دسته‌بندی نشده

فیلتر هوا چیست؟

تعمیر فیلتر هوای ماشین

در جواب اینکه فیلتر هوا چیست؟ باید این طور گفت که در خودروها برای اینکه جریان هوا بدون هیچ گونه آلودگی و ذرات مضر به بخش های داخلی محفظه احتراق در موتور و کابین سرنشینان وارد شود، از این قطعه استفاده می کنند.

برای اینکه سوخت در اثر جرقه به کارکرد موتور کمک کند باید اکسیژن کافی و هوای تمیز در محفظه وجود داشته باشد، در غیر این صورت بازدهی ماشین تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

منظور از فیلتر هوا چیست؟

تعریف ساده ای که می توان برای این وسیله در انواع خودها بیان کرد به این صورت است، به قطعه ای که مانع از ورود ذرات و ناخالصی های مختلف به درون کابین یا محفظه احتراق می شود فیلتر هوا می گویند.

زمانی که از این وسیله در بخش ورودی محفظه احتراق موتور استفاده می شود، می توان انتظار داشت که با جلوگیری از رسیدن آلودگی، قطعات داخلی محافظت شوند و بازدهی خودرو افزایش یابد.

با توجه به اینکه موتورهای احتراق داخلی برای انجام فرایند سوختن، از اکسیژن هوا به عنوان اکسیدکننده استفاده می کنند باید هر گونه آلاینده های محیطی که امکان آسیب به قطعات را بالا می برد، حذف شود.

از سوی دیگر قسمت کابین نیز به عنوان یکی از محل های مناسب برای نصب این قطعه در نظر گرفته می شود که در این حالت احتمال ورود گرد و غبار یا ذرات آلرژن به داخل ماشین کاهش پیدا می کند.

شناخت انواع فیلتر هوا

عامل اصلی برای تقسیم بندی فیلتر هوا چیست؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال بهتر است به جنس مواد سازنده این قطعه و همین طور محل استفاده از فیتلر توجه کنید.

در واقع این موارد به عنوان مهم ترین معیارها برای طبقه بندی فیلترهای هوا در نظر گرفته می شوند که باید گفت بر اساس محل استفاده می توان این قطعه را در گروه هایی همچون موتور و کابین مسافر قرار داد.

این در حالی است که معمولا در کارخانه های سازنده از مواد اولیه متنوعی برای تولید فیلترهای هوا استفاده می کنند که برای شناخت آن ها باید به موارد زیر اشاره کرد.

فیلتر هوای کاغذی

این نوع از فیلترهای هوا که به طور معمول با عنوان سلولزی نیز شناخته می شوند با استفاده از الیاف چوب نرم و سخت ساخته شده اند که این قابلیت را دارند تا از ورود بیش از 80درصدی آلاینده ها به بخش های داخلی جلوگیری کنند.

ظاهر فیلتر هوای کاغذی شبیه به آکاردئون بوده که از نظر طول عمر نسبت به دیگر گروه ها زودتر خراب می شود و نیاز به تعویض دارد اما قیمت آن مناسب تر است.

فیلتر هوای اسفنجی

اینکه جنس لایه های مورد استفاده برای ساخت این نوع فیلتر هوا چیست؟ باید گفت که از پلی اورتان ساخته می شود و با توجه به ساختار مناسب خود امکان شست و شو را برای شما فراهم می کند.

چیزی که در هنگام استفاده از فیلتر هوای اسفنجی اهمیت زیادی دارد، طول عمر بالا و بازدهی مناسب است که باعث می شود قیمت آنها در مقایسه با مدل های سلولزی بیشتر باشد.

در خودروهای مسابقه ای، کامیون ها و ماشین های صنعتی که به طور معمول بیشتر در معرض آلودگی ها و گرد و غبار محیطی قرار دارند از این نوع فیلتر استفاده زیادی می شود.

فیلتر هوای کتان

این مدل با استفاده از 6 لایه پارچه روغنی ساخته می شود که عملکرد بسیار خوبی را در زمینه جذب آلاینده های مختلف از خود نشان می دهد و درحال حاضر نیز کاربرد زیادی در خودروها دارد.

در پاسخ به اینکه دلیل به کارگیری 6 لایه پارچه برای ساخت این نوع فیلتر هوا چیست؟ به نحوه عملکرد آن برمی گردد که معمولا باعث می شود تا علاوه بر حفظ سرعت بالا در هنگام مکیدن هوا، فرایند تصفیه را نیز به خوبی انجام دهد.

در هنگام تولید فیلترهای کتان لایه های مختلف را به صورت پلیسه طراحی می کنند که با قرارگیری در یک فریم فلزی، ساختار کلی را ایجاد می کند که در مقایسه با دیگر مدل ها گران تر است.

نشانه های کثیف شدن فیلتر هوا چیست؟

از آنجایی که فیلتر هوا به عنوان یک قطعه مصرفی در خودرو شناخته می شود و باید در دوره های زمانی مشخصی تعویض شود، لازم است که به علائم کثیف شدن آن توجه ویژه ای داشته باشید.

پشت گوش انداختن این فرایند باعث می شود تا قطعات موتور دچار آسیب جدی شود و مشکلات عمده ای را برای شما به وجود آورد، برخی از نشانه های مهم در هنگام کثیف شدن فیلتر هوا عبارتند از:

  • بالا رفتن میزان مصرف سوخت در خودرو
  • تغییر در عملکرد موتور
  • تاخیر در زمان روشن شدن خودرو
  • پایین آمدن شتاب ماشین
  • بروز نقص در کارکرد شمع
  • روشن شدن چراغ چک در ماشین
  • بروز صدای ناهنجار در موتور خودرو
  • خارج شدن دود سیاه از بخش اگزوز

زمانی که هر کدام از این نشانه ها را مشاهده کردید بهتر است در ابتدا به سراغ بررسی فیلتر هوا بروید تا در صورت نیاز آن را تمیز یا تعویض کنید و مانع از ایجاد خطرات احتمالی شوید.

دلایل اهمیت تعویض به موقع فیلتر هوا چیست؟

با در نظر گرفتن این مسئله که هر کدام از انواع فیلترهای هوا طول عمر معینی دارند، موارد مختلفی را می توان نام برد که نشان دهنده اهمیت تعویض به موقع این قطعه است که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم:

  • کاهش مصرف سوخت: مهم ترین دلیلی که باعث می شود تا تعویض به موقع فیلتر به یک مسئله مهم تبدیل شود، امکان کاهش مصرف سوخت در خودرو است که این قابلیت را دارد تا کاهش 6 تا 14درصدی را در انواع ماشین های کاربراتوری و انژکتوری به دنبال داشته باشد.
  • بالا بردن طول عمر موتور: اگر شما به صورت منظم فیلتر هوا را تعویض کنید احتمال اینکه طول عمر موتور افزایش پیدا کند نیز بالاتر می رود و این بخش حساس در برابر ورود عوامل آسیب رسان تا حد زیادی محافظت می شود.
  • کاهش انتشار گازهای گلخانه ای: دلیل دیگر تعویض به موقع فیلتر هوا چیست؟ در مواقعی که این قطعه بیش از حد کثیف می شود، به دنبال مسدودشدن محفظه احتراق در عملکرد خودرو اختلال زیادی به وجود می آید که یکی از نشانه های اصلی آن، افزایش مصرف سوخت و انتشار بیشتر گازهای گلخانه ای است.
  • جلوگیری از خسارت مالی: بدون شک موتور به دلیل اهمیت زیادی که در عملکرد خودرو دارد یکی از بخش های گران قیمت به شمار می رود و در صورت خرابی هزینه های زیادی را به شما تحمیل می کند، از این رو با صرف مبلغی به صرفه برای خرید و تعویض به موقع فیلتر هوا می توانید از این مسئله جلوگیری کنید.

زمان مناسب برای تعویض فیلتر چه موقع است؟

شاید بپرسید که منظور از طول عمر مفید فیلتر هوا چیست؟ در واقع چنین مفهومی به مدت زمانی مربوط است که شما می توانید بدون ایجاد هیچ اختلالی در عملکرد خودرو از این قطعه استفاده کنید.

متناسب با شرایط محیطی خودرو معمولا به صورت استاندارد با طی کردن 3 تا 5 هزار کیلومتر بهتر است که فیلتر را تعویض کنید و برای کسانی که در جاده های خاکی یا مناطق آلوده حضور دارند، این دوره معمولا کوتاه تر خواهد بود.

جمع بندی

فیلتر هوا چیست؟ برای کسانی که به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستند باید گفت که این قطعه در بخش هایی همچون محفظه احتراق موتور و کابین مسافران قرار می گیرد تا از ورود آلاینده های مختلف جلوگیری کند.

این قطعه دارای انواع مختلفی همچون کاغذی، کتان و اسفنجی است که با توجه به جنس مواد اولیه، طول عمر و قیمت تفاوت هایی با یکدیگر دارند و برای انواع خودروها مناسب هستند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *