ایرادات رایج خودرو عبارتند از:
1-روشن نشدن ( استارت نخوردن ) خودرو
مشکل باتری
سفت شدن روغن موتور
خرابی استارت
پمپ بنزین ( بررسی سیم کشی یا فیوز )
مشکل رله اصلی دوبل
گیرکردن شافت استپر موتور
مشکل سوئیچ اینرسی که ممکن است ناشی از ضربه شدید به خودرو باشد
حسگر یا سنسور دور موتور ممکن است خراب باشد یا براده به نوک آن چسبیده باشد
مشکل حسگر یا سنسور فشار منیفولد هوا یا MAP
( این حسگر در مجرای ورودی هوای موتور قرار دارد و میزان هوای مکش شده را به کامپیوتر خودرو گزارش می دهد )
خرابی یا قطع شدن تغذیه کامپیوتر داخلی خودرو ( در خودروهای انژکتوری )
( وظیفه کامپیوتر داخلی خودرو یا ECU، کنترل و هماهنگی بخش های مختلف در خودروهای انژکتوری است )
2-مصرف بیش از حد سوخت
تنظیم نبودن باد تایرها
کثیف شدن یا گرفتگی فیلتر هوا
حسگر یا سنسور کیلومتر قطع است یا ایراد دارد
خرابی یا ایراد در حسگر یا سنسور فشار منیفولد هوا یا MAP
خرابی یا ایراد در حسگر یا سنسور دمای هوا یا MAT
( وظیفه این سنسور، اندازه گیری دمای هوای داخل منیفولد و گزارش آن به کامپیوتر داخلی خودرو است )
خرابی یا عملکرد ناقص حسگر یا سنسور اکسیژن
( وظیفه این سنسور، اندازه گیری میزان اکسیژن سوخته نشده در گاز های خروجی حاصل از احتراق موتور و گزارش آن به کامپیوتر داخلی خودرو است )
خرابی یا ایراد در شمع ها
خرابی یا ایراد در کوئل و کابل های متصل به آن
کثیف شدن یا گرفتگی انژکتورها
گرفتگی کاتالیزور
( کاتالیزور یا کاتالیست قطعه ای است که در مسیر اگزوز خودرو نصب می شود و وظیفه اکسید کردن یا کاهش گازهای سمی تولیدشده موتور را به عهده دارد )
استفاده از روغن موتور با کیفیت نامناسب
تایم نبودن یا تنظیم نبودن تسمه تایم
خرابی رینگ پیستون
ضعیف شدن سوپاپ ها
3- لرزش فرمان
تنظیم نبودن یا تراز نبودن تایرها
نامتعادل یا نامتقارن بودن تایرها
خم شدن تایرها در اثر ضربه
خوردگی شیار یا صاف شدن تایرهای جلو
مشکل در بلبرینگ تایرها
مشکل سیبک سیستم تعلیق خودرو
( فرمان فقط در مسیر مستقیم شروع به لرزیدن می کند )
مشکل کمک فنر
مشکل یاتاقان
ضربه خوردن شاسی خودرو
( ضربه خوردن شاسی خودرو منجر به آسیب سیستم جلوبندی و لرزش فرمان می شود )
شل بسته شدن پیچ های فرمان
شکستن فنر صفحه کلاچ
( فرمان فقط در شروع حرکت خودرو می لرزد )
فرسودگی یا خرابی قطعات پیشرانه یا محور محرکه خودرو
مشکل در شمع ها یا سیستم سوخت رسانی خودرو
خرابی میل لنگ
4- دود غیر عادی اگزوز
پس از گرم شدن موتور یا درصورتیکه موتور خنک باشد :
مشکل حسگر یا سنسور دمای آب
مشکل در برنامه ریزی کامپیوتر داخلی خودرو یا ECU
خروج دود سیاه :
کثیف شدن یا گرفتگی انژکتورها
نشتی از اورینگ انژکتور
مشکل در برنامه ریزی کامپیوتر داخلی خودرو یا ECU
در هنگام گاز دادن :
مشکل حسگر یا سنسور سرعت خودرو
کثیف شدن یا گرفتگی فیلتر بنزین
5- شتاب کم خودرو ( قدرت موتور پایین )
در سربالایی :
مشکل پمپ بنزین
بررسی تنظیم بودن تسمه تایم
خرابی یا ایراد در حسگر یا سنسور فشار منیفولد هوا یا MAP
مکث یا وقفه در شتاب گیری :
خرابی فیلتر بنزین
خرابی یا ایراد در شمع ها و کابل های متصل به آنها
6- حرارت بیش از حد موتور
نشتی آب از رادیاتور
شل بسته شدن تسمه پروانه
خرابی در رادیاتور یا بسته نشدن کامل آن
خرابی ترموستات
تنظیم نبودن دلکو
خرابی یا نشتی پمپ آب ( واتر پمپ )
خرابی یا تنظیم نبودن اتصالات رادیاتور
مسدود شدن مسیرهای عبور هوا به رادیاتور
ترک برداشتن سر سیلندر یا سوختن واشر سر سیلندر
7- کم شدن آب رادیاتور یا نشتی از آن
بررسی لوله ها و اتصالات رادیاتور
مشکل واشر سرسیلندر
نشتی به داخل موتور را با کنترل و بالا آمدن سطح روغن برطرف کنید
8- حرارت بیش از حد آب رادیاتور ( بالا رفتن آمپر آب )
خرابی رادیاتور
خرابی پروانه یا فن رادیاتور
تنظیم نبودن موتور
خرابی پمپ آب ( واتر پمپ )
مشکل ترموستات
سفت بودن سوپاپ ها ( کم بودن درجه خلاصی سوپاپ ها )
مسدود بودن خروجی اگزوز
کثیف بودن بیش از حد بدنه موتور
عدم وجود روغن در سیستم پیشرانه یا محور محرکه خودرو
پایین بودن سطح روغن موتور
استفاده از روغن موتور با کیفیت نامناسب
9- کم شدن روغن موتور
نشتی روغن موتور از زیر خودرو
( ممکن است در اثر خرابی واشر فیلتر روغن یا کاسه نمد باشد که البته دلیل اصلی، با بررسی مکانیک خودرو مشخص می شود )
خرابی رینگ پیستون
مشکل روغن سوزی در موتور که با افزایش غلظت روغن موتور همراه است
استفاده از روغن موتور با کیفیت نامناسب
فرسودگی یا خرابی قطعات پیشرانه یا محور محرکه خودرو به ویژه سوپاپ ها
10- لاستیک سایی
میزان نبودن فرمان
نامتوازن بودن باد تایرها
هم راستا نبودن تایرها
مشکل فنربندی یا کمک فنرها
اشکال در جلوبندی خودرو