دسته‌بندی نشده

خروج آب از اگزوز و دلایل آن

خروج آب از اگزوز

خروج آب از اگزوز خودرو همیشه نشانه ایراد خاصی نیست و گاهی اوقات کاملاً طبیعی است، اما بی‌دلیل نیز نیست. در این مقاله دلایل خروج آب از اگزوز را بررسی و نحوه پیشگیری از آن را توضیح می دهیم.

برخی از وظایف اگزوز

اگزوز، گازهای تولید شده حاصل از فرآیند احتراق در داخل محفظه موتور را به بیرون از خودرو هدایت می کند که این کار، مهم ‌ترین وظیفه اگزوز محسوب می شود، اما اگزوز وظایف دیگری نیز انجام می دهد که عبارتند از :

  1. کاهش دما
  2. کاهش صدا
  3. کاهش آلایندگی

اگزوز‌ها از سه بخش تشکیل شده اند : بخش متصل به موتور، بخش میانی و بخش انتهایی. بخش متصل به موتور، مبدل کاتالیست یا کاتالیزور است که با تبدیل گازهای سمی ناشی از سوختن سوخت به گازهای سبک تر و بی خطر، آلایندگی را کاهش می دهد، بخش میانی در کاهش دما و بخش انتهایی در کاهش صدا نقش دارند. اگزوزها انواع مختلفی دارند، اما تمامی آنها، این وظایف را انجام می دهند.

دلیل خروج اب از اگزوز ماشین

خروج آب از اگزوز

داغ بودن موتور

با روشن شدن خودرو، گرمای زیادی تولید می شود. دمای زیاد خودرو باید از اگزوز خارج شود و درصورتیکه دمای بیرون سرد باشد، به دلیل تفاوت دمای هوا و اگزوز، بخار آب درون اگزوز با برخورد به فلز سرد تشکیل دهنده اگزوز، به مایع تبدیل می شود و قطرات آب از لوله اگزوز خارج می شود که درصورتیکه خروج قطرات آب پس از مدت کوتاهی متوقف نشود، یکی از نشانه های خرابی اگزوز است.

میعان بخار آب

در تمامی خودرو‌ها قطعه ای به نام مبدل کاتالیست، میزان گاز‌های سمی خروجی از اگزوز را کاهش می دهد که در طول این فرآیند، کمی بخار آب تولید می‌شود و به شکل قطرات آب از لوله اگزوز خارج می شود که این اتفاق امری طبیعی محسوب می شود و درصورتیکه خروج قطرات آب پس از مدت کوتاهی متوقف نشود، مشکلی در سیستم اگزوز وجود دارد.

خرابی واشر سر سیلندر

درصورتیکه واشر سر سیلندر ترکیده باشد، علاوه بر قطرات آب ممکن است دود سفیدی نیز از اگزوز خارج شود. مخزن مایع خنک ‌کننده را بررسی کنید، درصورتیکه حباب های هوا در آن دیده شوند یا موتور داغ کند، نشان دهنده ترکیدن واشر سر سیلندر است. این مشکل باید در سریع ترین زمان ممکن برطرف شود، زیرا گرمای بیش ‌از حد موتور ممکن است موتور را از کار اندازد.

 

خرابی رینگ و پیستون

درصورتیکه واشر سر سیلندر ترکیده باشد یا بخار آب متراکم درون سیستم اگزوز باقی مانده باشد و پیستون یا رینگ نیز خراب یا فرسوده باشد، احتمال خروج آب از اگزوز وجود دارد. پیستون ها یا رینگ های خراب باعث خرابی بیشتر موتور می ‌شوند.

در شرایطی که خروج آب از اگزوز به ‌دلیل سرمای هوا یا میعان بخار آب اتفاق افتد، تنها کافی است حدود ۱۵ دقیقه رانندگی کنید که با گرم شدن لوله اگزوز، نشت آب متوقف می شود، نشتی ادامه داشته باشد و پس از رانندگی متوقف نشود یا با بوی سوختگی یا دود خاکستری تیره همراه باشد، ممکن است مشکل از پیستون، مبدل یا واشر سرسیلندر باشد که باید با بررسی و تشخیص مکانیک، قطعه یا قطعاتی که ایراد دارند تعمیر یا تعویض شوند.

روش پیشگیری از خروج آب از اگزوز چیست؟

برای پیشگیری از خروج آب از اگزوز ماشین، سرویس و نگهداری صحیح خودرو بسیار اهمیت دارد. اطمینان حاصل کنید که دوره‌های تعویض روغن موتور و فیلتر هوا به طور منظم انجام شود. همچنین، اطمینان حاصل کنید که سیستم گرمایش خودرو به درستی عمل می‌کند تا از تشکیل بخار آب در موتور و سیستم خروجی اگزوز جلوگیری شود. همچنین مطمئن شوید که موتور خودرو به طور کامل و در شرایط عادی از آنتی‌ فریز استفاده می‌کند تا از تشکیل یخ در سیستم خروجی اگزوز جلوگیری شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *