دسته‌بندی نشده

لرزش خودرو و دلایل آن

لرزش خودرو

لرزش خودرو دلایل بسیاری می تواند داشته باشد که ممکن است در زمان روشن شدن، شتاب دادن، تغییر مسیر، ترمز گرفتن یا … ایجاد شود. در بررسی ارتعاشات یا لرزش های اتومبیل، شناخت منبع و زمان آن اهمیت دارد. رایج ترین دلایل لرزش بدنه خودرو، مشکل در لاستیک ها ( تایرها )، چرخ ها، ترمزها، فرمان، سیستم تعلیق، محور ( اکسل ) یا موتور است.

برخی دلایل لرزش خودرو

در ادامه مقاله، دلایل لرزش خودرو را بررسی می کنیم.

لرزش خودرو

لاستیک ها ( تایرها )

برخی از لاستیک ها علت لرزش خودرو هستند.

لاستیک های نامتعادل

عدم تعادل در لاستیک ها با افزایش لرزش لاستیک ها به همراه افزایش سرعت همراه است که مشکل با بالانس کردن لاستیک ها یا تعویض آنها برطرف می شود.

لاستیک های کم باد

لاستیک های کم باد در سرعت های بالا، لرزش بیش از حد دارند که مشکل با تنظیم باد رفع می شود.

سایش غیریکنواخت لاستیک ها

ساییدگی غیریکنواخت شیارهای لاستیک ها باعث ایجاد لرزش می شود که معمولاً با تعویض با یکدیگر یا تعویض با لاستیک هایی که ساییدگی ندارند یا ساییدگی آنها غیریکنواخت نیست، برطرف می شود.

لاستیک های فرسوده

لاستیک های صاف یا با شیار کم موجب کاهش کنترل اتومبیل و لغزیدن آن به ویژه در شرایط آب و هوایی نامناسب می شوند که در این وضعیت، لاستیک ها باید تعویض شوند.

آسیب به رینگ ها

برخورد ناایمن با چاله ها یا دست اندازها باعث خم شدن رینگ ها و آسیب رسیدن به لاستیک ها می شود.

چرخ ها

برخی مواقع، چرخ ها علت دیگر لرزش خودرو هستند.

چرخ های نامتعادل

برخورد با چاله ها یا دست اندازها منجر به آسیب رسیدن به چرخ ها و عدم تعادل آنها می شود که توسط مکانیک قابل تشخیص است.

چرخ های خم شده یا آسیب دیده

چاله ها و سایر آسیب های مسیر رانندگی که منجر به خم شدن و آسیب رسیدن به چرخ ها می شوند عامل لرزش اتومبیل هستند. از دستگاه متعادل کننده چرخ برای تشخیص اینکه امکان تعمیر چرخ وجود دارد یا نیاز به تعویض آن است، استفاده می شود.

 

سایش چرخ

ساییدگی چرخ باعث انحراف از چرخش کاملاً دایره ای چرخش چرخ می شود که توسط نشانگر صفحه اندازه گیری می شود و ساده ترین راه حل، تعویض با چرخ جدید است.

بلبرینگ های چرخ

معمولاً لرزش های منتقل شده از طریق فرمان مربوط به بلبرینگ های چرخ است که فرسوده یا آسیب دیده اند.

ترمز

درصورتیکه مشکل لرزش خودرو از چرخ ها یا لاستیک ها نباشد، بهتر است ترمزها را بررسی کنید.

دیسک ترمز

دیسک های ترمز با ضخامت متغیر که از شکل گرد خود خارج شده اند، فرسوده هستند و در هنگام ترمز گرفتن، احساس لرزش می کنید، علاوه بر اینکه با فشار دادن پدال ترمز نیز لرزش پدال ترمز را احساس می کنید.

کولیس

در سرعت های بالاتر از 70 کیلومتر در ساعت ممکن است کالیپرهای ترمز روی دیسک ترمز گیر کنند که با لرزش و ارتعاش فرمان همراه است و در هنگام توقف، بوی سوختگی حس می شود.

درام ترمز

در وضعیتی که درام ترمز نیز مانند دیسک های ترمز از شکل گرد خود خارج شود با فشار دادن پدال ترمز، لرزش همراه با صدای خراشیدن احساس می شود.

سیستم فرمان

اجزای بعدی که باید برای مشکل لرزش خودرو بررسی شوند، سیستم فرمان است.

اجزای فرسوده یا شل شده

بسیاری از بخش های سیستم فرمان به تدریج فرسوده می شوند. درصورتیکه فرمان در مسیر مستقیم لرزش نداشته باشد، اما در هنگام دور زدن با لرزش همراه باشد باید مفاصل توپی را تعویض کنید.

فرمان هیدرولیک

فرمان هیدرولیک یکی از دلایل لرزش فرمان در هنگام پیچیدن است که برای اطمینان، نشتی روغن هیدرولیک را بررسی کنید و اینکه آیا مخزن آن دارای روغن کافی است یا خیر.

سیستم تعلیق

لرزش خودرو ممکن است مربوط به سیستم تعلیق که متصل به سیستم فرمان است نیز باشد.

خارج از تراز بودن

رانندگی در دست اندازها باعث خارج شدن سیستم تعلیق از تراز می شود که با لرزش در سرعت های مختلف همراه است.

شل شدن

درصورتیکه اتومبیل در سرعت های خاص لرزش داشته باشد ممکن است به دلیل شل شدن اجزای سیستم تعلیق باشد.

فرسودگی

فرسوده بودن اجزای سیستم تعلیق مانند اتصالات توپی باعث ایجاد لرزش در سرعت های بالا و هنگام ترمز گرفتن می شود

محور یا اکسل

آخرین بخش قبل از موتور که بررسی می شود، محور یا اکسل است.

خم شدن محور

رانندگی در دست اندازها می تواند منجر به خم شدن محور یا اکسل و در نتیجه، لرزش اتومبیل شود که در سرعت های بالاتر، شدت لرزش بیشتر است.

آسیب دیدن میل محرک

نیروی موتور با چرخش میل محرک به محورها و چرخ های عقب در خودروهای دیفرانسیل عقب یا چرخ های جلو در خودروهای دیفرانسیل جلو منتقل می شود که درصورتیکه میل محرک خم شود یا آسیب ببیند موجب لرزش شدید اتومبیل می شود.

موتور

در آخرین بخش، موتور اتومبیل را برای بررسی علت لرزش خودرو بررسی می کنیم.

شمع ها

شمع های فرسوده یا کثیف موجب سوختن ناقص سوخت در موتور خودروهای بنزینی در یک یا چند سیلندر و به تبع آن، لرزش می شوند که مشکل با تعویض شمع ها و بررسی سیم کشی مربوطه رفع می شود.

فیلتر هوا و سوخت ورودی

لرزش موتور ممکن است به دلیل ایجاد مشکل در سیستم هوا و سوخت باشد. برخی اوقات نیاز به تغییرات جزئی در سیستم مکش سوخت از جمله تنظیم دور آرام کاربراتور یا تمیز کردن سیستم مکش سوخت است. فیلتر هوا و فیلتر بنزین نیز باید بررسی شوند. آسیب دیدن، گرفتگی یا آلودگی فیلتر هوا یا فیلتر بنزین، اکسیژن موجود برای فرآیند احتراق و میزان سوخت موجود را کاهش می دهد که باعث تکان و لرزش موتور می شود.

شلنگ ها یا اتصالات شل یا جدا شده

شلنگ ها یا اتصالات شل یا جدا شده، ترک خورده، قطع شده یا شکسته باعث لرزش یا خاموش شدن اتومبیل می شوند.

پایه های موتور شکسته

پایه های موتور بین موتور و بدنه اتومبیل قرار می گیرند و لرزش های موتور را جذب می کنند که با خراب یا شکسته شدن آنها در هنگام روشن شدن موتور احساس لرزش می کنید.

تسمه تایم خراب

وظیفه تسمه تایم، هماهنگی و تنظیم دریچه های ورودی و خروجی با حرکت پیستون ها است. هر گونه ساییدگی و آسیب دیدگی تسمه تایم منجر به لرزش موتور می شود که تعویض آن، مشکل را حل می کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *