دسته‌بندی نشده

فیلتر روغن چیست؟

فیلتر روغن خودرو

آیا می دانید فیلتر روغن چیست و چگونه کار می کند؟ یا اینکه فیلتر روغن چه انواعی دارد و چه زمانی باید تعویض شود؟ برای پاسخ به این سوال ها و توضیحات تکمیلی نیازی به گشت و گذار در صفحات مختلف ندارید و بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

فیلتر روغن چیست و وظایف آن

فیلتر روغن یک قطعه کاربردی در وسایل نقلیه است که وظیفه دارد روغن موتور را قبل از رسیدن به موتور تصفیه کند. معمولا روغن موتور در طی زمان دچار آلودگی و شامل خرده ‌های ریز فلزات می‌ شود. فیلتر روغن با ساختاری که دارد، تمامی آلودگی‌ ها، ذرات ناخالص و دوده‌ های ناشی از احتراق را جذب می‌ کند و در نهایت روغنی پاک و تمیز تحویل موتور خودرو و سایر وسایل نقلیه می‌ دهد. به طور کلی فیلتر روغن موتور وظایف زیر را بر عهده دارد:

  • تصفیه روغن و حفظ تمیزی و خلوص آن که سلامت موتور را به همراه دارد.
  • طول عمر روغن و کارایی آن را افزایش می‌ دهد.
  • از رسوب ذرات در مسیر عبور روغن و مسدود شدن آن جلوگیری می ‌کند.
  • حجم و فشار روغن را در شرایط مختلف موتور حفظ می‌ کند.

ویژگی‌ های مهم فیلتر روغن چیست؟

فیلتر های روغنی که در بازار وجود دارند، از نظر کیفی و طول عمر با هم متفاوتند. بر اساس همین کیفیت است که زمان تعویض فیلتر روغن تعیین می‌ شود. تمامی فیلتر های با کیفیت باید دارای ویژگی‌ های زیر باشند:

  • برای جداسازی و تصفیه روغن از کاغذ و فیلتر با کیفیتی برخوردار است.
  • تعداد فیلتر ها و کاغذ ها در آن زیاد است.
  • فیلتر ها و کاغذ هایی که در فیلتر روغن استفاده شده اند، باید در برابر فشار ناگهانی روغن مقاومت بالایی داشته باشند و پاره نشوند.
  • محفظه فیلتر روغن باید در برابر حرارت بالا و فشار مقاوم باشد.
  • مجرای مرکزی و پوشش بیرونی آن در برابر ضربه و خوردگی مقاوم است و دچار زنگ‌زدگی نمی شود.
  • یک فیلتر روغن با کیفیت باید به خوبی عایق بندی شده باشد و از نشتی روغن جلوگیری کند.
  • سوپاپ اطمینان داشته باشد.

یکی دیگر از مواردی که باید در پاسخ به این سوال که ویژگی های فیلتر روغن چیست بدهیم این است که فیلتر در هر خودرویی باید با میزان فشار اویل پمپ تناسب داشته باشد. چراکه فشار بالای اویل پمپ در بعض مواقع پارگی فیلتر را به همراه دارد.

این شرایط زمانی خطرناک می‌ شود که سوپاپ اطمینان نیز به خوبی عمل نکند و به دلیل پارگی کاغذ فیلتر، روغن تصفیه نشده وارد موتور شود.

انواع فیلتر روغن خودرو کدامند؟

بعد از اینکه دانستید فیلتر روغن چیست بهتر است با انواع آن نیز آشنا شوید. فیلتر های روغن انواع مختلفی دارند که بر اساس کیفیت و ابعادشان قیمت ‌های آن‌ ها نیز متفاوت است.

هر نوع فیلتر روغن برای خودرویی با مشخصات و برند خاصی طراحی شده است. به طور کلی انواع فیلتر های روغن بر اساس نحوه نصب در موتور خودور شامل موارد زیر می شوند:

فیلتر روغن کارتریجی یا المنتی

فیلتر روغن کارتریجی یا المنتی از یک المنت برای تصفیه روغن استفاده می کند. در زمان تعویض، این فیلتر همراه با واشر آب‌بندی روی موتور تنظیم و نصب می ‌شود. در مورد این فیلتر نکته جالب این است که قسمت های دیگر فیلتر مانند درپوش نیازی به تعویض ندارند و جزء قطعات خودرو به شمار می آيند. یک نمونه از خودروهایی که با فیلتر روغن کارتریجی کار می کنند، پژو 206 است.

فیلتر روغن پیچی

فیلتر روغن پیچی بسیار پیشرفته تر و کامل تر از فیلتر کارتریجی است. در این فیلتر به غیر از المنت، اجزای دیگری مانند بدنه فلزی و صفحات تفکیک کننده داخل یک پوشش استوانه ای قرار دارند و با پیچ یا رزوه روی بدنه موتور محکم می شوند.

برای تعویض این فیلتر باید تمام آن را با فیلتر نو جایگزین کنید. پژو ۴۰۵ و پراید جزء خودرو هایی هستند که از فیلتر روغن پیچی استفاده می کنند.

علائم خرابی فیلتر روغن چیست؟

اگر فیلتر روغن خراب شود، روغن تصفیه نشده وارد موتور شده و باعث آسیب به آن می شود. نشانه های زیادی هستند که خرابی فیلتر روغن را به راننده هشدار می دهند. در واقع هر راننده ای باید بداند که علائم خرابی فیلتر روغن چیست. رایج ترین علائمی که نشان می دهند که فیلتر روغن خراب شده است عبارت‌اند از:

گرمای بیش از حد موتور

درصورتی که فیلتر روغن کثیف شود، روغن با فشار و حجم کمتری به موتور می رسد. در نتیجه به دلیل عدم روانکاری کامل قطعات، سایش و اصطکاک بین آن ها ایجاد می شود‌.

این اصطکاک گرمای موتور را بیشتر می کند و اگر خنک نشود، چراغ چک خودرو روشن می شود. با روشن شدن این چراغ باید به سلامت روغن و فیلتر روغن شک کنید.

عملکرد ضعیف موتور

اگر فیلتر روغن کارآیی خود را از دست بدهد، ممکن است روغن آلوده و تصفیه نشده وارد موتور شود. در این حال موتور نیز مانند قبل کار نمی کند و همچنین در تولید برق کافی ناتوان می شود. زمانی هم که موتور خودرو کار نکند، هرچقدر که شما پدال گاز را فشار دهید، سرعت افزایش پیدا نمی کند.

دود اگزوز کثیف و تیره

دود اگزوز خودرو در حالت عادی بدون رنگ است. اگر این دود به رنگ آبی یا خاکستری از اگزوز خارج شود، نشانه روغن سوزی در موتور خودرو است. یکی از دلایل روغن سوزی موتور، ورود روغن تصفیه نشده و آلوده است که بر اثر خرابی فیلتر روغن اتفاق می افتد.

شنیدن صدای تق تق

اگر هنگام رانندگی صداهایی مانند تق تق و برخورد اجزای داخل موتور به گوشتان می رسد، باید بدانید که روغن به مقدار کافی به قطعات داخلی موتور نرسیده است و آن‌ ها روانکاری نشده اند. این صدا ناشی از خشک کار کردن و اصطکاک بین قطعات است.

عواقب عدم تعویض به موقع فیلتر روغن چیست؟

اگر فیلتر روغن به موقع تعویض نشود و راننده توجهی به علائم گفته شده در مطالب بالا نکند، علاوه‌بر موتور خودرو، اجزای دیگر آن نیز آسیب می بینند. اگر می خواهید بدانید که عواقب عدم تعویض به موقع فیلتر روغن چیست، به مواردی که در ادامه آورده شده است توجه کنید.

کاهش کارآیی موتور خودرو

فیلتر روغنی که نیاز به تعویض دارد، دیگر نمی تواند ذرات آلوده و جامد را از روغن جدا کند. همین موضوع کارایی موتور را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد، چراکه روغن آلوده در دما های بالا و فشار زیاد مقاومت پایینی دارد و ممکن است موتور خودرو را با آسیب های جدی مواجه کند.

خرابی قطعات موتور

اجزای داخلی موتور مانند بلبرینگ ها، شافت ها و دریچه های روغن در اثر تماس با روغن آلوده یا عدم رسیدن روغن به آن ها خراب می شوند و علاوه بر افت کارایی موتور، صداهای نامطلوبی را ایجاد می کنند.

افزایش مصرف سوخت

عدم تعویض فیلتر روغن باعث می شود که روغن موتور همراه با ذرات ریز و جامد و تصفیه نشده به قطعات داخلی موتور بچسبد و آن ها را لغزنده کند. در نتیجه موتور برای حرکت آن ها نیاز به انرژی بیشتری دارد که این انرژی از طریق سوخت تامین می شود. پس هرچقدر که فیلتر روغن را دیرتر تعویض کنید، خودرویتان سوخت بیشتری مصرف می کند.

جمع بندی

در این مقاله به خوبی متوجه شدید که فیلتر روغن چیست و چه ویژگی هایی دارد. هر فیلتر روغنی که تهیه می کنید، بر اساس طول عمر و کیفیتش باید در زمان مشخصی تعویض شود تا موتور خودرو و سایر قطعات عملکرد خود را از دست ندهند.

در نهایت سعی کنید که کیفیت را فدای قیمت نکنید و همیشه فیلتر روغنی که با مدل خودرویتان سازگار است و کیفیت بالایی دارد را تهیه کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *