. سبک رانندگی، آسیب در جلوبندی خودرو، تصادف و دست اندازها و سطوح ناهموار مسیر حرکت باعث عدم تنظیم فرمان هستند.

 

دلایل بهم خوردن تنظیم فرمان

دلایل بهم خوردن تنظیم فرمان در خودرو می‌تواند به چندین عامل برگردد. اولین دلیل ممکن است ناپایداری و ضعف در قطعات مکانیکی فرمان باشد. ممکن است برخی از قطعات یا مهره‌های فرمان به دلیل سایش، ضعیف شده یا شکسته شوند که موجب به هم خوردن تنظیم فرمان می‌شود.

عوامل دیگری که می‌تواند به به هم خوردن تنظیم فرمان بینجامد عبارتند از انجام کارهای نادرست در محل تعمیرات یا نصب قطعات جایگزین، خطا در تعمیر و تنظیم فرمان، عدم تعویض قطعات سایش‌ پذیر و عدم توجه به نگهداری منظم و صحیح فرمان.

به هم خوردن تنظیم فرمان برای راننده به خطراتی از جمله کنترل نامناسب خودرو و افزایش زمان و فاصله توقف می‌انجامد. در نتیجه، توصیه می‌شود هرگز علائم به هم خوردن تنظیم فرمان را نادیده نگیرید و در صورت بروز این مشکل، باید به سرعت به متخصصان خودرو مراجعه و تنظیم و تعمیرات لازم را انجام دهید تا ایمنی و کنترل خودرو حفظ گردد.

برخی نشانه های عدم تنظیم میزان فرمان

نشانه های عدم تنظیم میزان فرمان عبارتند از :

  • ساییدگی تایرها یا لاستیک های اتومبیل
  • به هم خوردن تعادل خودرو
  • کشیده شدن اتومبیل به یک سمت
  • تغییر در حالت قرارگیری غربیلک فرمان

تنظیم فرمان

اهمیت تنظیم فرمان

تنظیم فرمان به طور مستقیم با کنترل و تعادل اتومبیل مرتبط است و به دلایل زیر از اهمیت بسیاری برخوردار است :

  • جلوگیری از واژگون شدن اتومبیل
  • پیشگیری از ساییده شدن لاستیک ها
  • فرمان پذیری و کنترل اتومبیل به ویژه در سرعت های‌ بالا
  • کاهش مصرف سوخت
  • جلوگیری از استهلاک سیستم تعلیق خودرو و جعبه فرمان

به طور کلی، بهتر است خودرو به صورت سالیانه تنظیم میزان فرمان شود. اما در شرایط تصادف، رانندگی در مسیرهای خاکی و ناهموار، برخورد با موانع یا چاله ها و دست اندازها، تنظیم میزان فرمان به هم می خورد که یکی از راه های تشخیص ساده آن، نحوه قرارگیری غربیلک فرمان است. غربیلک فرمان باید در مسیر‌های صاف و هموار تراز باشد. بنابراین، با مشاهده هرگونه تغییر در وضعیت غربیلک فرمان باید نسبت به تنظیم آن اقدام کنید.

برای بازگرداندن فرمان اتومبیل به حالت عادی باید به مکانیکی مراجعه کنید. تنظیم فرمان با استفاده از دستگاه مخصوص لیزری و تشخیص زاویه کمبر انجام می شود که توسط مکانیک، این زاویه به صفر می رسد.

مزایای تنظیم بودن میزان فرمان

تغییرات در میزان فشار فرمان خودرو می‌تواند به شدت تأثیرگذار باشد و بی‌ثباتی در آن می‌تواند خطرناک باشد. تنظیم بودن میزان فرمان مزایای زیادی دارد. اولین مزیت آن است که رانندگی برای راننده آسان تر می‌شود. با اینکه فرمان خودرو با کمی فشار کنترل می‌شود، اما هنوز نبود یک حداقلی از فشار می‌تواند باعث ناپایداری در فرمان باشد که در نتیجه کنترل وسیله نقلیه را به شدت کاهش می‌دهد. با تنظیم دقیق میزان فرمان، هدایت وسیله نقلیه به خصوص در خطوط منحنی تند، آسانتر می‌شود.

به طور کلی، تنظیم دقیق میزان فشار و فرمان خودرو به شدت تأثیر گذار بر کیفیت و ایمنی رانندگی افراد است. توصیه می‌شود تنظیمات فرمان را به منظور افزایش ایمنی، کنترل و کاهش خستگی راننده، و یا از طریق تعمیرات منظم سیستم فرمان اعمال نمایید.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *