سیستم ترمز

علت خالی کردن ترمز خودرو که باید بدانید

فشار دادن پا روی پدال گاز

خالی کردن ترمز خودرو اصطلاحی است که به عمل نکردن این پدال گفته می ‌شود و بسیار خطرناک است. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث بروز این مشکل می ‌شوند. از رایج‌ ترین این علت ‌ها می‌توانیم به نشتی مایع، آسیب دیدن کالیپرها، هوا گرفتن ترمز یا حتی فرسوده شدن سیلندر اشاره کنیم.

درصورتی که پدال ترمز عملکرد درستی نداشته باشد، باعث افزایش احتمال تصادف یا حتی واژگونی خودرو می‌ شود و این اتفاقات، خسارت های مالی و جانی به همراه دارند. به همین دلیل راننده ها باید از علل ایجاد این مشکل اطلاع یابند و تا جایی که امکان دارد، از بروز آن‌ ها جلوگیری کنند. در ادامه با رایج ترین دلایل این نقص فنی آشنا می شویم پس تا انتها با ما همراه باشید.

منظور از خالی کردن ترمز خودرو چیست؟

فشار دادن ترمز خودرو باعث کاهش سرعت ماشین می‌ شود. برای اینکه این پدال بتواند سرعت خودرو را کم کند یا باعث متوقف کردن آن شود، باید سفت باشد. درصورت نرم شدن ترمز، هرچقدر راننده آن را فشار دهد، هیچ تاثیری در حرکت ماشین نخواهد داشت.

خالی کردن ترمز خودرو زمانی رخ می‌ دهد که سیستم ترمز، توانایی کاهش سرعت و شتاب خودرو را نداشته باشد. این نقص فنی به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که آشنایی با آن ها برای همه افراد ضروری است چراکه عدم توجه به این مشکل اتفاقات ناگواری به‌ همراه دارد.

رایج ترین دلایل خالی کردن ترمز خودرو

درصورتی که احساس کردید سیستم ترمز خودروی شما به درستی عمل نمی کند یا پدال نرم تر شده، بهتر است در اولین فرصت به دنبال دلیل آن باشید. در واقع باید گفت نقص فنی در این سیستم از مهم‌ترین مشکلات بحرانی یک خودرو به شمار می آید. در ادامه به معرفی رایج ترین دلایل خالی کردن ترمز می پردازیم. این موارد عبارت اند از:

خالی کردن ترمز به دلیل هوا گرفتن

ایجاد هوا در سیستم ترمز، از رایج ترین دلایلی است که باعث خالی کردن این پدال و مشکلات پس از آن می شود. در واقع هوای موجود در خطوط این سیستم باعث ایجاد اختلال در جریان درست روغن ترمز خواهد شد و از این رو،  نرم شدن پدال را به همراه دارد.

با توجه به اینکه هوا، خلاف روغن قابل تراکم است، وجود آن در سیستم باعث کاهش فشار می شود و در نتیجه، پدال نرم خواهد شد. برای برطرف سازی این مشکل می توانید روغن ترمز را به طور کامل از سیستم تخلیه کنید.

خالی کردن ترمز خودرو به دلیل نشتی مایع ترمز

زمانی که مایع یا همان روغن نشتی پیدا کند، به صورت مستقیم روی سیستم ترمز تاثیر می گذارد. دلیل بروز این اتفاق را می توان زنگ زدگی اتصال های بین قطعات سیستم ترمز دانست.

معمولا نشتی روغن ترمز خیلی زود قابل مشاهده است. زمانی که شاهد نشتی این مایع بودید، بهتر است در اولین فرصت خودرو را نزد تعمیرکاری حرفه ای ببرید تا این مشکل را برطرف کند.

در صورت عدم توجه به نشتی مایع، با هر بار فشار دادن پدال ترمز، روغن بیشتری بیرون می ریزید و جای آن با هوا پر می شود. همان طور که ذکر شد، هوا تاثیر نامطلوبی بر عملکرد سیستم ترمز دارد و باعث خالی کردن پدال می شود.

خالی کردن ترمز خودرو به دلیل آسیب دیدن کالیپرها

یکی دیگر از دلایل خالی کردن ترمز، بروز آسیب هایی مانند خوردگی در کالیپرها است. این مشکل باعث ایجاد نشتی می شود که نتیحه آن، پایین آمدن پدال و عدم عملکرد صحیح سیستم ترمز است. به همین دلیل باید همواره نسبت به سلامت کالیپرها اطمینان داشته باشید.

خالی کردن ترمز به دلیل فرسوده شدن سیلندر اصلی

یکی از مهم ترین بخش های سیستم ترمز، سیلندر اصلی است که با انجام چند وظیفه مهم، به عنوان قلب این سیستم شناخته می شود. سیندر اصلی وظیفه ایجاد فشار هیدرولیک و اعمال آن به ترمزهای جلو و عقب را بر عهده دارد.

ضمن اینکه مایع ترمز نیز در این سیلندر نگهداری می شود. ایجاد فرسودگی در این قطعه باعث ایجاد 2 نوع نشتی که داخلی و خارجی نام دارند، می شود. عامل ایجاد نشتی داخلی، آسیب دیدگی کاسه نمد پیستون است.

تفاوتی ندارد سیلندر اصلی دچار کدام نوع نشتی شود، در هر صورت این مشکل باعث کاهش فشار هیدرولیک خواهد شد که نتیجه آن نیز خالی کردن ترمز است. از این رو همواره باید به سالم بودن این قطعه توجه داشت.

 چرا پدال ترمز نرم می شود؟

سیستم ترمز از مهم ترین بخش های خودرو به حساب می آید که سالم ماندن آن اهمیت زیادی دارد و معمولا نیز عملکرد خوبی از خود نشان می دهد. با این حال ممکن است ترمز ABS، به دلایلی مانند خرابی پمپ یا بلوک ABS دچار نقص شود و پس از فشار دادن پدال، شاهد نرمی و خالی شدن آن زیر پا باشید.

برای سیستم های ترمزی که ABS نیستند، علت خالی کردن پدال را می توان خرابی پمپ اصلی دانست. به طور کلی از رایج ترین این علت ها باید به خرابی بوستر، رطوبت گرفتن روغن ترمز، هوا گرفتن سیستم ترمز و رگلاژ نبودن کاسه چرخ ها اشاره کرد.

نکات مهم بعد از خالی کردن ترمز خودرو

خالی کردن پدال ترمز یعنی راننده نمی تواند در زمان مناسب، ساعت و شتاب خودرو را کم می کند. این موضوع احتمال بروز حوادث را افزایش می دهد. به خصوص اگر فرد در حال رانندگی در مناطق کوهستانی باشد. در ادامه چند نکته مهم را بیان می کنیم تا با انجام آن ها، بتوانید سلامت خود را حین بروز این مشکل حفظ کنید.

مهم ترین کاری که باید بعد از خالی کردن ترمز خودرو انجام دهید، معکوس کردن دنده ها برای متوقف کردن ماشین است. البته برای اینکه بتوانید این فرآیند را به درستی انجام دهید، باید خونسردی خود را حفظ کنید. در زمان خالی کردن پدال، از گاز دادن بپرهیزید و با کمک کلاچ، دنده را به یک برسانید.

برای خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک، ابتدا باید حالت تیپ ترونیک فعال شود تا بتوان از دنده دستی استفاده کرد. اگر ترمزهای عقب سالم بودند، می توانید حین معکوس کردن دنده، با فشار دادن پدال ترمز، تا حد امکان از سرعت ماشین بکاهید.

با انجام این فرآیندها سرعت ماشین تا حدودی کم می شود و در این زمان می توانید از ترمز دستی استفاده کنید. بدترین اشتباهی که در این زمان می توان انجام داد، کشیدن ترمز دستی به صورت ناگهانی است.

شما باید ابتدا دکمه ترمز دستی را فشار دهید و سپس آن را تنها تا نیمه بالا بیاورید. در این زمان، سرعت خودرو کم‌تر می شود و شما می توانید با چند بار بالا و پایین بردن ترمز دستی، خودرو را متقوف کنید.

برای خودروهای دارای ترمز دستی برقی، این فرآیند کمی طولانی تر خواهد بود. در واقع راننده این خودروها باید مسافت بیشتری را برای کاهش سرعت خودرو و متوقف کردن آن در نظر بگیرد.

جمع بندی

خالی کردن ترمز خودرو از مشکلات بسیار مهم و خطرناک به شمار می آید که باعث به خطر افتادن جان سرنشینان می شود. به همین دلیل راننده ها باید از دلایل ایجاد این مشکل آگاه شوند تا در زمان مناسب، برای برطرف سازی مشکلات ماشین اقدام کنند.

از رایج ترین دلایلی که باعث خالی شدن ترمز می شوند می توانیم به نشتی مایع ترمز، آسیب دیدن کالیپرها، هوا گرفتن سیستم، فرسوده شدن سیلندر اصلی، رکلاژ نبودن کاسه چرخ‌ ها، خرابی بوستر و رطوبت گرفتن روغن ترمز اشاره کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *