فهرست مطالب
Toggleافراد بسیار زیادی وجود دارند که از قطعات و ساخت موتور خودرو سردر نمی آورند. سوال، سرسیلندر چیست؟ یکی از پرسش های رایج درباره شناخت موتور خودرو و قطعات آن است. از آن جایی که موتور هر ماشینی از قسمت های متنوع و کاملا تخصصی تشکیل می شود، آشنایی و شناخت تک تک این قطعات امری دشوار خواهد بود.
تمامی این قسمت ها به گونه ای طراحی شده اند که عملکرد هر کدام به دیگری وابسته است و برای شناسایی مشکل در هر شرایطی باید از این قطعات و نحوه کار آن ها آگاهی داشته باشید. در این مقاله به بررسی سر سیلندر و معرفی آن می پردازیم.
بررسی جواب سوال سرسیلندر چیست؟
برای دادن پاسخ درست به این پرسش، به بررسی عمده این قطعه خواهیم پرداخت. این امکان بسیار وجود دارد که اگر صاحب خودرو باشید، نام سرسیلندر را از زبان بسیاری از تعمیر کارها و متخصصان این حوزه شنیده باشید یا در هنگام خرید خودرو، نکات ایمنی در رابطه با مراقبت از لوازم جانبی ماشین یا سر سیلندر برای بالا بردن طول عمر ماشین به شما گفته شده است.
با شنیدن سوال سرسیلندر چیست؟ اگر با این قطعه آشنایی نداشته باشید، تصور خواهید کرد که حتما کاربرد این قطعه بسیار ساده و کم اهمیت است. درحالی که سر سیلندر یکی از قطعات مهم در موتور ماشین شما محسوب می شود.
موتور خودرو یکی از مهم ترین قطعات ماشین محسوب می شود که از قسمت ها و قطعات کوچک و بزرگ متنوعی تشکیل شده که هر کدام وظایف حیاتی را برای تولید نیرو در جهت حرکت خودرو بر عهده دارند. قسمتی از موتور را سیلندرها و پیستون ها تشکیل می دهند و سر سیلندر یکی از قطعات مهمی است که در سلامت کلی موتور موثر است.
نحوه عملکرد سر سیلندر
اگر با وظیفه و نقش اصلی این قطعه در موتور خودرو آشنا شوید، پاسخ به سوال سرسیلندر چیست؟ بسیار ساده خواهد شد. این قطعه یکی از قسمت های اصلی موتور است که بر روی بلوک سیلندر بسته می شود که وظیفه آن جلوگیری از خروج گازها از سیلندر و فراهم آوردن شرایط مناسب برای احتراق مخلوط سوخت و گاز را بر عهده دارد.
وظیفه دیگر این قطعه، تزریق موقت سوخت به سیلندرها و خارج کردن دود از محفظه احتراق است. با توجه به مواردی که گفته شد، برای هر راننده شناخت این قطعه ضروری است تا در هنگام بروز مشکل بتواند آن را رفع کند یا مانع ایجاد خسارت های بیشتر شود.
علاوه بر این نکات، تعداد قطعاتی که بر روی سر سیلندر هر خودرو برای انجام وظایف متنوع نصب میشود هم بسیار زیاد و مهم است. قطعاتی مثل تجهیزاتی مربوط به انژکتور و سیستم جرقه زنی یا شمع که بر روی این قطعه قرار میگیرند.
انواع سرسیلندر و جنس آن
یکی دیگر از نکاتی که میتواند به پاسخ پرسش سرسیلندر چیست؟ کمک کند، شناخت جنس و نحوه تولید و استفاده آن در انواع خودروها است. تمامی شرکت های خودرو سازی برای ساخت سرسیلند های خود، نهایت دقت را به کار می گیرند چراکه جنس این قطعه نمی تواند ضعیف تر از بلوک پیشرانه باشد. معمولا جنس سرسیلندرها را از آلومینیوم می سازند تا در برابر تنش های حرارتی مقاومت بیشتری داشته باشد.
برای پاسخ مناسب به سوال سرسیلندر چیست؟ بهتر است به بررسی انواع آن بپردازیم. این قطعه بنا به مدل و کاربرد ماشینی که ساخته می شود، متفاوت است. سرسیلندرهای موجود در ماشین های آفرود بسیار با نوع دیگر خودروها متفاوت است. اما به لحاظ مهندسی سرسیلندرها در 4 نوع T، I، F، L در کارخانه ها ساخته می شوند که این شکل ها به نحوه قرارگیری در خروج گاز و ورود سوخت ها مربوط می شود.
برای کاهش وزن سرسیلندر در نصب بر روی موتور است که بیشتر از آلومینیوم استفاده می کنند. در بسیاری از مواقع جنس این قطعه از آلیاژ آهن مثل چدن دانه ریز و خاکستری است. سرسیلندرها معمولا به شکل یک دست ساخته می شوند، اما اگر طول موتور زیاد باشد، به حالت قطعات جدا از هم بر روی موتور نصب می شوند.
انواع سیلندرها بر اساس موتورها
معمولا موتورها بر اساس ساخت و آرایش سوپاپ ها به 4 شکل مختلف ساخته می شوند که برای شناخت بیشتر سیلندر و جواب سوال سرسیلندر چیست؟ باید این 4 نوع را بشناسید که کاربرد هریک از آن ها را در انواع خودرو توضیح دادیم. اما به شکل واضح تر این سر سیلندرها شامل قطعات زیر هستند:
- سرسیلندرهای تی هد
- سرسیلندرهای آی هد
- سرسیلندرهای اف هد
- سرسیلندرهای ال هد
برای شناخت بیشتر سرسیلندر و دانستن این که سرسیلندر چیست؟ به بررسی بیشتر در رابطه با مشکلات احتمالی که می تواند برای این قطعه به وجود بیاید هم می پردازیم.
بروز مشکلات احتمالی در سرسیلندر
به طور کلی چون این قطعه در کنار قطعات مهم دیگر قرار دارد و با فرض این احتمال که حرارت بسیار بالا ممکن است به آن آسیب برساند، باید به بررسی مشکلات قابل پیش بینی که احتمال دارد این قطعه به آن دچار شود پرداخت. این مشکلات به 3 دسته کلی تقسیم می شوند:
- کربن گرفتن
- ترک خوردگی یا شکستگی
- تاب پیدا کردن
برای رفع مشکل کربن گرفتگی سرسیلندر همانطوری که از اسم آن هم مشخص است، باید این قطعات همراه با سوپاپ و سیلندرها سرویس شوند. کربن گرفتن سرسیلندرها باعث مسدود شدن سوپاپ ها و گرفتگی محفظه و کانال های آب و روغن می شود که این امر می تواند در عملکرد سیلندرها اختلال درست کند. سرویس سرسیلندرها زمانبر است، اما مشکلی نیست که بتوان جلوی آن را گرفت و موتور شما هر چند وقت یک بار باید به این شکل سرویس شود.
تاب خوردگی بر اساس تعویض نادرست در زمان نامناسب سرسیلندر، مثلا زمانی که این قطعه بسیار داغ است، اتفاق خواهد افتاد. بستن نادرست و تنظیم اشتباه پیچ های سرسیلند هم می تواند در تاب خوردگی و آسیب به سرسیلندرها موثر باشد.
بی دقتی در بستن یا باز کردن پیچ های سرسیلندر یا باقی قطعات موتور، از عوامل مهم در وقوع این حادثه است. البته یخ زدن آب خنک کننده هم می توانند علت دیگری برای این اتفاق باشد.
به طور کلی برای دانستن این که سرسیلندر چیست؟ باید به اطلاعات و نکاتی که ذکر شد دقت کنید تا در تهیه این قطعه یا حل مشکلات مربوط به آن دچار آسیب یا خسارت نشوید.
جلوگیری از بروز مشکل در سرسیلندر
همیشه برای جلوگیری از آسیب و بالا بردن سلامت تمامی قطعات خودرو اقداماتی است که می توانید انجام دهید. برای سلامت سرسیلندر ماشینتان می توانید اول از هر چیزی به نحوه صحیح در رانندگی خود توجه کنید. اگر در زمان رانندگی از دور موتور تند به صورت طولانی استفاده نکنید و زمانی که تازه خودرو را روشن کرده اید از گاز زیاد استفاده نکنید، می توانید از وازد شدن آسیب به سرسیلندرها جلوگیری کنید.
جمع بندی
سر سیلندر یک قطعه مهم در هر موتور خودرو محسوب می شود که برای رفع مشکلات یا آسیب های وارد شده به خودرو که مربوط به این قطعه است و به همین منظور باید پاسخ این سوال که سرسیلندر چیست؟ را بدانید. شناخت کامل این قطعه و ویژگی، حتی نحوه عملکرد آن می تواند در پاسخ به این سوال به شما کمک کند.
برای به دست آوردن اطلاعات دیگر از این قطعه یا هر نوع بررسی از قطعات مختلف انواع خودروها، می توانید به وبسایت شناسا مراجعه کنید.