دسته‌بندی نشده

گیت سوپاپ، نقش آن و علائم خرابی

گیت سوپاپ

سوپاپ خودرو قطعه ای است که با پایین رفتن پیستون، هوا و سوخت را با باز شدن به محفظه احتراق وارد می کند، سوپاپ پس از پایین رفتن پیستون، بسته می شود و پس از بالا رفتن پیستون، هوا و سوخت متراکم می شود. سوپاپ ها معمولاً از جنس برنز، فولاد یا چدن هستند.

نقش گیت سوپاپ چیست؟

گیت سوپاپ یا گاید سوپاپ یکی از لوازم یدکی یا قطعات اصلی موتور و سرسیلندر است که وظیفه کنترل حرکات سوپاپ را بر عهده دارد، این قطعه نیز مانند سوپاپ از برنز، چدن یا فولاد ساخته شده است.

سرسیلندر خودرو شامل سوپاپ ها و میل سوپاپ ها است. سوپاپ ها وظیفه باز و بسته کردن دریچه های ورودی و خروجی هوا و سوخت را انجام می دهند که میل سوپاپ ها در باز و بسته کردن سوپاپ ها نقش دارند.

گیت سوپاپ حرکات رفت و برگشتی سوپاپ را تنظیم، هدایت و کنترل می کند تا مانع از برخورد و آسیب به دیگر قطعات اتومبیل شود. برای هر سوپاپ یک گیت سوپاپ وجود دارد.

گیت سوپاپ یا گاید سوپاپ به شکل لوله استوانه ای شکل و دارای تونل یا حفره است و سوپاپ را بدون در رفتن یا تکان خوردن، تنظیم و کنترل می کند، در واقع، گیت سوپاپ ( گاید سوپاپ ) رفت و برگشت سوپاپ را در مسیر قائم کنترل می کند.

گیت سوپاپ

وظایف گیت سوپاپ کدام اند؟

  • هدایت و کنترل حرکات رفت و برگشتی سوپاپ
  • جلوگیری از مکش روغن موتور به داخل محفظه احتراق
  • جلوگیری از لق شدن سوپاپ
  • کاهش صدای موتور

گیت های سوپاپ در برابر حرارت و فشار زیاد بسیار مقاوم هستند. دو نوع گیت سوپاپ در خودروها وجود دارد. انواع گیت های سبک برای خودروهای سبک و انواع گیت های سنگین برای خودروهای سنگین تعبیه می شوند.

درصورتیکه گیت های سوپاپ خراب شوند، وظیفه خود را به خوبی انجام نمی دهند و سوپاپ ها هم از کار می افتند. تعویض به موقع و همزمان سوپاپ ها و گیت های سوپاپ باعث عملکرد مناسب و کیفیت بهتر اتومبیل می شود.

دلایل و علائم خرابی گیت سوپاپ چیست؟

خرابی گیت سوپاپ معمولا به دلیل کارکرد زیاد موتور یا نامرغوب بودن جنس آن است. البته در برخی مواقع، خراب شدن سوپاپ منجر به خرابی گیت سوپاپ نیز می شود. با خراب شدن گیت سوپاپ، تغییری در کارکرد موتور ایجاد نمی شود و صدای سرسیلندر زیادتر و خشک می شود.

 

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *