دسته‌بندی نشده

سوزن انژکتور، نقش و نشانه های خرابی آن

فرآیند تولید نیروی محرکه در خودروهای با موتور احتراق داخلی با سوخت رسانی یا تامین سوخت به موتور اتومبیل ( دستگاه تولید انرژی محرکه ) آغاز می شود. سوخت ( به عنوان مثال بنزین )، توسط پمپ سوخت یا پمپ بنزین به سمت موتور هدایت و با مخلوط شدن با هوا به داخل محفظه سیلندر وارد می شود تا با جرقه زنی شمع، احتراق انجام شود.

در خودروهای قدیمی، مخلوط شدن سوخت و هوا توسط کاربراتور انجام می شد، اما با پیشرفت فناوری در صنعت خودروسازی و صنایع وابسته به آن در سیستم سوخت رسانی، سیستم انژکتوری جای خود را به سیستم کاربراتور داد. در واقع، عملکرد سیستم کاربراتوری و سیستم انژکتوری تقریباً مشابه است و تفاوت این دو سیستم در این نکته است که در مخلوط کردن سوخت و هوا، سیستم انژکتوری دقت و راندمان بالاتری در مقایسه با سیستم کاربراتور دارد و باعث مصرف سوخت کمتر و خروج گازهای آلاینده کمتر از اگزوز می شود.

انژکتور، قطعه ای الکترونیکی–مکانیکی در ورودی سیلندر خودرو است که وظیفه آن، تنظیم مقدار و شدت سوختی است که به درون سیلندر پاشیده می شود. بنابراین، مزیت انژکتور جلوگیری از سوختن ناقص سوخت است. عملکرد صحیح انژکتور رابطه مستقیم با عملکرد موتور اتومبیل دارد و وجود هر گونه ایراد در آن منجر به وجود مشکل در کارکرد خودرو می شود.

انژکتور از جمله قطعات اصلی اتومبیل محسوب می شود که شامل سوزن انژکتور، اورینگ، فیلتر ورودی، بدنه انژکتور، سولونوئید، سوراخ خروجی و درپوش محافظ است. البته پاشیدن سوخت به صورت پودر توسط سوزن انژکور به داخل محفظه احتراق انجام می شود و هر چه ذرات سوخت ریزتر پاشیده شوند، ترکیب آنها با هوا بهتر و احتراق کامل تر انجام می شود و در نتیجه، موتور خودرو بهتر کار می‌کند.

وجود مشکل در هر یک از اجزای انژکتور، سبب بروز احتراق ناقص و به تبع آن، مشکل در عملکرد موتور اتومبیل می شود.

عملیات پاشیدن سوخت به داخل سیلندر خودر توسط سیستم انژکتوری انجام می شود که در این نوع سیستم، سوزن انژکتور، سوخت را در زمان مکش به صورت کاملاً پودری به داخل محفظه احتراق و بر روی سوپاپ هوا می پاشد. میزان پاشیدن سوخت توسط کامپیوتر خودرو یا ECU ( که خودروهای دارای سیستم انژکتور از آن برخوردار هستند ) به صورت کاملاً زمان بندی شده انجام می شود.

علائم خرابی سوزن انژکتور

دلایل زیر، مهم ترین و متداول ترین علائم خرابی سوزن انژکتور محسوب می شوند :

  • گیرکردن یا گرفتگی سوزن انژکتور با ذرات ریز ناشی از استفاده از سوخت با کیفیت پایین  
  • روشن نشدن ( یا به سختی روشن شدن ) خودرو یا افت قدرت آن ( به اصطلاح، ریپ زدن )
  • خاموش شدن موتور در هنگام کار کردن درجا یا دور موتور پایین
  • کاهش شتاب خودرو هنگام فشردن بیشتر پدال گاز
  • ایجاد صدا، لرزش یا ضربه در خودرو
  • افزایش مصرف سوخت
  • افزایش میزان تولید آلاینده های زیست محیطی
  • روشن شدن چراغ چک خودرو

توصیه می شود سوزن انژکتور به صورت دوره ای بازدید شود و در صورتیکه با تمیز کردن یا شستشوی آن توسط کیت تمیزکننده دستی یا افزودنی های مایع، مشکل برطرف نشد، تعویض شود.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *