سیستم ترمز

انواع لنت ترمز کدام اند؟

انواع لنت ترمز از نظر جنس به چند دسته، لنت بدون آزبست، لنت سرامیکی، لنت کم متالیک، لنت ترمز زینتری و لنت نیمه متالیک تقسیم می ‌شوند که هر کدام از این لنت ها کاربرد و ویژگی های متفاوت خود را دارند. همه شما می ‌دانید که لنت به کنترل سرعت ماشین و توقف آن کمک می ‌کند. بنابراین، شما باید از لنت‌ های با کیفیت و جنس عالی استفاده کنید تا در زمان‌ هایی که دچار اصطکاک و خوردگی می ‌شود، بتواند به وظیفه خود عمل کند.

چرا باید لنت را تعویض کرد؟

اگر خودرو شما مثل گذشته سریع متوقف نمی ‌شود یا از کیلومتر قبل تا به الان از تعویض لنت ترمز شما گذشته است، احتمالا زمان تعویض لنت ماشین شما رسیده است. برای تعویض مدل ‌های مختلفی از لنت ترمز خودرو باید به فروشگاه‌ های معتبر که اجناس اصل به فروش می ‌رسانند مراجعه کرده تا بتوانید محصول مورد نیاز خود را با خیال آسوده تهیه کنید.

موادی که در ساخت لنت به‌ کار رفته، معمولا بر اساس موقعیت‌ های مختلف است که بستگی به شرایطی همچون نوع کارکرد خودور دارد. شما باید این موضوع را در نظر بگیرید که حتی بهترین مارک برای انواع لنت ترمز نیاز به مراقبت دوره ای دارد و بر اثر رعایت نکردن موارد ایمنی لنت شما فرسوده و خراب می شود.

انواع لنت ترمز

لنت ها بر اساس مواد به کار رفته به 3 دسته تقسیم می شوند. در ادامه به معرفی هر یک می پردازیم.

لنت ترمز ارگانیک

لنت های ترمز ارگانیک نسبت به دیگر انواع لنت‌ ها ضایعات کم ‌تری دارد و با قیمت مناسب ‌تری در دسترس مردم است. این نوع لنت مناسب برای رانندگی در شرایط آب و هوایی خشک است. لنت های ارگانیک اصطکاک بالایی به وجود می آورند تا بتوانند ماشین را متوقف کنند. از مزایای دیگر لنت ارگانیک می‌توان به بی صداتر بودن آن نسبت به انواع دیگر لنت ترمز اشاره کرد، البته دقت کنید که این نوع لنت، سریع تر از لنت‌ های دیگر فرسوده می‌شود.

لنت ترمز سرامیکی

یکی دیگر از انواع لنت ترمز، لنت سرامیکی نسل جدیدی از لنت ‌های ترمز کم سایش هستند که رینگ‌ های چرخ را برای مدت طولانی تمیز نگه می ‌دارند. همین امر برای محیط زیست هم مفید است. اگر ماشین شما در سال به مسیر‌های طولانی در حرکت هست، لنت سررامیکی بهترین گزینه برای شماست، چون این لنت در همه شرایط آب و هوایی به خوبی عمل می کند.

لنت نیمه فلزی

لنت نیمه فلزی در برابر دما مقاوم هستند و از اصطکاک بالاتری برخوردارند. این نوع لنت قدرت توقف بالا در هر شرایط آب و هوایی دارد و برای ماشین های سنگین، نیمه سنگین، و شاسی بلند‌ ها مناسب ‌تر است. لنت های نیمه فلزی امکان دارد از لنت های ارگانیک دوام بیشتری داشته باشند، چون مواد به کار رفته در لنت نیمه فلزی 30 تا 70درصد آن از فلز به کار رفته است.

نشانه های بد بودن انواع لنت ترمز

قبل از پرداختن به نشانه های لنت از کار افتاده، متذکر شویم که فقط در صورت نیاز لنت ماشین خود را تعویض کنید و از زود عوض کردن آن دور باشید. چون انجام این کار، موجب بروز سریع تر نشانه های خرابی لنت می شود.

دقت کنید که اگر لنت ترمز خراب شود و نیاز به تعویض داشته باشد، صدای جیغ می‌دهد یا یک چراغ هشدار برایتان روشن خواهد شد. باید افزود، یکی دیگر از نشانه های بد بودن لنت ترمز که باید به آن اشاره کنیم، توقف سخت ماشین هنگام  ایستادن است. به بیان دیگر، وقتی ماشین بعد از ترمز، نیاز به زمان بیشتری برای توقف داشت، بدانید که وقت عوض ‌کردن لنت فرا رسیده است.

معیار انتخاب انواع لنت ترمز

شما باید معیار مختلفی از جمله عمر لنت ترمز، اثر بر روی دیسک ترمز، کارایی ترمز و عوامل زیست محیطی را در نظر بگیرید. مدل‌ های مختلف از لنت ترمز باید قابلیت توقف خودرو را در سرعت های مختلف داشته باشند و نباید باعث گرم شدن، دیسک ترمز بشوند.

عمر لنت‌ های طولانی نیازی به تعویض زود هنگام انواع لنت ندارد و در هزینه ‌ها صرفه جویی می ‌شود. لنت هایی که دیسک ترمز خوبی دارند، کنترل سرعت ماشین و ایمنی راننده را به خوبی انجام می دهند.

تفاوت بین انواع لنت ترمز اصلی و تقلبی

لنت ترمز اصلی تشکیل شده از مواد آزبست، مس و الیاف سرامیکی است. این مواد بر خوردگی دیسک‌ های ترمز اثر نمی‌گذارند. لنت اصلی طول عمر بالاتری دارد و در زمان مشخص و سریع خودرو را متوقف می‌کند.

لنت تقلبی از مواد خمیر آهنی ساخته شده که می ‌تواند روی فرسایش دیسک های چرخ اثر بگذارد و به‌ راحتی به آن ها آسیب برساند. طول عمر این نوع لنت‌ ها بسیار کم‌ تر از لنت های اصلی است.

لنت های تقلبی هنگام فشردن ترمز ممکن است صداهای عجیبی داشته باشند که به مروز زمان باعث آسیب به ترمز می ‌شود و کارایی خود را از دست می دهند. مشخصات یک لنت ترمز خوب شامل موارد لیست پایین می شود:

  • در شرایط مختلف آب و هوایی دچار نقص فنی نشود.
  • به راحتی خنک شود و شیار داشته باشد.
  • دارا بودن صفحات و غیر فلزی تا سرو صدایی نداشته باشد.
  • در مسیر های ناهموار و نا مناسب دچار خرابی و اختلال نشود.
  • در آخر دارای نشان استاندارد باشد.

انواع لنت ترمز

چگونه‌ عمر انواع لنت‌ ترمز را طولانی‌ تر کنیم؟

برای طولانی کردن عمر لنت، موارد لیست پایین را لحاظ کنید:

  • زمان ترافیک ترمز‌های غیرضروری انجام ندهید و با جریان ترافیک حرکت کنید.
  • هنگام رانندگی فاصله مناسب و زیاد با ماشین مقابل داشته باشید تا بتوانید به خوبی توقف کنید.
  • از ترمز های ناگهانی و غیر ضروری پرهیز کنید.
  • سرعت مناسب و پایین، نقش زیادی در طول عمر انواع لنت ترمز ها دارد.
  • تعویض انواع لنت‌ ترمز ها باید به صورت هم ‌زمان باشد، سعی نکنید فقط یکی از لاستیک ها را عوض کنید، این امر باعث مشکلات جدی هنگام ترمز ماشین می‌شود.

اطلاعات تکمیلی در مورد انواع لنت ترمز

برای کسب اطلاعات بیشتر، به چند پرسش پاسخ داده ایم تا با لنت و کاربرد آن بیشتر آشنا شوید:

کدام لنت ترمز بهتر است؟

بیشتر رانندگان، لنت نیمه‌فلزی را انتخاب می‌کنند، زیرا عملکرد بهتری در شرایط آب‌وهوای مختلف دارد.

لنت ترمز نیمه فلزی بهتر است یا سرامیکی؟

با توجه به توضیحاتی که درباره لنت ترمز نیمه فلزی و سرامیکی گفته شد، باز هم بسیاری از رانندگان لنت ترمز نیمه فلزی را انتخاب می‌کنند.

لنت ترمز سرامیکی برای استفاده روزانه مناسب می باشد؟

لنت سرامیکی گرد و غبار کم‌ تری را جذب می کند و البته سر و صدای بسیار کمی دارد. بنابراین، انتخاب لنت سرامیکی برای آب و هوای معتدل و استفاده روزانه مناسب است.

لنت ترمز در دست

جمع بندی

انواع لنت ترمز یکی از بخش های بسیار مهم در ماشین شما است که در صورت فرسودگی و خرابی فوری تعویض کنید تا آسیب های جدی دیگری به ماشین شما وارد نشود. انتخاب لنت ترمز بر اساس نیازها به ‌‌عنوان اولین نکته تا به الان مطرح شده و باید توجه داشته باشید که لنت با کیفیت برای رانندگی بسیار اهیمت بالایی دارد.

در حال حاضر بهترین برندها در زمینه ساخت مدل‌ های مختلفی از لنت ترمز فعالیت دارند که ممکن است از نظر کیفیت یکسان نباشند. به همین دلیل برای اینکه شما بتوانید بهترین مارک و لنت مرغوب را بخرید، بهتر است به فروشگاه‌ های معتبر مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *