دسته‌بندی نشده

صداهای اضافی در خودرو و منبع آنها

صداهای اضافی در خودرو

بروز صداهای اضافی از اتومبیل در هنگام رانندگی ممکن است از بخش‌های مختلف خودرو مانند موتور، فرمان، ترمز و … ناشی شود و اغلب نشان دهنده خرابی ها‌ و ایرادهای بوجود آمده در خودرو است.

با انجام صداگیری خودرو، لرزش ها  و صداهای اضافی را حذف می کنیم، اما ابتدا باید منشاء و دلیل ایجاد صدا تشخیص داده شود.

برخی عوامل ایجاد صداهای اضافی در خودرو

در این مقاله، عوامل ایجاد صداهای اضافی در خودرو را شناسایی و رهنمودهای لازم برای حذف آنها را توضیح می دهیم. به طور کلی، صداهای اضافی در خودرو اغلب ناشی از یکی از سه عامل زیر است که در ادامه، آنها را بررسی می کنیم  :

1- موتور و بخش‌های مکانیکی

2- بخش های الکتریکی

3- قطعات کابین

صداهای اضافی در خودرو

صداهای ناشی از موتور و بخش‌های مکانیکی

صداهای ناشی از موتور و بخش های مکانیکی که شامل موارد زیر می شود.

صدای تسمه ها

یکی از صداهای رایج درون کابین، صدای جیغ مانند تسمه ها است که با تنظیم فولی و تسمه یا تعویض تسمه مشکل برطرف می شود.

صدای چرخاندن فرمان

درصورتیکه با چرخاندن فرمان صدایی شبیه به ناله شنیده شود، این صدا مربوط به پمپ هیدرولیک فرمان است که یا سطح روغن هیدرولیک کم شده است یا اُرینگ های داخل پمپ خراب شده اند که با افزودن کمی روغن یا هواگیری، مشکل حل می شود.

صدای موتور خودرو

گاهی اوقات با روشن شدن اتومبیل از موتور آن صدای ضربه مانند شنیده می شود که ممکن است با گرم شدن و بالا رفتن دور موتور از بین رود. این نوع صدا مرتبط با کارکرد درون سیلندر است. درصورتیکه شمع خودرو خراب باشد یا بین مخلوط هوا و سوخت، تعادل برقرار نشود، احتراق ناقص ایجاد می شود و اتومبیل حرکت یکنواخت ندارد. البته این نوع صدا ممکن است ناشی از خرابی تایپیت یا خلاصی بیش از حد سوپاپ ها نیز باشد که دراینصورت، استکان های تایپیت باید تعویض شوند.

صدای زیر درب موتور

این صدا نشان دهنده نشتی از رادیاتور ( همراه با کم شدن آب رادیاتور ) یا لوله ها و مجراهای کولر خودرو ( در اثر فشار زیاد وارد شده به کمپرسور کولر ) است.

صدای ناشی از لنت ترمز

لنت ترمز یکی از لوازم یدکی مصرفی است که در زمان فرسوده بودن با ترمز گرفتن، صدا ایجاد می شود و البته درصورتیکه فرسوده نباشد، صدا ناشی از اصطکاک ایجاد شده صفحه دیسک ترمز با لنت ترمز است که برای بررسی و رفع مشکل باید به تعمیرگاه مراجعه شود.

صدای گیربکس یا جعبه دنده

صدای گیربکس در هنگام تعویض دنده، مربوط به کلاچ است که یا تنظیم نیست یا باید تعویض شود. همچنین، تنظیم نبودن اهرم دنده و نشتی یا کمبود واسکازین گیربکس نیز از دیگر عوامل خرابی گیربکس هستند.

صدای هوا کشیدن منیفولد

منیفولد یکی از اجزای اصلی سیستم احتراق است که وظیفه ورود هوا و خروج دود از سیلندرها را برعهده دارد. با ترک برداشتن اُرینگ ها و واشرهای درون منیفولد، هوا از زیر آنها مکش می شود که در نتیجه، موتور در دورهای آرام دچار لرزش می شود و با تعویض اُرینگ ها مشکل برطرف می شود.

صدای تق تق از تایرها ( لاستیک ها )

درصورتیکه در هنگام رانندگی با سرعت پایین با چرخاندن فرمان، صدای تق تق شنیده شود، احتمال خرابی پلوس وجود دارد. البته این نوع صدا ممکن است از سایر قطعات سیستم تعلیق خودرو باشد.

صدای ناشی از بخش های الکتریکی

ممکن است صدای ایجاد شده ناشی از قطعات الکتریکی اتومبیل مانند بخاری، انژکتور، برف پاک کن و … باشد که برای تشخیص نیاز به بررسی دقیق دارد.

صدای ناشی از قطعات کابین

صداهای ناشی از کابین و قطعات آن معمولاً در خودروهای قدیمی متداول هستند و البته به طور کلی ممکن است در هر خودرویی ایجاد شوند که نیاز به بررسی دقیق و تشخیص منبع صدا دارد و درصورتیکه برطرف نشود با مراجعه به مکانیک یا کارشناس خودرو مشکل برطرف می شود.

صداهای اضافی در خودرو ممکن است عوامل بسیار متعددی داشته باشد که در این مقاله درباره آنها و حذف آنها رهنمودهایی ارائه شد.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *