دسته‌بندی نشده

استارت ماشین چیست و چگونه کار میکند؟


استارت خودرو اولین قطعه ای است که برای روشن شدن خودرو به آن نیاز است. بر اساس اینکه خودرو چه مدل و سوخت یا چه تعداد سیلندری دارد، از استارت با مشخصه های خاصی در آن استفاده شده است. انواع استارت، سازوکار و اجزای تشکیل دهنده این قطعه به همراه جزئیات بیشتری درباره خراب شدن آن در این مطلب آورده شده است.

سازوکار استارت خودرو چگونه است؟

استارت یک موتور الکتریکی است که در خودرو وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی را بر عهده دارد. به عبارتی، کار این قطعه روشن کردن خودرو است. برای اینکه با سازوکار استارت آشنا شوید، باید بدانید که برق اولیه توسط باتری اتومبیل تامین می شود.

زمانی که استارت زده می شود، برق ورودی به انرژی مکانیکی تبدیل و به میل لنگ منتقل خواهد شد. زمانی که میل لنگ حرکت می کند، احتراق های سیکل مانند اتفاق می افتد که در نهایت منجر به روشن شدن موتور خودرو می شود.

 

اما کار به همین سادگی ها هم نیست، چراکه موتور خودرو های جدید برای اینکه شروع به کار کنند، باید به 100 دور در دقیقه برسند. بعد از آن موتور دیگر به صورت خودکار روشن خواهد ماند و نیازی نیست که دائم استارت ماشین را بزنید.

با این توضیحات احتمال دارد تصور کنید که استارت، قطعه ای ساده در خودرو است، اما اگر همین قطعه خراب شود، دیگر نمی توانید ماشین را روشن کنید. از نظر مکانی، استارت در کنار موتور خودرو تعبیه شده تا به راحتی میل لنگ را به حرکت درآورد.

کاربرد استارت خودرو چیست؟

همان طور که گفته شد، موتور استارت برای شروع به کار خودرو باید نیروی برق را به نیروی مکانیکی برای حرکت میل لنگ و در نهایت ایجاد احتراق در موتور خودرو تبدیل کند. کاربرد دقیق تر استارت به این شکل است که با فشردن دکمه استارت یا چرخاندن سوییچ در قسمت استارت اتومبیل، بعد از آنکه موتور به 100 دور در دقیقه رسید، روشن می شود و شروع به چرخش می کند.

در این حالت چرخه پیستون نیز فعال می شود. حال دیگر به موتور استارت نیازی نیست و خاموش می شود. تمامی این مراحل تنها در چند ثانیه اتفاق می افتد.

انواع استارت خودرو کدامند؟

استارت ها براساس اینکه در چه خودرویی با چه حجم موتور و چه تعداد سیلندری به کار می روند، انواع مختلفی دارند.‌ در ادامه مدل های مختلف استارت در اتومبیل های متفاوت ذکر شده است:

استارت گیربکسی:

استارت های گیربکسی بیشتر در اتومبیل هایی که دارای موتور با حجم بالا و تعداد سیلندر بیشتر هستند به کار می روند. این استارت ها شامل گیربکس در کنار چرخ دنده های مخصوصی برای حرکت میل لنگ هستند.

استارت برقی:

این استارت ها در موتور های دیزلی و بنزینی به کار می روند که شامل یک آهنربا یا موتور DC هستند. این استارت به مدل های چرخ دنده سیار، مگنت دائمی و کاهش دنده تقسیم بندی می شود.

استارت پنوماتیکی:

این استارت که دارای مخزن فشار، توربین دنده ای و کمپرسور هوا است، در موتور های دیزلی و بنزینی سنگین به کار می رود.

استارت هیدرولیکی:

در موتور های دیزلی با 6 الی 16 سیلندر باید از استارت خودرو هیدرولیکی بدون جرقه استفاده شود، چراکه ایمن تر هستند.

استارت اینرسی:

این استارت ها که به فلایویل ثانویه وصل هستند، بیشتر در وسایل نقلیه کوچک دیده می شوند.

استارت دنده مارپیچی:

سازوکار این استارت به این نحو است که اتومات از استارت جداگانه نصب می شود. در این مدل، امکان گیر کردن دنده استارت وجود دارد.

استارت دنده مارپیچی کشویی:

در این مدل استارت، با چرخش سوییچ، دنده به فلایویل برخورد کرده و موتور شروع به کار می کند.

استارت آرمیچر کشویی:

در اتوبوس و کامیون ها از استارت آرمیچر کشویی که دارای سیم پیچ، کمک و 2 قطعه سیم پیچ کشنده است، استفاده می شود.

اجزای استارت خودرو کدامند؟

استارت در خودرو ها شامل چندین قطعه است که هر کدام باید وظیفه خاصی را انجام دهند تا در نهایت روشن شدن موتور با موفقیت انجام شود. با خراب شدن هر قطعه باید انتظار داشته باشید که عملکرد استارت نیز با اخلال مواجه شود. اجزای تشکیل دهنده استارت شامل موارد زیر است:

  • پوسته اصلی
  • بالشتک‌ ها که شامل هسته‌ های آهنی و سیم ‌پیچ‌ ها هستند
  • پیچ اتصال بالشتک به پوسته
  • زغال‌ ها
  • فنر و پایه نگهدارنده زغال
  • جازغالی پلاستیکی
  • آرمیچر
  • کلکتور آرمیچر
  • سیم‌پیچ‌ های آرمیچر
  • هسته آرمیچر
  • شافت آرمیچر
  • دنده استارت
  • کلاچ

خرابی استارت خودرو با چه علائمی همراه است؟

حال که با اجزا و سازوکار استارت در اتومبیل آشنا شدید، بهتر است بدانید که خراب شدن استارت با علائمی همراه است که آن ها را در زیر آورده ایم:

استارت خوردن سخت یا با تاخیر

در این شرایط، خودرو گاهی به راحتی و گاهی به سختی استارت می خورد. این مشکل ممکن است به دلیل ایراد در کارکرد قطعات استارت یا سیستم برق رسانی باشد. گاهی نیز باید چندین بار استارت بزنید تا موتور روشن شود.

صدای تیک مانند از محفظه موتور

از دیگر علائم خرابی استارت، شنیده شدن صدای تیک مانند از موتور است. زمانی که برق رسانی انجام می شود، بلافاصله این صدا به گوش می رسد.

درگیر بودن استارت

گاهی پیش می آید که استارت بعد از روشن شدن موتور با دنده فلایویل درگیر است. این حالت امکان دارد چند دقیقه طول بکشد.

عدم استارت خوردن

در این شرایط سوییچ باز بوده و برق به پشت آمپر رسیده است، اما استارتی زده نمی شود. اگر این اتفاق افتاد باید به فکر تعمیر استارت باشید، چراکه موتور استارت به کلی از کار افتاده است.

چرا استارت خودرو خراب می شود؟

استارت اتومبیل ها مانند سایر قطعات دیگر در خودور ممکن است طی دلایل مختلفی خراب شوند. رانندگان باید عواملی که باعث خرابی استارت می شوند را به خوبی بشناسند تا بتوانند در نگهداری و طول عمر این قطعه یا ریشه‌ یابی مشکل آن موفق عمل کنند.‌ در ادامه مهم ترین دلایل خرابی استارت در خودور ها آورده شده است:

کثیف شدن زغال استارت اتومبیل:

رایج ترین دلیلی که باعث می شود استارت عملکرد خود را از دست بدهد، کثیف شدن زغال استارت است. علاوه بر این، ممکن است اتصالات بین زغال بدنه یا در لابه‌لای پیچ های استارت گرد و خاک باشد یا کثیف شود.

قطع اتصال:

گاهی پیش می آید که اتصال زغال با بالشت استارت قطع می شود. در این شرایط استارت اتومبیل به خوبی کار نخواهد کرد.

چسبندگی:

ممکن است زغال به بدنه یا به دیگر قطعات استارت بچسبد و از حرکت آرمیچر جلوگیری کند.

تمام یا شکسته شدن زغال:

زغال استارت طول عمر مشخصی دارد و قبل از تمام شدن آن برای جلوگیری از خراب شدن استارت باید آن ‌را تعویض کنید.

جدا شدن سیم ها:

اگر استارت زده نشود یا با تاخیر عمل کند، باید ایراد را در سیم های متصل به زغال جست و جو کنید.

جمع بندی

استارت خودرو عملکردی مانند یک موتور الکتریکی دارد که باید نیروی برق دریافتی از باتری را به نیروی مکانیکی برای به حرکت درآمدن میل لنگ و در نتیجه ایجاد احتراق تبدیل کند. گاهی پیش می آید که استارت طی عوامل مختلفی خراب شود یا برخی قطعات داخلی آن از کار بیفتند. در این شرایط باید به تعمیرکار مراجعه کرده و اقدام به خرید استارت کنید. در مجموعه شناسا، شما می توانید انواع مختلف استارت اتومبیل را متناسب با خودروی‌تان تهیه کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *