دسته‌بندی نشده

دلایل روشن شدن چراغ گیربکس در خودرو های اتومات

روشن شدن چراغ گیربکس در خودرو های اتومات یکی از مشکلات رایج آن ها است که نشان می‌ دهد سیستم انتقال قدرت دچار مشکل شده است. این موضوع می ‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که علاوه بر هزینه‌ های بالا، باعث اختلال کامل در عملکرد خودرو می شود.

بنابراین، بهتر است بلافاصله برای تعمیر چراغ گیربکس اقدام کنید تا مشکلات بیشتری پیش نیاید. در این مقاله به دلایل روشن شدن چراغ گیربکس پرداخته ایم تا با علت به وجود آمدن آن ها آشنا شوید.

گیربکس چیست؟

اگر تا حدی با رانندگی و خودروها آشنایی دارید، قطعا می ‌دانید که گیربکس یا جعبه دنده یکی از اجزای حیاتی خودرو معرفی می شود. این قطعه در واقع واسطه‌ ای بین موتور و چرخ‌ ها است که نیروی تولید شده توسط موتور را از طریق دیفرانسیل به چرخ ‌ها منتقل کرده تا خودرو به حرکت در بیاید.

معرفی چراغ گیربکس اتوماتیک

هشدار گیربکس، یک نوع چراغ درون خودرو است که اغلب در صفحه داشبورد نمایش داده می ‌شود. این نور نشان‌ دهنده وجود مشکلات در سیستم گیربکس خودرو است و به دلایل مختلفی مانند کمبود روغن، خرابی قطعات، سوء استفاده، خرابی سنسورها یا مشکلات برقی رخ می ‌دهد. اما بررسی و رفع علت این مشکل بسیار حیاتی است و باید به سرعت انجام شود.

دلایل روشن شدن چراغ گیربکس

هنگامی که قطعات گیربکس اتوماتیک با مشکلات الکتریکی یا حتی مکانیکی مواجه هستند، باعث روشن شدن چراغ گیربکس در خودرو های اتومات می‌شوند. این اقدام به منظور اطلاع رسانی به راننده و ارسال هشدارهای لازم برای اقدام فوری و تعمیرات لازم است.

راننده می ‌تواند با مراجعه به کارگاه ‌های خدماتی و تعمیراتی، مشکلات خود را بررسی و رفع کند. بعضی از دلایل روشن شدن چراغ چک گیربکس شامل موارد زیر می شود.

بیش از حد گرم شدن گیربکس

اگر چراغ گیربکس خودروتان روشن شده، ممکن است به دلیل گرمای بیش ‌از حد آن باشد. برای جلوگیری از این مشکل، اطمینان حاصل کنید که سیستم خنک ‌کننده چرخ‌ دنده ‌ها مانند ترموستات و رادیاتور به درستی عمل کرده و دمای روغن گیربکس را کنترل می‌ کنند.

چند دلیل ممکن است باعث گرم شدن گیربکس شود، مانند کمبود روغن در گیربکس اتوماتیک، مسدود شدن کولر یا مشکلات داخلی گیربکس. در هر صورت، اگر گیربکس شما بیش از حد گرم شد، باید فورا اتومبیل را نگه دارید و منتظر باشید که گیربکس خنک شود.

روغن کم گیربکس اتوماتیک

زمانی که سطح روغن گیربکس کاهش پیدا کند، باعث روشن شدن چراغ گیربکس در خودرو های اتومات می شود. همچنین اگر گیربکس به درستی کار نکند، آسیب داخلی پیش می آید و خرابی شدید رخ می دهد.

اما نکته مهم این است که روغن گیربکس مثل روغن موتور سوزاندنی نیست. پس اگر روغن گیربکس کم است، احتمالا نشانه‌ ای از نشت روغن گیربکس باشد. برای اطمینان از وجود نشت، می‌ توانید در زیر خودرو خود، گودال قرمز تیره یا روشن را بررسی کنید.

خراب شدن قطعات داخل گیربکس

یک گیربکس اتوماتیک پر از اجزای پیچیده به شما ارائه می ‌شود. هرگاه یکی از این قطعات خراب شود، ماژول کنترل پیشرانه شما ممکن است آن را به‌ عنوان اشکال در گیربکس شناسایی کرده و چراغ هشدار گیربکس را روشن کند.

مشکلات بدنه سوپاپ

اغلب گیربکس های خودروهای اتوماتیک و CVT دارای بدنه سوپاپ هستند که در آن ها گذرگاه های مختلفی برای انتقال روغن گیربکس به بخش های دیگر وجود دارد. در واقع، بدنه های امروز، حتی شامل یک ماژول کنترل گیربکس (TCM) هستند که تمام حسگرها و تجهیزات الکترونیکی را کنترل می کند.

این یعنی، هر گونه مشکل در بدنه سوپاپ احتمالا بر عملکرد سیستم گیربکس تاثیر می گذارد و در نهایت منجر به روشن شدن چراغ گیربکس در صفحه نمایش خودرو می شود.

وجود مشکل در سیم انتقال قدرت

گاهی اوقات، چراغ گیربکس ممکن است نشانگر مشکل خود این قسمت نباشد، اما شاید نشان دهنده ‌ای از خرابی در سیستم قدرت گیربکس باشد.

بعضی از خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک دارای سیستم قفل تعویض دنده هستند که ابتدا باید ترمز را فشار داد تا از حالت «پارک» خارج شوید. اگر این سیستم خراب شود، به احتمال زیاد چراغ چک گیربکس شما روشن خواهد شد.

مشکلات الکترونیکی و رایانه ای یا  ECU

در بعضی مواقع، ممکن است روشن شدن چراغ گیربکس در خودرو های اتومات به دلیل نقص در واحد کنترل الکترونیکی (ECU) خودرو باشد. عواملی مانند قطع ارتباط کابل کامپیوتر خودرو با پنل، کثیف شدن سوکت های ارتباطی و عدم تامین ولتاژ مورد نیاز، می‌ تواند این مشکلات را ایجاد کند.

برای پیشگیری از این مشکلات، بهتر است در بازه ‌های زمانی معین، میزان روغن گیربکس را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید. این روش، ساده ترین راه برای رفع این مشکلات هستند و اگر نشتی هم وجود داشته باشد، می ‌تواند سریع‌تر رفع شود.

بکسل خودرو سنگین

بکسل کردن خودروهای سنگین یا همان یدک کشی، فشار زیادی به گیربکس اتوماتیک وارد می‌کند و باعث افت ولتاژ آن شده و این افت ولتاژ به گیربکس آسیب می ‌زند. بنابراین، توصیه می‌شود که در صورت لزوم با سرعت پایین‌تر حرکت کنید تا فشار کمتری به گیربکس اتوماتیک خودرو وارد شود.

علاوه بر این، وقتی ماشین‌ های سنگین کشیده می ‌شوند، هوای ورودی به رادیاتور کاهش یافته و موتور بیش از حد گرم می ‌شود. اهمیت استفاده از روغن با کیفیت برای خنک ‌کاری گیربکس در اینجا خود را نشان می دهد.

یادآوری نگهداری و تعمیر خودرو

گاهی اوقات، چراغ هشدار گیربکس می ‌تواند یک یادآور مفید برای بررسی سطح یا تعویض روغن گیربکس بد باشد. روغن گیربکس اتوماتیک باید هر 60 تا 100 هزار کیلومتر تعویض شود.

سرویس منظم گیربکس برای خودروی شما به شناسایی مشکلات کوچک و جلوگیری از مشکلات جدی گیربکس کمک می‌ کند. توجه به علائم و سیگنال ‌هایی مانند چراغ چک موتور روشن، می ‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات را زودتر تشخیص داده و رفع کنید.

رانندگی با چراغ گیربکس روشن

چراغ گیربکس اصولا به دلایل مختلفی روشن می شود. برای مثال، اگر دنده ‌ها به درستی تعویض نشوند، سطح روغن گیربکس پایین باشد یا دمای روغن گیربکس بالا باشد. برای جلوگیری از آسیب ‌های ناشی از این مشکلات، سریعا مشکل گیربکس را شناسایی و برطرف کنید. اگر چراغ گیربکس روشن است، از ادامه رانندگی خودداری کنید تا مشکل رفع شود.

اقدام اولیه برای چراغ گیربکس روشن

بهترین راه برای اصلاح وضعیت روشن شدن چراغ گیربکس در خودرو های اتومات، تعویض روغن آن است. این روش اقتصادی ‌ترین راه ممکن بوده که می تواند به شما کمک کند. اگر شانسی خوب داشته باشید، بلافاصله پس از تعویض روغن، چراغ اخطار گیربکس خاموش خواهد شد.

در صورتی که چراغ هشدار گیربکس حتی پس از تعویض روغن همچنان روشن بود، بهتر است به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا مشکل را بررسی و رفع کنند.

جمع‌ بندی

دلایل پیش آمدن وقایع عجیب و غریب چراغ هشدار گیربکس اتوماتیک به عوامل گوناگونی بستگی دارد که باید بلافاصله اقدامات لازم را برای رفع آن ها انجام داد. گاهی اوقات ممکن است علت روشن شدن چراغ گیربکس در خودرو های اتومات به دلیل کمبود روغن گیربکس یا کثیف شدن فیلتر روغن باشد که نشانگر مشکلات جدی در خودرو محسوب می شود و باید به سرعت آن را رفع کرد.

حتی در برخی مواقع، روشن یا خاموش شدن چراغ ممکن است ناشی از اتصالات در سیم انتقال قدرت در گیربکس باشد که باید این اتصال را برطرف کرد تا مشکلات بیشتری پیش نیاید. علاوه بر این، اشکال و نقص در فرستنده دمای گیربکس نیز می ‌تواند علت روشن شدن چراغ باشد که دمای بالا باعث این وضعیت می ‌شود.

بنابراین، در صورت مشاهده چراغ هشدار گیربکس اتوماتیک به سرعت به مراکز خدماتی متخصص مراجعه کنید تا مشکل به صورت کامل حل شود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *