دسته‌بندی نشده

پمپ کلاچ و علائم خرابی آن در خودرو

در این مقاله، پمپ کلاچ، وظیفه و علائم خرابی آن را بررسی می کنیم.

کلاچ یکی از قطعات اصلی خودروها محسوب می شود که به سیلندر کلاچ متصل است. سیلندر کلاچ روغن روان کننده برای حرکت قطعات را تامین می کند. پمپ کلاچ به سیلندر کلاچ متصل است و مایع هیدرولیکی برای حرکت کلاچ به سمت بالا یا پایین و برای حرکت قطعات را فراهم می کند، این پمپ با حرکت به سمت عقب و جلو، مایع هیدرولیکی را به سمت مخزن متصل به خود هدایت می کند که این مایع با عبور از دریچه ها به سمت سیلندر حرکت می کند.

اتومبیل هایی که گیربکس دستی دارند و اتومبیل هایی که به صورت هیدرولیک کار می کنند، هر دو از پمپ کلاچ استفاده می کنند.

در خودروهایی که گیربکس دستی دارند از روغن ترمز و در خودروهای با گیربکس اتوماتیک ( خودکار ) از روغن یا مایع هیدرولیکی برای انتقال حرکت از کلاچ به سایر قطعات استفاده می شود. با تعویض دنده، میله متصل به کلاچ، روغن ترمز یا مایع هیدرولیکی را به سمت مخزن سیلندر هدایت می کند که در نتیجه با جداشدن صفحات کلاچ، امکان چرخش موتور فراهم می شود.

 

کارکرد کلاچ، سیلندر کلاچ و پمپ کلاچ مرتبط با هم هستند و اختلال در کارکرد هر یک یا خرابی هر کدام بر عملکرد قطعات دیگر تاثیر می گذارد. درصورتیکه سیلندر کلاچ دچار مشکل شود، مشکل به پدال کلاچ و نحوه تعویض دنده منتقل می شود که رایج ترین ایراد، نشتی مایع هیدرولیکی است که باعث اختلال حرکت آن در بخش های مختلف می شود.

نشانه ها یا موارد اشکال در پمپ کلاچ یا سیلندر کلاچ

برخی از نشانه های اشکال در پمپ کلاچ عبارتند از:

کاهش سطح مایع هیدرولیکی یا آلوده شدن آن

کم شدن سطح مایع هیدرولیکی یا آلودگی آن در مخزن، نشان دهنده خرابی،  فرسودگی یا آسیب دیدن پمپ کلاچ یا سیلندر کلاچ یا اتصالات و قسمت های آب بندی شده آنها است که باعث نشت مایع هیدرولیکی و کاهش سطح آن می شود.

تعویض دنده به سختی انجام می شود

با خرابی یا اشکال در پمپ کلاچ یا سیلندر کلاچ که منجر به تداخل در جابجایی مایع هیدرولیکی می شود، تعویض دنده به سختی انجام می شود و ممکن است موجب شود گیربکس ها از دنده های خود خارج شوند.

فشار غیر عادی در پدال کلاچ

هرگونه فشار غیر عادی در پدال کلاچ هنگام فشار یا رها کردن آن، نشان دهنده مشکلات احتمالی در سیلندر کلاچ یا پمپ کلاچ است.

نشتی از مخزن مایع هیدرولیکی

هر نوع نشتی از مخزن مایع هیدرولیکی نشان می دهد سیلندر کلاچ یا پمپ کلاچ خراب شده است. روغن های نشتی از کنار چرخ های خودرو نیز همین دلیل را دارند. هر نوع نشت روغن از داخل خودرو به مخزن مایع هیدرولیکی مربوط است. در این وضعیت، درصورتیکه اتومبیل را روشن کنید موتور خودرو با سر و صدا کار می کند و در هنگام رانندگی با تعویض دنده صدای غیر معمول می شنوید که به معنی نشتی مایع هیدرولیکی از سیلندر کلاچ است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *