سیستم ترمز

علت سوت کشیدن لنت ترمز خودرو چیست؟

چنین مشکلی معمولا برای هر خودرویی پیش خواهد آمد و دلیل اصلی و بزرگ آن تمام شدن لنت های ترمز است. اگر هنگام ترمز گرفتن متوجه سوت کشیدن در خودرو شده اید، حتما در مرحله اول برای تعویض لنت های ترمز اقدام کنید.

اما علت سوت کشیدن ترمز می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد که در ادامه به آن ها می‌پردازیم. پس تا این مرحله متوجه شده اید که علت این سوت کشیدن می‌تواند بسیار معمول باشد و به راحتی هم قابل درست شدن است.

دلایل اصلی در سوت کشیدن لنت ترمز در خودروها

علت سوت کشیدن لنت ترمز خودرو علاوه بر تمام شدن لنت‌ها دلایل دیگری هم می‌ تواند داشته باشد که به تمامی موارد آن اشاره می ‌کنیم. معمولا دلایل این سوت کشیدن شامل موارد زیر می ‌شوند:

  • کمبود روغن ترمز
  • فرسوده شدن یا زنگ زدگی روتر
  • وجود مواد مختلف در لنت ترمز
  • نصب اشتباه لنت ها
  • آسیب دیدگی فنرهای لنت ترمز
  • وجود خراش و خط زیاد روی دیسک چرخ
  • داغ شدن بیش از اندازه لنت ها

بررسی کمبود روغت ترمز در سوت کشیدن لنت ها

کمبود روغن ترمز از علت های مهم در سوت کشیدن لنت ترمز محسوب می ‌شود. این امر باعث می ‌شود تا از روانکاری درست ترمزها کاسته شود و هنگام ترمز گرفتن لنت ها سوت بکشند. البته یکی دیگر از دلایلی که در سوت کشیدن لنت ها تاثیر دارد، مربوط به استفاده از روغن ترمزهای نامرغوب است.

فرسوده شدن یا زنگ زدگی روتر

از آن جایی که روتر در برابر رطوبت بسیار حساس بوده و خیلی زود دچار زنگ زدگی و فرسایش می‌شود، هر زمان که دنبال علت سوت کشیدن لنت ترمز خودرو بودید، این مورد هم چک کنید. چراکه زنگ زدگی روتر یکی از علت های مهم در سوت کشیدن ترمز محسوب می ‌شود.

وجود مواد مختلف در لنت ترمز یکی از علت سوت کشیدن لنت ترمز خودرو

استفاده از لنت های با کیفیت می ‌تواند از بروز چنین مشکلی جلوگیری کند. اما به صورت کلی باید این موضوع را در نظر بگیرید که اگر مواد مختلفی مثل براده های آهن درون لنت خودرو شما قرار داشته باشد، هنگام ترمز ممکن است صدایی مثل سوت کشیدن بشنوید. در این صورت نیاز به تعویض لنت ها ندارید و مشکل جدی برای ترمزها پیش نخواهد آمد.

 

نصب اشتباه لنت ها

اگر لنت های ترمز خودرو توسط افراد حرفه ای نصب نشود، احتمال شنیدن صدای سوت از لنت ها را دارید. نصب درست لنت ترمز یکی از راه های مهم در جلوگیری بروز چنین مشکلاتی است.

آسیب دیدگی فنرهای لنت ترمز

از وظایف مهم فنرهای لنت ترمز قرار دادن آن ها روی دیسک ها است. اگر لنت ترمز به درستی روی دسیک تنظیم نشود، احتمالا یک علت سوت کشیدن لنت ترمز خودرو، همین خراب شدن فنرهای ترمز باشد. با چک کردن این مورد می‌ توانید مشکل را حل کنید.

وجود خط و خراش زیاد روی دیسک چرخ

در این مورد مراقبت از دیسک چرخ ها امری ضروری محسوب می ‌شود. اگر از لنت های ترمز بی کیفیت و نامرغوب استفاده کنید، ممکن است در گذر زمان لنت ها روی دیسک خراشیدگی ایجاد کنند که حتی با تعویض لنت هم این مشکل حل نشود و شما همچنان صدای سوت کشیدن هنگام ترمز گرفتن را می‌ شنوید.

داغ شدن بیش از اندازه لنت ها

اگر تجربه رانندگی در زمان زیادی را داشته باشید و زیاد ترمز بگیرید، حتما متوجه می شوید که بعد از مدتی با ترمز گرفتن، لنت ها سوت می‌ کشند. دلیل این اتفاق تنها داغ شدن بیش از اندازه لنت ترمز است و اگر برای چند ساعت رانندگی نکنید و ماشین را خاموش کنید، لنت ها سرد شده و مشکل حل می شود.

چرا با وجود نصب لنت جدید ترمزها همچنان سوت می کشند؟

جواب سوال چرا با وجود نصب لنت جدید ترمزها همچنان سوت می کشند؟ یک علت سوت کشیدن لنت ترمز خودرو است. لبه دار شدن دیسک ترمز از دلایل این سوت کشیدن است، حتی اگر لنت جدیدی روی آن نصب کرده باشید. لنت ترمز جدید که نصب کرده اید، به احتمال زیاد روی دیسک قرار نمی گیرد و ایستادگی آن به شکل زاویه دار است.

از علت های مهم لبه دار شدن دیسک، استفاده از لنت ترمز بی‌کیفیت قدیمی است که با نصب لنت جدید هم درست نمی شود و تنها راه حل موجود، تعویض دیسک است. توجه داشته باشید که از تراشیدن دیسک لاغر برای رفع این مشکل خودداری کنید.

شیشه ای شدن دیسک ترمز، علت سوت کشیدن لنت ترمز خودرو

اگر دیسک ترمز شما شیشه ای یا به اصطلاح صابونی شود، به درستی نمی ‌توانید ترمز بگیرید و این امر باعث می شود تا صدای سوت کشیدن لنت به گوشتان برسد. در اقدام اول برای رفع این مشکل با سمباده سطح دیسک را خراش می اندازند. اگر با این کار باز هم مشکل رفع نشود، پس باید دیسک تعویض شود.

ترفندهای عالی برای جلوگیری از سوت کشیدن لنت ترمز

به طور معمول یکی از عمده ترین مشکلاتی برای خودرو ممکن است پیش بیاید، سوت کشیدن لنت ها است و برای جلوگیری از این امر شرکت های تولید لنت های ترمز، ترفندهایی را در ساخت این محصولات اعمال کرده اند که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • چمفر
  • اسلات یا شیار وسط لنت
  • آهن های جدید لنت
  • ورقه های پشت لنت
  • برجسته و راه راه کردن پشت لنت

در این بین مکانیک ها هم ترفندهایی برای رفع این مشکل و کاهش علت سوت کشیدن لنت ترمز خودرو دارند که می ‌توانیم به آن ها هم اشاره کنیم:

  • سمباده زدن روی لنت
  • روغن زدن پشت لنت
  • گریس زدن پشت لنت

گریس زدن

این هم مثل روغن زدن مانع ارتعاش بین آهن لنت و کالیبر شده و ایجاد صدا یا همان سوت کشیدن را بسیار کاهش می دهد.

روغن زدن

استفاده از روغن هم در کاهش صدا و نویز حاصل از ارتعاش لنت و کالیبر بسیار موثر است.

سمباده زدن

قبلا هم اشاره کردیم که سمباده زبر کشیدن روی دیسک یا لنت هایی که شیشه ای یا صابونی هستند، برای کاهش صدا بسیار موثر است.

خطرات نادیده گرفتن علت سوت کشیدن لنت ترمز خودرو کدام اند؟

با توجه به مطالبی که به آن ها اشاره کردیم، دلایل ایجاد صدا از سمت لنت های ترمز بسیار ساده هستند و در کم ترین زمان هم قابل رفع خواهند بود. با این حال اگر همین دلایل ساده و کوچک نادیده گرفته شوند، ممکن است عواقب بسیار زیاد و پرهزینه ای به همراه داشته باشند:

  • کاهش کارایی سیستم ترمز
  • آسیب قطعات
  • عوامل محیطی

از خطرناک ترین آسیب هایی که از نادیده گرفتن صدای سوت لنت ها می ‌توانید شاهد آن ها باشید، می توانیم به کاهش کارایی سیستم ترمز اشاره کنیم. ایجاد این صدا نشان از آن دارد که زمان طولانی تری را باید برای ترمز و توقف خودرو خود در نظر بگیرید که در این صورت ایمنی خود و سایر سرنشین ها را در خطر خواهید انداخت.

جمع بندی

لنت ترمز یکی از قسمت های مهم در خودرو محسوب می شود که باید نسبت به سلامت آن همیشه مطمئن و آگاه باشید. اما برخی عوامل هستند که با وجود ایجاد صدای سوت در لنت ها، مانع بزرگی برای سلامت خودرو محسوب نمی شود.

با این حال عقل سلیم حکم می‌کند تا جویای علت سوت کشیدن لنت ترمز خودرو خود شوید، چراکه این امکان وجود دارد که بروز چنین مشکلی بسیار ضروری باشد. در این مقاله سعی شد تا حد امکان با علت‌هایی که باعث ایجاد صدای سوت در لنت ترمزها می‌شود، آشنا شوید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *