دسته‌بندی نشده

کویل و وظیفه آن در خودرو

در این مقاله درباره کویل، اجزای سازنده و وظیفه آن در خودرو توضیح می دهیم.

کویل، یکی از قطعات مهم در سیستم برق رسانی خودرو محسوب می شود و به عنوان یک قطعه مکانیکی در تقویت میزان ولتاژ برق نقش بسزایی دارد. کویل، جریان برق را از باتری دریافت و به شمع ها منتقل می کند و با تبدیل جریان برق کم فشار به پر فشار، باعث جرقه زنی مخلوط سوخت و هوا در داخل سیلندر می شود.

اساس کار کویل بر پایه القای جریان الکتریکی است، این قطعه مکانیکی به وسیله هسته آهنی و سیم پیچ تعبیه شده در آن، موجب ارتقاء ولتاژ ورودی از باتری می شود. موتورهای احتراقی در راستای کارکرد، نیازمند چهار رکن اصلی اعم از مکش، تراکم، انفجار و تخلیه هستند. وظیفه سیستم جرقه زنی، تامین انرژی، انفجار و احتراق مناسب سوخت است. در واقع، عمل انفجار توسط سیستم الکتریکی انجام می شود و کویل، یکی از قطعات مهم در سیستم جرقه زنی اتومبیل محسوب می شود. کویل، برق مورد نیاز برای جرقه زنی را از باتری خودرو تامین و سپس با افزایش ولتاژ برق، جرقه زنی را تکمیل می کند.

اتومبیل های مجهز به موتور احتراق داخلی برای جرقه زنی و تشکیل عمل احتراق به ولتاژ برق در حدود 7000 تا 25000 ولت نیاز دارند، درحالیکه ولتاژ باتری یک اتومبیل معمولی معادل 12 ولت است، به علاوه، ممکن است میزان برق تولید شده توسط باتری تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند خرابی شمع ها، شرایط نامناسب سوخت و عمر باتری تغییر کند. بنابراین، سطح ولتاژ ایجاد شده توسط باتری بسیار ضعیف است و به هیچ وجه، مناسب روشن کردن شمع ها نیست، باتری به تنهایی توانایی ایجاد جرقه به وسیله شمع ها را ندارد و کویل به عنوان یک سیم پیچ تقویت کننده با تقویت ولتاژ تولید شده باتری ( بر اساس اصل القای جریان الکتریکی )، برق مورد نیاز را در زمان مناسب تولید و به شمع ها هدایت می کند تا احتراق انجام شود و در فرآیند انتقال و افزایش ولتاژ برق، جریان مستقیم برق را به جریان متناوب تبدیل می کند.

عیب یابی کویل

لازم به ذکر است عیب یابی کویل با استفاده از دستگاه دیاگ و مولتی متر انجام می شود.

اجزای سازنده کویل خودرو

اجزای سازنده کویل خودرو از بخش های اصلی و فرعی تشکیل شده است.

بخش اصلی اجزای سازنده کویل خودرو

بخش اصلی شامل قسمت های زیر است :

هسته مرکزی که با آلیاژ مخصوص مقاوم به افزایش دما ساخته می شود و سیم پیچ اولیه و سیم پیچ ثانویه که معمولاً از جنس مس ساخته و به دور یک هسته واحد پیچیده شده اند. در ابتدا، جریان برق به سیم پیچ اولیه با دور پایین منتقل و سپس، با القاء الکتریکی در سیم پیچ ثانویه با دور بالا تولید می شود و میزان ولتاژ برق را بالغ بر هزاران برابر ارتقا می دهد.

بخش فرعی اجزای سازنده کویل خودرو

بخش فرعی نیز شامل قسمت های زیر است :

بدنه اصلی که در اغلب موارد از جنس آلومینیوم ساخته می شود و از ضریب انتقال حرارت بالایی برخوردار است، پایه جرقه زنی که تعداد پایه های جرقه زنی بر اساس تعداد سیلندرهای موتور مشخص می شود و عایق سیم پیچ ها که به منظور پیشگیری از آسیب رساندن حرارت به سیم پیچ ها استفاده می شود و از مواد عایق پوکسی تشکیل شده و در جلوگیری از نفوذ آب، آلودگی و گرد و غبار به محفظه سیم پیچ ها موثر است.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *