دسته‌بندی نشده

پمپ هیدرولیک و وظیفه آن

پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک توان حرکتی خود را از یک موتور الکتریکی یا موتور احتراقی تامین می کند. پمپ های هیدرولیک، سیال بدون فشار را از مخزن یا تانک هیدرولیک دریافت ( مکش ) و سپس با نیرویی که از منبع انرژی ( الکتروموتور یا موتور احتراقی ) دریافت می کنند، سیال پرفشار را به یک سامانه هیدرولیک ارسال می کنند.

در واقع، وظیفه این پمپ، انتقال سیالات از مکانی به مکان دیگر است که بر اثر چرخش، ‌سیال را مکش و به سیستم یا سامانه پمپ هدایت می کند که این عمل توسط نیروی گریز از مرکز یا جابجایی مثبت انجام می شود.

برخلاف برخی تعاریف یا تصورات غلط عمومی، پمپ هیدرولیک در مدار هیدرولیک فشار ایجاد نمی کند و وظیفه آن، تولید و به جریان انداختن سیال مورد استفاده در سیستم هیدرولیک است. ساختار این پمپ در کاربردهای مختلف باید به گونه ای باشد تا توان تحمل و مقاومت در برابر فشار ایجاد شده را داشته باشد و این توانایی تحمل فشار موجب تقسیم بندی کلی پمپ های هیدرولیک می شود که انواع آن، کاربردهای گوناگون خانگی و صنعتی دارند.

پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک در خودرو یکی از قطعات سیستم هیدرولیک خودرو محسوب می شود که در اتومبیل هایی که از فرمان هیدرولیک استفاده می کنند، بکار می رود، بدون این پمپ، فرمان به راحتی نمی چرخد. امروزه، فرمان اتومبیل ها از نوع سیستم هیدرولیک است و در اتومبیل های قدیمی از این نوع پمپ و فرمان هیدرولیک استفاده نمی شد و نوع فرمان آنها دستی بود. با هربار چرخاندن فرمان هیدرولیک، این پمپ، روغن موجود را تحت فشار به فرمان انتقال می دهد. فرمان از طریق میله فرمان به چرخ دنده چرخ ها متصل است، راننده به راحتی فرمان هیدرولیک را می چرخاند و رانندگی در مقایسه با فرمان های دستی قدیمی بسیار ساده تر شده است.

پمپ هیدرولیک خودرو از نوع پره ای است که پره ها در یک محفظه بیضی شکل دوران می کنند و قسمت داخلی پمپ از روتور تشکیل شده که پره های چرخنده را در داخل خود جای داده است. نیروی لازم برای چرخش این پره ها توسط چرخش موتور خودرو تامین و به وسیله یک تسمه به پمپ منتقل می شود.

با چرخش روتور پمپ هیدرولیک، روغن هیدرولیک با فشار به سمت مجرای خروجی پمپ هدایت می شود و روغن تحت فشار پیستون های داخل سیلندر را به حرکت در می آورد. فشار وارد شده به مدار روغن در سیستم هیدرولیک، بخش عمده نیروی لازم برای فرمان دادن به چرخ ها را تامین می کند و باعث روان تر شدن فرمان پذیری چرخ ها می شود.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *