جلوبندی و تعلیق

رام خودرو چیست؟

ترمز، سیستم تعلیق و موتور از حساسیت بالایی برخودار هستند، به همین دلیل رام خودرو نوعی محفظه فلزی است که برای محافظت از این قطعات به کار می رود و وظایف مهمی نیز در ماشین بر عهده دارد. درصورت برخورد با موانع امکان دارد قطعات مهم دچار آسیب و خرابی شوند که رام از این مشکل جلوگیری می کند به همین خاطر شناخت علائم خرابی این قطعه و کسب اطلاعات دقیقی درباره آن اهمیت زیادی دارد.

اطلاعات مختصری درباره رام خودرو

شکل ظاهری رام به گونه ای است که معمولا با نام دو شاخ یا تیر کمانی نیز شناخته می شود و در واقع 2 سر مختلف دارد که برای اتصال به قسمت زیرین خودرو به کار می روند.

ترکیبی از آهن به همراه آلیاژهای سخت برای ساخت رام ماشین به کار می رود که بسیار مستحکم است تا در برابر فشارها و ضربه های وارد شده به خودرو مقاومت بالایی از خود نشان دهد و مانع از خرابی دیگر بخش ها شود.

کاربرد رام ماشین چیست؟

جلوبندی خودرو از قطعات مختلفی تشکیل می شود که تعدادی از آنها شامل اکسل، سیبک ها، فرمان، فنر، میل تعادل و موج گیر، بلبرینگ ها، چرخ ها و سگ دست است که به نوعی با هم در ارتباط هستند.

در صورتی که یکی از بخش ها آسیب ببیند احتمال اینکه دیگر قطعات نیز با مشکلاتی در عملکرد خود مواجه شوند، افزایش پیدا می کند به همین خاطر در جلوبندی خودرو یک بخش محافظت کننده به عنوان رام به کار می رود.

در ضمن باید گفت که معمولا رام خودرو در ساخت انواع مدل های ماشین کاربرد دارد و این امکان را فراهم می کند تا تمامی قطعاتی که در جلوبندی مورد استفاده قرار می گیرند به اتاق ماشین متصل شوند.

مزایای استفاده از رام خودرو

تمامی خودروسازان با در نظر گرفتن این مسئله که رام یک قطعه حیاتی و مهم در ماشین است برای طراحی محصولات خود از آن استفاده می کنند که باید گفت مزایای زیر را به همراه دارد.

جلوگیری از بروز آسیب برای ماشین با استفاده از رام

در مسیرهایی که خودرو حرکت می کند به طور معمول دست اندازها و موانع مختلفی به چشم می خورد که در صورت داشتن سرعت بالا و عدم کنترل مناسب روی ترمز، احتمال آسیب های شدید برای ماشین را افزایش می دهد.

در چنین وضعیتی معمولا جلوبندی ماشین دچار نقص عملکردی می شود و خسارت های مالی زیادی را برای شما به دنبال دارد اما در هنگام قرار گیری رام خودرو در این قسمت می توان انتظار داشت که آسیب ها به حداقل برسند.

جلوگیری از شکستن کارتل و گیربکس با رام

وظیفه حفاظت کنندگی رام ایجاب می کند که در حین حرکت خودرو، کارتل و گیربکس نیز در برابر ضربه های ناشی از موانع در امان بمانند تا اختلالی در کارکرد موتور و چرخ ها پیش نیاید.

به طور کلی کارتل و گیربکس از قطعات مهمی هستند که نقشی اساسی در به حرکت درآوردن ماشین دارند، از این رو زمانی که از رام خودرو استفاده شود سلامت این بخش ها نیز تضمین خواهد شد.

استحکام شاسی ماشین با رام

شاسی یا همان چهارچوب اصلی خودرو بخشی است که تمامی قطعات دیگر را نگه می دارد و با توزیع وزن ماشین موجب تعادل آن در هنگام حرکت می شود، با توجه به این مورد باید گفت که رام در استحکام بخشی به شاسی نیز کاربرد دارد.

برای اینکه شاسی ماشین به درستی وظیفه خود را انجام دهد و در زمان حرکت استقامت بالایی داشته باشد، رام ماشین با هماهنگی بین اجزای جلوبندی و اتصال آنها به بدنه این امکان را فراهم می کند.

از دیگر وظایفی که می توان برای رام یا تیر کمانی در نظر نظر گرفت باید مواردی همچون اتصال دسته های موتور، کمک به سفت شدن جلوبندی و افزایش مقاومت قطعات مهم خودرو را نام برد.

دلایل هرز شدن رام خودرو چیست؟

به طور کلی عوامل متعددی را می توان بیان کرد که در ایجاد آسیب برای رام نقش دارند و معمولا موجب هرز شدن این قطعه می شوند که تعدادی از مهم ترین موارد عبارت است از:

  • تصادف یا ضربه شدید:

در مواقعی که شما تصادف می کنید ممکن است رام آسیب ببیند.

  • سایش قطعات:

بخش هایی که وظیفه اتصال مناسب رام به بدنه ماشین را بر عهده دارند درصورتی که دچار ساییدگی شوند، به عنوان عاملی موثر در هرز شدن این قطعه مد نظر قرار می گیرند.

  • نصب یا تعویض غیر اصولی:

به این نکته توجه کنید که در زمان تعویض رام باید این قطعه به صورت درست در جای اصلی قرار بگیرد تا مدت طولانی تری عملکرد خود را حفظ کند و دچار آسیب نشود.

  • نقص در فرایند تولید:

این مورد خیلی کم پیش می آید اما اگر طراحی و ساخت رام خودرو نامناسب باشد معمولا متوجه هرز شدن آن می شوید.

  • عدم نگهداری درست:

حرکت مداوم در جاده هایی با دست اندازهای زیاد که امکان دارد بیشترین خطر را برای رام داشته باشند نیز معمولا خرابی این قطعه را به دنبال دارد.

علائم مربوط به خراب شدن رام خودرو

تیر کمانی نیز مانند بسیاری دیگر از قطعات تعبیه شده روی ماشین در مواقعی نیاز به تعمیر یا تعویض دارید چراکه یک رام معیوب اثرات منفی روی بسیاری از قطعات مهم می گذارد.

نکته مهم این است که خراب شدن رام به طور معمول با بروز علائم خاصی قابل تشخیص خواهد بود، پس برای اینکه مانع از ایجاد خسارت های بیشتر برای ماشین خود شوید باید به تمامی آنها توجه کنید که عبارتند از:

لرزش فرمان:

فرمان یکی از بخش های مهم در جلوبندی است پس هر زمانی که متوجه می شوید با بالا رفتن سرعت، این بخش به طور ناگهانی دچار لرزش می شود و شما تسلط کافی برای کنترل آن ندارید باید هر چه سریع تر برای بررسی رام خودرو اقدام های لازم را انجام دهید.

انحراف از مسیر:

چنانچه در هنگام رانندگی با رها کردن فرمان برای لحظه ای کوتاه، ماشین شما از مسیر منحرف شود احتمال خرابی جلوبندی وجود دارد که چنین مواقعی باید در سریع ترین زمان ممکن برای اطمینان از سلامت رام و دیگر قطعات به یک تکنسین باتجربه مراجعه کنید.

شنیدن صداهای ناهنجار از جلوی ماشین:

زمانی که رام دچار آسیب شود هنگام عبور از روی موانع یا حرکت در مسیرهای مختلف صداهای غیر طبیعی از بخش جلویی خودرو شنیده می شود که نیاز به تعمیر اساسی دارد.

ساییدگی لاستیک های خودرو به صورت ناهماهنگ:

در صورتی که رام آسیب جدی ببیند معمولا آج لاستیک های 2 طرف خودرو به صورت ناهماهنگ دچار ساییدگی می شوند.

افت عملکرد موتور:

زمانی که رام خراب می شود به دلیل اینکه با بخش هایی از موتور در ارتباط است این احتمال وجود دارد که شاهد افت عملکرد خودرو باشید.

راه کارهای جلوگیری از آسیب رام خودرو کدام اند؟

به منظور اینکه ایمنی و عملکرد ماشین ارتقا پیدا کند و از بروز مشکل برای رام جلوگیری شود تا قطعات مهم نیز سالم بمانند، بهتر است که فرایندهای زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • نگهداری منظم و بررسی های دوره ای
  • رعایت نکات مهم در حین رانندگی برای حرکت در مسیرهایی با موانع زیاد
  • تعمیر منظم و دقیق جلوبندی
  • تنظیم باد و فشار لاستیک ها

جمع بندی

رام خودرو که به صورت یک دسته 2 شاخ از جنس فلز طراحی می شود، با قرارگیری در بخش جلوبندی از قطعاتی همچون گیربکس، کویل، موتور و شاسی محافظت می کند.

در مواقعی که شما در مسیرهایی با دست انداز زیاد و موانع مختلف حرکت می کنید، ممکن است ضربه های بیشتری به بخش زیرین خودرو وارد شود که موجب آسیب برای قطعات خواهد شد اما رام از این مشکل جلوگیری می کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *