دسته‌بندی نشده

عوامل و نشانه های خرابی کاتالیزور خودرو

موضوع این مقاله درباره نشانه ها و دلایل خرابی کاتالیزور خودرو است. به طور کلی، طول عمر کاتالیزور خودرو بر اساس نوع سوخت، متفاوت است و در واقع، طول عمر آن به نوع سوخت اتومبیل و تفاوت در حجم و انواع آلایندگی های سوخت بستگی دارد. به طور مثال، طول عمر کاتالیزور خودروهای بنزینی تقریباً 80000 کیلومتر یا حدود 4 سال است.

دلایل خرابی کاتالیزور

برخی از دلایل خرابی کاتالیزور عبارتند از:

قطعه اسفنجی

در ساختار تشکیل دهنده کاتالیزور خودرو، قطعه ای اسفنجی وجود دارد که به مرور زمان کارایی خود را از دست می دهد و روند تبدیل گازهای سمی به گاز های غیر سمی را با مشکل مواجه می کند.

احتراق ناقص

با ایجاد احتراق ناقص، تعادل بین نسبت سوخت و هوای ورودی به موتور از بین می رود و سوخت بیشتری وارد موتور می شود که بخشی از سوخت درون سلیندر سوخته نمی شود و در اگزوز جریان می یابد. پس از ورود سوخت خام به اگزوز، عمل احتراق در داخل اگزوز انجام و در نهایت با افزایش حرارت، بدنه کاتالیزور ذوب می شود.

نفوذ روغن به اگزوز

درصورتیکه واشر، سوپاپ و رینگ پیستون آب بندی نباشند، مقداری ضد یخ و روغن به داخل اگزوز نفوذ می کند که به تدریج، رسوبات و لایه های دود، سطح بیرونی اگزوز را پوشش می دهند و رسوب کربن در اگزوز، عملکرد کاتالیزور را با مشکل مواجه می کند.

در این وضعیت، ممکن است در دراز مدت، اگزوز به صورت کامل مسدود شود و گازهایی که باید از اگزوز خارج شوند به موتور برگردند و باعث افزایش بیش از حد دمای موتور شوند.

ضربه خوردن به کاتالیست

با تخریب پوسته بیرونی کاتالیزور تحت تاثیر تحمیل ضربات ناشی از برخورد سنگ و ناهمواری های مسیر رانندگی و در نتیجه، عملکرد کاتالیزور با آسیب فیزیکی به آن، دچار مشکل شود.

نشانه های خراب شدن کاتالیزور خودرویکی از مهم ترین نشانه های معیوب شدن کاتالیزور خودرو، خروج بوی نامطبوع از اگزوز است. گوگرد موجود در بنزین در اثر احتراق به سولفید هیدروژن تبدیل می شود. درصورت خراب شدن کاتالیزور، تبدیل سولفید هیدروژن به دی اکسید سولفور به صورت مناسب انجام نمی شود و گاز خروجی از اگزوز دارای سولفید هیدروژن است که بوی نامطبوعی دارد.

به علاوه، با پوشیده شدن کاتالیزور با رسوبات کربن، روند خروج گازهای خروجی از اگزوز و در نتیجه، عملکرد موتور دچار مشکل می شود که با کاهش توان موتور، مصرف سوخت افزایش می یابد.

جالب توجه است که درصورتیکه میزان آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز بررسی شود و مقدار آن بیش از حد مجاز باشد، نشانه خراب شدن کاتالیزور اتومبیل است.

نشانه های خراب شدن کاتالیزور

نشانه های معیوب شدن کاتالیزور خودرو عبارتند از :

  • لرزش بدنه اتومبیل
  • عدم روشن شدن اتومبیل  
  • کاهش شتاب اتومبیل 
  • کاهش دمای کاتالیزور 
  • روشن شدن چراغ چک خودرو 
  • افزایش بیش از حد مصرف سوخت
امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *