جلوبندی و تعلیق

سگدست خودرو چیست؟

یکی از قطعات مهمی که در خودرو کاربرد بسیاری هم دارد سگدست است. مهم بودن نقش این قطعه تا زمانی که دچار آسیب شود برای رانندگان مشخص نخواهد شد. در واقع این قطعه انتقال وزن خودرو به زمین و چرخ‌ ها را به‌ عهده دارد. باید از سلامت این قطعه اطمینان حاصل کنید چراکه آسیب دیدن آن حتی ممکن است منجر به چپ شدن ماشین شود. در پاسخ به سوال چیستی این قطعه از ماشین، ادامه این مقاله را مطالعه کنید تا با این قسمت از خودروی خود بیشتر آشنا شوید.

نقش سگدست در خودروها

سگ دست خودرو یا steering knuckle به عنوان بخشی جدا نشدنی از سیستم تعلیق خودرو محسوب می‌شود. نقش اصلی این قطعه اتصال میله های فرمان و اجزای سیستم تعلق به محور و توپ چرخی خودرو است. با استفاده از آن می‌توانید از عملکرد فرمان و ایمنی خودرو خود اطمینان حاصل کنید.

به طور خلاصه عملکردهای سگ دست را می‌توان به کنترل زاویه چرخ ها و منتقل کردن گشتاور از سیستم فرمان به چرخ ها دانست. ماهیت ساخت این قطعه باید از استحکام بالا برخوردار باشد چرا که باید توانایی تحمل فشار و تنش‌ های مرتبط با فرمان و پیچیدن را داشته باشد.

 

متریالی که برای ساخت سگدست خودرو به کار می‌برند از چدن انعطاف پذیر یا فولاد آهنگری است. اما برای خودروهای اسپرت به علت وزن سبکی که دارند از آلومینیوم برای ساخت این قطعه استفاده می کنند. نام سگ دست را به دلیل شباهت زیادی که این قطعه به پنجه های سگ دارد انتخاب کرده اند.

سگ دست دقیقا در کدام قسمت خودرو قرار می گیرد؟

این قطعه فولادی دقیقا در پشت چرخ های جلو قرار دارد و برای جدا کردن آن در ابتدا باید چرخ ها را باز کرده و سپس اتصالات این قطعه را از آن جدا کنید. در واقع سگ دست طبق های بالا و پایین ماشین را به هم وصل می کند و باقی اجزای سیستم تعلیق خودرو روی سگ دست سوار هستند. این قطعات شامل، سیبک فرمان، توپی چرخ، بلبرینگ چرخ جلو و کالیبر ترمز دیسکی می شوند.

انواع سگ دست های ماشین

این که سگ دست خودروی شما چه نوعی باشد به مدل ماشین شما وابسته است و بسته به این که از چه خودرویی استفاده می کنید انواع مختلفی از این قطعه در اتومبیل شما کار گذاشته می شود. رایج ترین سگ دست های مورد استفاده در حوزه خودرو سازی شامل موارد زیر می شوند:

  • سگ دست خودرو در سیستم تعلیق طبق ‌دار دوبل
  • سگ دست خودرو در سیستم تعلیق مک ‌فرسون استرات
  • سگ دست خودرو در تعلیق میله پیچشی

معرفی سگ دست خودرو در سیستم تعلیق طبق ‌دار دوبل

Double Wishbone یا همان سیستم تعلیق طبق دار دوبل یک نوع تعلیق مستقل برای خودروها محسوب می شود. در واقع این سیستم شباهت زیادی به مک فرسون دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم. تفاوت این سیستم ها در این است که به جای استفاده از یک طبق از 2 بازوی جناقی شکل در آن استفاده می شود.

هر طبقی که در این سیستم به کار رفته است دارای 2 نقطه اتصال همراه با شاسی و یک مفصل برای اتصال با سگ دست خودرو است. در حیقت سازندگان خودرو سازی به کمک همین تعلیق قادر هستند کنترل و دقت بیشتری در تعین زاویه های چرخ مانند زاویه کَمبر و زاویه چرخش داشته باشند.

اگر سگ دست خودروی شما دارای سیستم تعلیق طبق دار دوبل است این قطعه یقینا دارای یک قسمت اضافه برای اتصال طبق دوم خواهد بود. ساخت این سیستم دوبل جناقی برای شرکت های خودرو سازی هزینه های بالایی می طلبد از همین رو تنها برای تولید اتومبیل های لاکچری و اسپرت از آن استفاده می کنند.

معرفی سگ دست خودرو در سیستم تعلیق مک ‌فرسون استرات

MacPherson Strut مک فرسون یکی از پرکاربرد ترین سیستم های تعلیق در دنیا است که در ساخت بسیاری از خودروهای امروزی برای محور جلوی آن ها استفاده می شود. مک فرسون به طور کلی از یک فنر و کمک فنر به صورت عمودی در بالای محور چرخ استفاده می کند. سگدست ماشین در واقع محل اتصال قسمت پایین کمک فنر و طبق‌ها و میله فرمان و محور خودرو است که در واقع تکمیل کننده سیستم تعلیق مک فرسون تعریف می شود.

این سیستم تعلیق دارای مقاومت و دوام بالایی است که پروسه ساخت ارزانی هم دارد. مانور پذیری آن مناسب بوده و از اجزای ساده ای تشکیل می شود که تعمیرشان هم ساده است. بسیار از خودروهای امروزی مانند پراید، پژو، نیسان و ماکسیما همگی از این سیستم برای ساخت استفاده می کنند.

معرفی سگ دست خودرو در تعلیق میله پیچشی

این مدل سیستم نوعی تعلیق نیمه مستقل است که بیشتر برای محور عقب خودروهای دیفرانسیل جلو استفاده می کنند. اتومبیل هایی مانند  تندر 90، پژو 205، سمند، فولکس گلف از این دسته از خودروها هستند. به طور کلی دلایل استفاده از این نوع سیستم شامل موارد زیر می شود:

  • وزن کم
  • ساخت ارزان
  • تعداد بوش های کم تر
  • اشغال فضای کم تر

معایبی که استفاده از این نوع سگدست به همراه دارد می توان به کاهش کیفیت سواری و کاهش هندلینگ اشاره کرد. این سیستم محدودیت های زیادی برای تنظیم زاویه چرخ دارد. به همین دلیل از این سیستم برای ساخت اتومبیل های لوکس و لاکچری استفاده نمی کنند و بیشتر برا ساخت خودروهای ارزان کاربرد دارد. سگ دست در این سیستم نسبت به مدل های قبلی شکلی ساده تر دارد که تنها نقش آن در اتصال بین اکسل با محور چرخ است.

نشانه های رایج در خراب شدن سگ دست کدام اند؟

یکی از علائم مهمی که نشان دهنده خرابی یا شکستگی سگدست خودرو شما است این خواهد بود که هنگام رانندگی ماشین به یک سمت کشیده می شود. در این صورت شاید شما به تعویض چرخ ها، میزان فرمان یا بالانس لاستیک ها روی آورید و باز هم این مشکل حل نشود. اینجاست که باید به بررسی سگ دست ماشین خود بپردازید. مهم ترین علائم برای خرابی و آسیب این قطعه در موارد زیر خلاصه می شود:

  • ساییده شدن ناهموار لاستیک ها
  • ایجاد صدای جیغ لاستیک هنگام چرخش
  • عدم تعادل خودرو و ایجاد لرزش در فرمان
  • متمایل شدن اتومبیل به یک سمت
  • قرار گرفتن غربیلک فرمان در موقعیتی دیگر هنگام رانندگی

دلایل رایج در خرابی سگ دست خودرو ها چیست؟

شما با نگهداری درست از خودرو خود می توانید عمر ماشین و سلامت آن را افزایش دهید اما ترک خوردن یا خراب شدن سگدست اتومبیل چیز عجیبی نیست. کافی است روی یک چاله در وسط جاده قرار بگیرید. همین امر کافی است تا سگ دست شما دچار آسیب شود.

چاله های کوچک به تنهایی باعث ایجاد این ترک خوردگی ها در قطعه سگ دست نمی شوند. سرعت بالا و عبور از آن ها قادر است این خسارت ها را به خودروی شما وارد کند. به طور کلی عوامل که باعث ایجاد خرابی در این قطعه می شوند شامل موارد زیر است:

  • چرخاندن شدید فرمان
  • پایین آوردن ارتفاع اتومبیل
  • ترمز سخت

جمع بندی

باید در پاسخ به سوال سگدست چیست گفت که یکی از قطعات مهم در صنعت خودرو سازی است که بر اساس نوع مدلی که اتومبیل دارد از انواع مختلف آن در ساخت استفاده می کنند. نقش اصلی آن اتصال میله فرمان و اجزای سیستم تعلیق به محور توپی چرخ ها است.

عملکرد آن در اتومبیل به قدری مهم است که خرابی و آسیب در آن سبب می شود تا ماشین شما در حین رانندگی چپ شود. علائم متداولی وجود دارد تا شما از خرابی سگ دست ماشین خود اطلاع کسب کنید و به راحتی آن را تعمیر کنید. تعمیر این قطعه در خودروهای ایرانی بسیار ساده و ارزان خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *